וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: מצעד יום העצמאות הראשון בישראל. צפו

11.1.2013 / 1:04

מצעד יום העצמאות הראשון ב-1949 ייסד מסורת ישראלית ארוכת שנים. וכמו בכל דבר ראשון היתה בו תחושת חגיגיות והתרגשות מיוחדת במינה: צפו בתיעודים הביתיים

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

מעט לאחר קביעתו של התאריך ה' באייר כיום חג על פי חוק (13.4.1949) ועם חלוף שנה מיום הקמתה של מדינת ישראל, הוחלט על עריכת מספר מצעדים צבאיים בערים השונות שהמרכזי והגדול ביניהם תוכנן לצעוד בעיר תל- אביב. המצעדים הצבאיים שהפכו לשגרה ממצעד זה ואילך, נועדו בעיקר להמחיש את כוחו של צה"ל, להשרות על תושבי ישראל תחושת ביטחון ולחגוג את החופש והשחרור מעולו של המשטר הבריטי בן שלושת העשורים.

מצעד 1949 היה מצעד מיוחד בשונה מקודמו שנערך חודשיים בלבד לאחר הקמת המדינה, הוא היה מתוכנן, גדול ומרשים יותר. ובשונה ממצעדים שבאו אחריו, זה היה אפוף בעננה מיוחדת שזוכה לה כל דבר ראשון – הנשיקה הראשונה, הרכב הראשון, הילד הראשון... כך גם לגבי יום העצמאות הראשון, הפעם ראשונה חוגגים עצמאות היא העוצמתית ביותר.
מצעד 1949 הוציא את ההמונים לרחובות תל אביב, כשלוש מאות אלף איש - רבים הצטופפו בצידי הדרכים ורבים אחרים מלאו את המרפסות וגגות הבתים על מנת לחזות בחיילות השונים צועדים ברחובות לצד רכבים צבאיים וכלי נשק – "אבא אהב לצלם... הייתה לנו מרפסת גדולה ברחוב קינג ג'ורג', נקודת תצפית מצוינת" (שמעון מוזס). השמחה, ההערצה והאהדה העצומה לצה"ל עוררה ברבים רצון לחוש בקרבתם של החיילים עד כדי כך שצופים רבים פרצו מתוך התלהבות את הגדרות שתחמו את המצעד ולא אפשרו את המשכו כמתוכנן. צפירה זלצמן מספרת על אביה שמצילומיו "רואים את האהבה שלו, בכל מצעד, לחיילים לאנשים". מנגד היה מי שלא מצא עניין כלל בהפגנת כח סינטטית כמצעד צבאי "הנה יש לנו כבר צבא והוא צועד ותראו אותו. עלי הדברים האלו לא עשו רושם. אני חייתי את החיים שלי", מספר שמעון מוזס.

הבעיה המרכזית של אותו מצעד נבעה בדיוק מכמות האנשים שיצאו לרחובות תל אביב. הצועדים לא יכלו לזוז. כך שיותר מהמצעד לכבוד יום העצמאות הראשון האירוע ייזכר לעד כ"המצעד שלא צעד".

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

  • עוד באותו נושא:
  • כך ראינו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully