וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: תיעוד מצמרר ממלחמת יום כיפור. צפו

28.12.2012 / 0:32

פרויקט התיעוד המיוחד של אריק ברנשטיין מציג צילומים נדירים משדה הקרב במלחמת יום כיפור, כשהמצלמה ממשיכה לצלם בעוד הכוחות הישראלים מותקפים באש פגזים

עלמה הפקות

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

אין מלחמה שאינה נוראית, אך מלחמת יום כיפור היתה ללא ספק אחת המלחמות הנוראיות, אם לא הנוראית ביותר שישראל השתתפה בה. מלחמה זו נפתחה בהפתעה, תפסה את ישראל לא מוכנה וגבתה מספר רב של קורבנות - 2,222 הרוגים, 5,596 פצועים, 294 שבויים ואלפי הלומי קרב. בניה בן-נון נכח בחלק משדות הקרב בהם התרחשה מלחמה זו, אך לא כלוחם, אלא ככתב מתחיל במחלקת החדשות של הטלוויזיה הישראלית - "באיזשהו שלב מגיע טלפון מהבוס שלי הוא אומר 'תשמע יש מלחמה. קח מצלמה. צא לדרך'" (בניה בן-נון).

ככתב מתחיל, בן-נון מצא לנכון לתעד את המתרחש באמת בהערכות לקרבות ובשדות הקרב – הוא צילם את האנשים שנערכו ליציאה לקרב, לכד רגעים שמשקפים את המציאות גם אם היא הייתה כואבת ותיעד גם תחת אש כבדה, מראות שאת חלקם קשה מאד לראות, אך התקשורת של שנות ה-70 היתה (יש שיגידו שעודנה) מגויסת לממסד והמראות שסיפק בן נון לא התאימו למסר שהתקשורת בחרה לשדר ולפיכך אלו לא היוו בעיני עורכי הטלוויזיה חומר ראוי לשידור – "העורכים בטלוויזיה כמובן לא שידרו שום דבר מזה. זה ישר הלך לפח" (בניה בן-נון).

לספק חומרי גלם לכתבה שבסופו של דבר נגנזת, יכול להוות בהחלט מפח נפש גדול, אולם במהלך ציוותו לחיילים בשדות הקרב, הנפש של בניה בן נון נפגעה הרבה מעבר לסתם אכזבה. בעודו מתעד תדריך של חיילים, החל מטח פגזים ואחד מהם נפל ממש בסמוך אליו ופצע אותו באורח בינוני. פציעתו הגופנית הוגדרה כלא חמורה במיוחד אך השהות בתאג"ד הולך ומתמלא בפצועים בדרגות חומרה שונות הובלו אותו אל מלתעותיו הבלתי סלחניות של מה שמוגדר בעגה המקצועית כהלם קרב - "אני שכבתי 20 ס"מ על יד חבר'ה שגוססים. מה הכניס אותי להלם קרב? שמעתי שהחובש שואל את הרופא, 'תגיד לי, דוקטור, מה לעשות איתו?' אז הדוקטור אומר לו 'אין מה לעשות. תהיה נחמד איתו. תן לו לשתות. אין מה לעשות'. הוא נידון למוות איטי" (בן-נון).

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

  • עוד באותו נושא:
  • כך ראינו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully