וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקאמבק הגדול של המוזיקה היוונית בישראל. טור מזרחית

חגי אוזן

4.12.2012 / 0:44

המשבר הכלכלי ביוון הוביל לכך שהשמות הגדולים בתעשיית המוזיקה היוונית מגיעים להופיע בישראל במחירי רצפה – אבל האם ישוחזרו ימי טריפונס ואריס סאן? טור מוזיקה מזרחית

מתחת לאף של טרנד הנוסטלגיה, המוזיקה היוונית עושה גם היא קאמבק בישראל. אפילו מי שראה את אריס סאן בהופעה חיה מתקשה לזכור תקופה כל כך עמוסה בתנועת זמרים מיוון לישראל. רק לפני שבוע הופיע ניקוס ורטיס בהיכל נוקיה עם שרית חדד, וממש בקרוב אמורה לנחות בארץ דיווה אמיתית, נטאשה טאודורידו. הגעתה לישראל גורמת להתרגשות עצומה, גדולה אפילו מזו שהתעוררה כשגילקריה הגיעה אלינו. בניגוד לגל היווני המשמעותי הקודם, הימים של אריס סאן וטריפונס שלא היו זמרים נחשבים ביוון והפכו לכוכבים גדולים רק בארץ, היום מגיעים לישראל מגה סטארים. טאודורידו היא ללא ספק יותר מסתם כוכבת. ההופעה שלה תיערך ב-18.12 בבית האופרה במשכן לאומניות הבמה ותהווה סוג של שיא בכל מה שקשור לתנועת קו יוון–ישראל. "מדובר בצומת מאוד משמעותי", אומרת המפיקה ברכה כהן. "לפני שגליקריה הגיעה לארץ, לא הכירו אותה ממש כאן. את נטאשה טאודורידו מכירים ומחכים לה".

לאחרונה מגיעים אלינו מיוון אינספור זמרים ומוזיקאים. המשבר הכלכלי במדינה נותן את אותותיו והזמרים מחפשים קהל נוסף. גם אם לא כל המפיקים יודו בכך, תמיד טוב ונחמד להרחיב את מעגל הקליינטים שלך. מי שמביא את טאודורידו לישראל הוא משה יוסף, שרק בשבוע שעבר הרים מופע לזמר אדמנטידיס בהאנגר 11 בנמל תל אביב. "יש קשר גדול בין המשבר הכלכלי ביוון לעובדה שמגיעים יותר זמרים גדולים לישראל", אומר יוסף. "הם הורידו במחיר, וגם יש את עניין החיפוש אחר שווקים חדשים. כשאמן מופיע בארץ הוא מגלה קהל שאוהב אותו, ועם החוויה הזאת הוא חוזר ליוון ומספר על אהבת הישראלים".

עם זאת, מבחינתו של יוסף יש כאן גם משימה חינוכית: "אני רוצה להציג את המוזיקה היוונית גם לקהל שלא חי את זה. ב-16 בינואר אמור להגיע לישראל קיריאקוס פאפאדופולוס המלחין של השירים 'הוזה אותך מולי', 'זה אני' ו'בא לי' ששרים אייל גולן ושרית חדד. ההופעה תהיה בהאנגר 11 בנמל תל אביב. זאת הולכת להיות חגיגה יוונית ישראלית בהשתתפות נסרין קדרי, תמר יהלומי ועומר אדם. המטרה היא לחבר את חובבי מוזיקת העולם ליוונית".

שרית חדד וניקוס ורטיס. מורן פז,
צמד חמד. ניקוס ורטיס ושרית חדד/מורן פז

מעבר לכוכבים הגדולים, קיימת גם רשימה ארוכה של זמרים מתחילים ובינוניים שמגיעים לארץ ומופיעים במועדונים, היכלים ואפילו אירועים משפחתיים. לפני כמה חודשים הגיעו לארץ שני זמרים ענקיים שהם בגדר אגדות ביוון, זפיריס מילאס ופיצה פאפאדופולו. עלות הגעתם הסתכמה בכ-13 אלף יורו בלבד. ההופעות נערכו בהאנגר 11 בנמל תל אביב והכרטיסים אליהם אזלו. לצורך השוואה, מחיר הופעה של משה פרץ באירוע הוא בסביבות 50 אלף שקלים. המפיק מוטי נשיא, שהביא לארץ את מילאס ופאפאדופולו, אומר שלזמרים היווניים יש יתרונות נוספים על פני הישראלים. "הזמרים היווניים, כשהם מגיעים לארץ, לא אכפת להם אורך ההופעה. הם נהנים מזה. זה לא כמו הזמרים הישראלים שנותנים הופעה של 45 דקות או שעה אם בא להם להיות לארג'ים. כשהבאתי לכאן את פאפאדופולו ומילאס, זה היה ממש במחיר שחיטה. אין ספק שהמצב הכלכלי ביוון משפיע. מגיעים לכאן כל הזמן זמרים, שנשארים בארץ כמה ימים ועל הדרך גם אפשר לסגור אותם לאירועים משפחתיים. כבר התקשרו אלי להזמין זמר יווני לחתונה. במחיר שלזמר מקומי אפשר להביא זמר יווני מהשורה הראשונה ועוד יישאר עודף".

ובכל זאת, יש זמרים שאי אפשר להביא לארץ?

"הכל שאלה של מחיר ויש כאלה שנשארו יקרים. לדוגמא נוטיס ספאקינטיס, הוא עדיין מאוד יקר. זה מגיע יותר לידי ביטוי אצל זמרי הביניים והקטנים. הגדולים הרי מיליונרים ויכולים להסתדר, אבל מי שרוצה לחיות, להתקיים ואפילו להתקדם, מגיע לישראל".

אבל לא כל המפיקים מסכימים שזה עניין כספי בלבד. "נוטיס לא רוצה לבא לפה, כי לא נראה לי שהוא אוהב אותנו", אומרת ברכה כהן. "לא ייתכן שזמר עם כזה קהל גדול בארץ, אף מפיק לא מצליח להסתדר איתו על מחיר. הוא קובע מחירים לא ריאליים, זה כמו להגיד בעצם 'אני לא רוצה לבוא'".

מי שלקח את המצב החדש צעד קדימה הוא אבי גואטה. המפיק הוותיק לא הסתפק בהבאת אמנים כמו ואסיליס קראס להופעה בהיכל התרבות, גואטה הוא המייצג הרשמי של הזמר ניקוס ורטיס בישראל. ורטיס, ללא ספק אחד הכוכבים הצעירים הבולטים ביותר ביוון, כבר הספיק להשפיע על המוזיקה המזרחית בארץ. הלהיט הענק "כשאת איתו" ששר אייל גולן מבוסס על לחן של ורטיס. באלבומה האחרון, "20", שרית חדד הקליטה עם ורטיס את השיר "משחק החיים" שזכה לחשיפה גם ביוון. "הקשר עם ניקוס ורטיס הוא רציף", אומר גואטה. "שרית חדד נסעה אליו ליוון והם הופיעו שם גם בטלוויזיה. יש עוד הרבה הפתעות בקנה איתו".

טריפונס. ניר פקין
לא מקרה שיחזור על עצמו כל כך מהר. טריפונס/ניר פקין

כהן הביאה לאחרונה לישראל את הזמר צאנוס טאניס, שהשתתף בתחרות זמרה בטלוויזיה היוונית, בסגנון "כוכב נולד". טאניס הגיע לארץ בחודש מרץ האחרון להופעה אחת במועדון שבלול. לפני חודש הביאה כהן את הסולנים המיתולוגיים של להקת הלייקה היוונית הראשונה זיג זאג, שפעלה בשנות התשעים. "המטרה היא לקדם את היוונית ולפתח קליינטורה איכותית למוזיקה, אז הם מתפשרים קצת בהתחלה במחיר. מגיעים לא רק חובבי המוזיקה היוונית, אלא חובבי מוזיקת עולם, ובכלל".

יש מצב שמהגל הזה ייצאו אריס סאן וטריפונס חדשים, שיהיו אמני הבית היווניים של ישראל?

"לא נראה לי שבימינו, בעידן האינטרנט, זה אפשרי. עובדה שזה לא קורה. העולם נהיה פצפון, אנשים נוסעים יותר ליוון והחשיפה גדולה הרבה יותר".

הקאמבק היווני - טרנד חולף או כאן כדי להישאר? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully