וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: כשהפצע של השואה נפתח

9.11.2012 / 0:49

רוני סומק מספר על הרגע שבו הבין שבוכנוולד זה לא שם של מחלה, ואיך כילד ממוצא מזרחי העיסוק שלו בשואה היה אובססיבי יותר משל חבריו בני הדור השני. תיעוד מיוחד

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

מסופה של מלחמת העולם השנייה ועד לשנות ה-60 הגיעו לארץ מאירופה למעלה מ-500 אלף עולים, כאשר רובם נמלטו משיניו האכזריות של המשטר הנאצי. ההשלכות של הטראומה, הסבל והמצוקה שחוו העולים ניצולי השואה לא נשארו מאחור עם הגעתם לארץ, ואלו הותירו בהם מלבד החותם הפיזי שבא לידי ביטוי בפציעות גופניות ובמספר שנחרט על ידם, גם צלקות עמוקות שנחרתו על נפשם. לכל אחד ואחת מהעולים ששרדו את השואה היה סגנון התמודדות שונה עם הטראומה, אולם רובם בחרו בביתם החדש שבנו בארצם החדשה, פשוט לשתוק - לשתוק על מנת לשכוח ולהתרגל לאורח חיים חדש, לשתוק כדי לא להתמודד עם תחושות האשמה על שניצלו מהיכן שיקיריהם קיפחו את חייהם ולשתוק כדי למנוע מילדיהם כל מגע עם הזוועות שהם חוו בעברם. אך השתיקה היא הבריחה והבריחה לא תמיד מצליחה ולפעמים נדמה שהעבר מהיר יותר.

רוני סומק נולד בעיראק אך הקשר שלו עם השואה היה הדוק בהרבה משל בני גילו משכונת ילדותו שהיו דור שני לשואה. ההיכרות של סומק עם השואה החלה כשהוא הבין שהמילה "בוכנוולד" אינה שם של מחלה, בימים שבארץ התנהל משפט אייכמן (1961). משפט אייכמן היה האירוע שפתח לראשונה תיבות פנדורה נעולות היטב, ששמרו ניצולי השואה בעליית הגג של זיכרונם, ורוני סומק כילד בן 10, מצא עניין רב במשפט אייכמן והחל לעקוב באדיקות אחר הזוועות שתוארו בידיעות שפורסמו בעיתונים. לימים הפך סומק להיות הצוהר של בני גילו אל עבר העבר ששייך להוריהם - אל הזוועות שנדחסו לפינה קטנה בזיכרון שהיו מעדיפים לשכוח.

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com
"כך ראינו" יוקרן בסינמטק תל אביב ב-11.11, 17.11, 18.11 ו-24.11, ובסינמטק ירושלים ב-10.11 ו-20.11.

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully