וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: המצעד הצבאי הענק אחרי מלחמת ששת הימים

21.12.2012 / 16:17

מצעד יום העצמאות היה מאז ומתמיד אירוע צבאי עצום מימדים, אבל המצעד של 1968, שחגג 20 שנה למדינה ואת הניצחון המזהיר במלחמה, הוא ללא ספק שיא השיאים. צפו בתיעוד המיוחד

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

יום העצמאות, עבור רוב הישראלים, מזוהה עם ריח עשן המנגלים, חבטות מפטישי פלסטיק רעשניים, המון צוהל סביב במות עירוניות, ספריי קצף דביק וטורדני, זיקוקי דינור וחידון התנ"ך - אך יותר מכל, יום העצמאות נושא זיקה בלתי נפרדת לצה"ל. מאז קום מדינת ישראל ועד היום, בכל יום עצמאות נערך אירוע צבאי מרשים כלשהו – היום אלה מפגני חיל האוויר, הצנחנים וחיל הים, ובעבר היה נהוג לערוך מצעדים צבאיים של ממש, בהם היו צועדים בני החילות השונים לצד כלי נשק, טילים, טנקים ורכבים צבאיים. מטרתם העיקרית של מצעדי צה"ל היתה הפגנת כוח והשריית תחושת ביטחון, ורובם נערכו באחת מהערים הגדולות - תל אביב, ירושלים או חיפה - ומשכו אליהם קהל רב שהריע וקיבל את פני הצועדים בהתרגשות רבה. ביום העצמאות 1968, במלאת 20 שנה למדינת ישראל, נערך מצעד שונה ומיוחד – זה היה המצעד לאחר מלחמת ששת הימים.

מלחמת ששת הימים הסתיימה בניצחון מיתולוגי בו נכבשו בין היתר גם חלקיה של העיר ירושלים שהיו עד אז בשליטת ריבונות ירדנית. המצעד של שנת 68' שינה את מסלולו וחלף בשטחים שבשנה הקודמת כלל לא היו בשליטה ישראלית. מלבד ההבדל במסלולו של המצעד, מצעד זה היה גדול במיוחד בהיקפו וכלל 4,500 חיילים, 400 כלי רכב צבאיים ו-400 מטוסים, ובנוסף, הוצג בו שלל רב שנלקח במלחמה. "זה מצעד שרומם את הרוח", אומר נפתלי תמיר. "אותו מצעד נעשה כדי לומר תודה לצה"ל למעשה. לראות את העוצמה, את הכוח של צבא ההגנה לישראל".

מצעד 68' היה מיוחד מסיבה נוספת - הוא היה האירוע הראשון ששודר בשידור חי בטלוויזיה ואיפשר גם למי שמצוי בבית לקחת בו חלק ולהיות שותף לשמחה. "שמנו את האנטנה עם אוזני השפן האלה ופתאום מופיע סמל דואר ישראל", מספר בניה בן נון. "אני זוכר שהתישבנו מול הדבר הזה והסתכלנו עליו המומים".

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

  • עוד באותו נושא:
  • כך ראינו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully