וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיון עם יאיר ניצני לרגל התוכנית "קצת גבוה"

עפר סקר

11.12.2012 / 0:30

אחרי שזגזג באלגנטיות בין מיינסטרים לאליטיזם, יאיר ניצני משיק בערוץ 10 את תוכנית התרבות ”קצת גבוה” שתנסה להתמודד עם התרבות הישראלית ולהתחמק מעיסוק ב"כוכב נולד"

שבוע אחרי שידור הבכורה של "קצת גבוה", תוכנית התרבות החדשה ערוץ 10 (שלישי ב-22:00), יאיר ניצני, המגיש, עדיין נרגש. "זה כמו יום ראשון בכיתה א'", הוא אומר, "אבל של מישהו שכבר היה איזה 20-30 פעם בכיתה א'. זה קצת משונה. אתה בא עם כל שנות הוותק שלך, המקצוענות, הידע הטכני, המיילג' והטריינינג - ובכל זאת, תוכנית חדשה זה תוכנית חדשה. אתה לא בדיוק יודע - הפורמט, התוכנית, האנשים, הכל בבדיקות עדינות". ניצני, 54, יודע על מה הוא מדבר – המשימה הניצבת בפניו ובפני צוות התוכנית לא פשוטה בכלל. תוכניות תרבות בישראל מתקשות, באופן מסורתי, להתרומם ולהחזיק מעמד, בין היתר כי הקהל לא תמיד מגלה עניין במחול, אדריכלות, אמנות פלסטית וכל דבר שמצוי בקצה הלא מסחרי של הספקטרום התרבותי. "בשנים האחרונות", אמר ניצני במונולוג הפתיחה של התוכנית הראשונה, "מרוב ריאליטי, סלבס ופוליטיקה, לתרבות לא נשאר מקום – למרות שהסצינה התרבותית בארץ יותר סוערת מבית 'האח הגדול' ביום טוב".

למשמע המילים הנחרצות הללו, אפשר לחשוב שניצני וחבריו עומדים לעלות על בריקדות ולצאת לקרב מפתיע נגד התרבות הפופולרית – מפתיע, משום שניצני עצמו שפט בעבר ב"כוכב נולד", ואילו המפיק של "קצת גבוה" הוא לא אחר מאשר גיא פינס. האם אנחנו חוזים בהמרת דת? "יש קרב, אני מניח, על תשומת ליבו של הצופה", אומר ניצני, שנשמע בעיקר זהיר כשהוא נוגע בנושא. "קרב בין הערוצים, בין התוכניות, בין הידיעות. כולם רוצים שהצופה יבוא אליהם. כל תוכנית נמדדת גם במונחים של אחוזי צפייה, ונורא קל להזניח דברים שהם טיפה יותר קשים, עמוקים, מורכבים. אני רוב שנותיי עסקתי באנטרטיימנט ביזנס, ברמות כאלה ואחרות של אמנותיות, לפעמים יותר בצד המסחרי או אפילו המסחרי מאוד, ולפעמים יותר בצד האומנותי. אם יש מי שמוכן לקחת אותי לתוכניות כאלה, אז אני כנראה לא בלתי מתאים בעליל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני לא בלתי מתאים בעליל". יאיר ניצני, מתוך "קצת גבוה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

יש מבחינתכם שליחות בתיווך של התכנים האלה לקהל?

"אני לא יודע, אני לא כל כך מסתכל על זה ככה. אני כן בטוח שמה שאנחנו עושים זה לבוא מטוב, מאהבה ומרצון לעזור, לשפר וליידע, ואם בזכות תוכנית כזאת מישהו נחשף למשהו חדש, ואיזה אולם מתמלא או איזו תערוכה נכנסת לתודעה, זה יעשה אותי מאוד שמח. אנחנו לא באים עם גישה ביקורתית, צינית או מרושעת. להיפך".

גיא פינס הגיע ל"קצת גבוה" מהקצה הקיצוני של התרבות המסחרית.

"מה ששונה זה התכנים, אבל מנקודת מבט של חברת הפקה, אנחנו משתמשים באותם כלי עבודה כמו בתוכנית שלו. הוא מפיק את התוכנית, הוא לא עורך אותה. אנחנו חוגגים כרגע שבוע או שבועיים של עבודה משותפת אז קצת מוקדם לדבר על זה, אבל אני רוצה לחשוב על עצמי כמקצוען, ועל גיא בוודאי אפשר להגיד את זה. הוא עושה טלוויזיה כבר הרבה מאוד זמן באופן מאוד מצליח ומדויק, ובינתיים נראה שהתוכנית מאוד מעניינת אותו".

גיא פינס. אביב חופי
מקצוען. גיא פינס/אביב חופי

כמובן שלהציג את ניצני כמי שעשה מעבר חד מתרבות הרייטינג אל התרבות הגבוהה יהיה מאוד לא מדויק, לאור העובדה שעד לאחרונה הגיש את רצועת הדיגיטל של "הינשופים", תוכנית התרבות המדוברת של ערוץ 8, שעתידה מוטל בספק מאז חילופי הבעלות על הערוץ (רוגל אלפר מריץ גרסה עצמאית של הרצועה שלו בתוכנית). "אין לי מושג מה יהיה עכשיו בערוץ 8", אומר ניצני. "פגשתי את החבר'ה החדשים ואני יודע שהם עובדים במרץ על מה שהם מתכננים, אבל אני לא ממש בקי במה הם הולכים לעשות. הם אנשי טלוויזיה ואני בטוח שהם יעשו עבודה טובה. להגיד לך שהיה לי רע עם הגוף הקודם שעבדתי איתו על 'הינשופים'? זה לא יהיה נכון. אבל בסופו של דבר אתה עובד עם אנשים, לא עם איזה שרשור של בעלים ובעלויות. אני בטוח שגם הכוונות של הבעלים החדשים הן לעשות ערוץ טוב".

ואתה חושב שבתוכנית החדשה, בערוץ 10, יהיה לך חופש פעולה כמו שהיה בערוץ 8?

"אני בכלל לא מסתכל על זה מההיבט של הערוץ. אני לא איש של הערוץ אז אני לא יודע מה השיקול שלהם, אבל יש לנו מנדט לעשות תוכנית תרבות ואנחנו מנסים בכל מקרה לעשות את זה בצורה שלא תהיה כבדה, משעממת, מנותקת או גבוהה מדי. אנחנו יכולים לעסוק בכל דבר שקשור לתרבות".

יש סיכוי שתעשו אייטמים על האקסית הטלוויזיונית האחרת שלך, "כוכב נולד"?

"יש להם את עצמם ואת הקידום של עצמם, ואני לא יודע אם זה מתאים לקו של תוכנית כמו שלנו כי זה מתעסק בדברים קצת יותר... איך לומר את זה..." – בשלב הזה ניצני מתפתל מעט – "קצת, טיפה יותר בצד השני של הסקאלה, מבחינת חשיפה. אנחנו, אין לנו... תוכנית כמו שלי לא... תוכנית תרבות כזאת לא צריכה להתעסק בטלוויזיה מסחרית".

מה חשבת על העונה האחרונה של "כוכב נולד"?

"אני מודה שלא יצא לי לצפות כל כך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מודה שלא יצא לי לצפות". יאיר ניצני ושופטי "כוכב נולד 9"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניצני, במילים אחרות, שוקל מילים. הוא ממש לא מעוניין לריב או לצאת למלחמות קדושות עם אף אחד, ולמעשה, הוא מסרב בעיקשות מרשימה לשייך את עצמו למילייה תרבותי מסוים: האיש שעלה לתודעה כחלק מלהקת רוק פופולרית והיה בהמשך קומיקאי, מנכ"ל חברת תקליטים ומגיש רדיו וטלוויזיה, מקפיד להמשיך ולחמוק מהגדרה. גם בימים אלה הוא מזגזג בין הגשת "קצת גבוה"; הופעות מועדונים קבועות עם תיסלם המקומבקת ("תענוג עצום, פנומנלי. אחד הדברים שאני הכי אוהב לעשות זה לפגוש את האנשים האלה שעובדים ביחד כבר יותר מ-30 שנה"); ניהול החברה שלו, יאיר ניצני מוזיקה, שעוסקת בייעוץ מוזיקלי והשגת זכויות ליצירות מוזיקליות לעולם התקשורת; כתיבת טור לישראל היום; וגם שותפות ב"מיזם מאוד מעניין", כהגדרתו, שעוסק בחיבור בין גופים כלכליים ואנשי תוכן ורעיונאים ברשת. " זה הכיף שלי", הוא אומר. "לנדוד על המסלול הזה, בין העולמות, ולמצוא את המקום שלי כל פעם במשהו אחר".

בתור מי שנמצא גם מאחורי הקלעים של עולם התרבות, היית אומר שהמצב בארץ טוב היום?

"אני לא מבין כל כך בהיבטים המסחריים של כל תחומי האומנות, רק של מוזיקה. אם המצב במוזיקה טוב? לא נראה לי שהוא טוב. בתיאטרון ובאומנות הפלסטית בטח גם קשה, אבל המציאו כל מיני פתרונות ופטנטים - תמיכה של המדינה, סבסודים. במוזיקה קשה לאמנים היום, כי אין להם כל כך איך למכור, ואם לאמנים באופן כללי קשה, אז באינדי עוד יותר קשה. קטן פה, ולמרות שיש כמות עצומה של מוזיקה מעולה בשוליים בישראל, אין לאן לפרוץ וזה נורא מתסכל".

מה חשבתם על "קצת גבוה"? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully