וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצרים ואנשי רוח קוראים: להגדיל את תקציב התרבות

24.12.2012 / 16:15

קריאה עליה חתומים בין היתר יורם קניוק, ערן צור ושמואל הספרי דורשת מהממשלה הבאה להגדיל את תקציב התרבות. "התרבות המשותפת שלנו כעם גוססת", אומר יוזם הקריאה נדב נישרי

עדיין לא ברור מי יישב בממשלה הבאה של מדינת ישראל ומה יהיה יחסה לתרבות, אבל המצב הנוכחי והעגום הביא את נדב נישרי, יזם תרבות ותיק, לעשות מעשה ולגבש תנועת אמנים, שקוראת לאותה ממשלה עתידית לא להתעלם מהצורך הנואש בהזרמת כספים אל מוסדות התרבות בישראל. היוזמה החדשה מנסה להשיב את הנושא אל סדר היום הפוליטי. נשרי גיבש מסמך שהוא קריאה לכל המפלגות להתחייב לקדם תרבות ישראלית, וכבר כעת חתומים עליו, בין היתר, יורם קניוק, ערן צור, רובי פורת שובל, שמואל הספרי, אביב גדג', עופר מאירי, שלמה קראוס ועוד.

"בשנים האחרונות ממשלות ישראל נסוגות מהתרבות הישראלית. מוסדות התרבות אינם מתוקצבים כראוי, כך שרק מתי מעט זוכים להיחשף לתרבות איכותית", נכתב בקריאה. "למצב זה יש קשר ישיר לעלייה החדה באלימות בשיח הישראלי ולפילוג ההולך ומחריף בין הקבוצות השונות שמרכיבות את החברה הישראלית. אסור לתת לאלימות המפלגת לנצח!".

תקציב מנהל התרבות של ישראל לשנת 2012 (אגף במשרד התרבות והספורט) הוא 643 מיליון שקלים, שהם כשליש אחוז מסך כל תקציב המדינה - כ-200 מיליארד שקלים. התקן של מדינות ה-OECD, אותו אמורה מדינת ישראל לקיים, קובע שתקציב התרבות במדינות החברות בו יעמוד על לפחות אחוז אחד מסך כל תקציב המדינה, מה שאומר שישראל צריכה לשלש את תמיכתה בתרבות המקומית כדי ליישר קו עם מדינות המערב. "אנו קוראים לכל המפלגות המתמודדות לכנסת ה-19 להתחייב לכך שכל ממשלה שתקום תקצה 1% מתקציב המדינה לתחום התרבות – כמקובל במדינות ה-OECD", נכתב בהצהרה. "אנו מאמינים ששימור וטיפוח התרבות הישראלית היא חובתנו כלפי הדורות הקודמים והבאים, ושאחריות זו הינה אחריותה של כל ממשלה שתקום בישראל – מעתה ועד עולם".

"לקחתי על עצמי להעביר תקציב בקדנציה הבאה. המצב עכשיו כל כך חמור ואני מבין שיש פה פשוט נתק. בגלל הנתק הזה לא קל להעביר כסף", אומר נישרי לוואלה! תרבות. "אבל מה לעשות שתרבות זה לא עניין של להרוויח כסף, זה עניין של חינוך. זה הדבק שלנו שמגבש אותנו כעם, ואם לא נשקיע בו, החלקים יתחילו להתפרק. יש גם כאלה שיגידו שחוסר ההשקעה בו היא יד מכוונת".

שמואל הספרי. משה שי,
גם הוא חתום. שמואל הספרי/משה שי

נישרי, שכיום מלווה מוזיקאים ומגייס מימון לפעילותם דרך חברות מסחריות, קרנות ועמותות ציבוריות, והיה פעיל מאוד במחאה החברתית, אומר כי "במחאה למשל היתה המון יצירה והשראה, ברוטשילד היתה ממש לידה תרבותית אמנותית. זה היה מאוד מרגש ומאוד מחבר. התרבותיות של המחאה היא מה שמשך את ההמונים. הממשלה שלנו צריכה להתעסק בתרבות, לא רק בהון שלטון ומלחמות. העם היהודי הוא עם הספר. לא עם המטוסים. אם לא נעסוק בתרבות - אז למה אנחנו כאן? הדת, ההומור, המסורת, השפה - זוהי התרבות המשותפת שלנו, והיא גוססת. אני החלטתי שאני לא מחכה לאף אחד, אני קם ועושה".

"השלב הבא הוא קודם כל שהאמנים יתחילו לדבר על מה שחשוב להם", מוסיף נשרי. "אי אפשר לעשות נתק בין הציבור לאמנים, אין דבר כזה שאמנים יהיו 'לא מעורבים', זוהי קריאה פוליטית. האמנים לא נתמכים כיוון שהם הדירו את רגליהם מהמשחק הפוליטי. האנשים שמרכיבים את הממשלה הבאה חייבים לדעת מה קורה מהבחינה הזאת", הוא אומר. "בהמשך גם נשב לחברי כנסת על הראש, נרים טלפונים, נשב להם ליד הבית, זה יהיה ברחוב, זה יהיה פיזי. אם הם לא יסכימו לתקצב את התרבות אנחנו נספר לשכנים שלהם איזה מן אנשים הם. אנחנו בסך הכל רוצים תקציב תרבות כמו של מדינות ה-OECD".

רשימת החותמים המלאה:

יורם קניוק, אריק סיני, ערן צור, דודו בוסי, דודי לוי, ורדינה כהן, נוי אלוש, נתן כהן (הנשמות הטהורות), אוהד חיטמן, קובי פרחי (אורפנד לנד), צחי הלוי ("דה וויס"), רובי פורת שובל, עמוס בן דוד ("כוכב נולד"), ננה שרייר, עידו מוסרי, יואב קוטנר, עופר מאירי (מטרופולין), אילן קובץ וליאור דובדבני (דובדבני וקובץ'), יא יא כהן אהרונוב (הדג נחש), אביב גדג' (אלג'יר), אדם גורליצקי, אילן וירצברג (בציר טוב), אמנון פישר, אסף אברבוך (כוכב נולד), אסף שלם (כוכב נולד), גיל רון שמע (שבע), יהודה נוריאל, יוסי חרסונסקי, לואיזה קאהן (טרי פויזן), קרן הדר, לאון פלדמן, רגב קונטס, רון רוזנפלד (פורטרט), יקי גני (רוקפור), ארלין גולד (כוכב נולד), א.ב. דן, אבישי מתיה, אורית אזרח, אורן דולפין, אורנה אנג'ל, איה שויד, אייל רוב, איתמר רוטשילד, אנה לנדסמן, אסף גובר, אסף הראל, אריק שכטר, ברוך פרידלנדר, ברונו גרייף, דורון רפאלי (טררם), סא"ל (מיל') דורון נשרי (רע"ן תרבות בצה"ל), חני דינור, יוחאי ספונדר (סטנדאפיסט), יונתן רוזן, יונתן כנען, יוסי בוזין, יחזקאל נפשי, יסמין אבן, יפעת לדר, כפיר בן ליש, כרמי ווטרמן, מיטל פנחס, מיראל רזניק, מנשה רז, מרגלית חרסונסקי, נגה גדג', נדב הופמן (כוכב נולד), עדי רנרט, עודד גדיר, עודד כרמלי, עידן זילברשטיין, פזית נוני, ציפי קרליק, רוני פינקוביץ, רפי ברבירו, שחר בוצר (מנכ"ל שח"ם), שגיא צורף, שירז אריאל, שלמה קראוס, שמוליק נויפלד, שרון קרלן, תומר שרון (תומש), אסף תלמודי, טל לוי, יהוא ירון, מעיין קרת, שאול עשת, ליעד מודריק, רעות יהודאי, גלעד ויטל (שוטי הנבואה), חיים אוליאל, עידו מרידור (מנכ"ל פסטיבל בשקל), נדב נישרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully