וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל בדרך לאוסקר עם "שומרי הסף" ו"חמש מצלמות שבורות"

10.1.2013 / 15:47

הישג ענק לקולנוע הישראלי: הסרטים הדוקומנטריים "שומרי הסף" ו"חמש מצלמות שבורות" מועמדים לפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר באוסקר

יח"צ - חד פעמי

הישג חסר תקדים לקולנוע הישראל - הסרטים הדוקומנטריים "שומרי הסף" של דרור מורה" ו"חמש מצלמות שבורות" של גיא דוידי ועימאד בוראט מועמדים שניהם לפרס האוסקר בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר, כך הכריזה היום האקדמיה האמריקאית לקולנוע.

מדובר בפעם הראשונה מאז 1975 שסרט ישראלי מועמד בקטגוריית הסרט התיעודי, אז היה זה "המכה ה-81" של חיים גורי, ז'אקו ארליך ודוד ברגמן שהיה מועמד לפרס אך לא זכה בו.

רשימת המועמדים המלאה לאוסקר: "לינקולן" המנצח הגדול
"שומרי הסף": סרט חשוב ומטלטל. ביקורת
”חמש מצלמות שבורות”: סיפור אנושי מרגש ומדכדך. ביקורת

"הנסיעה של כולנו לטקס תהיה סרט דוקומנטרי בפני עצמו"

"אני מאוד מאוד שמח שאנחנו מועמדים", אמר דוידי לוואלה! תרבות בתום ההכרזה. "זה מאוד חשוב לאנשים שלקחו חלק במאבק נגד הגדר - גם למשפחות מעבר לקו הירוק וגם לפעילים בישראל. אני מקווה שהמועמדות תעניק לסרט הפצה משמעותית יותר, אולי שמשרד החינוך יקרין אותו בבתי ספר, מה שהוא לא עושה כרגע - ושאולי גם ערוצים מסחריים יביעו בו עניין".

- איך ההרגשה להיות מועמד לצד סרט ישראלי נוסף?

"זה יהיה פסטיבל תקשרותי, זה נחמד. אני מאוד שמח בשביל דרור. האמנתי שיש סיכוי שניכנס ביחד, כי דרמטית זה סיפור טוב לספר. הנסיעה של כולנו לטקס תהיה סרט דוקומנטרי בפני עצמו"

"זה רגע מרגש ביותר עבורי. לא חלמתי שמסע שהחל לפני ארבע שנים יגיע למעמד של סרט המתמודד על האוסקר האמריקאי", מסר מורה. "זהו כבוד גדול שהסרט נבחר להתמודד בבמה היוקרתית ביותר של עולם הקולנוע ולהעמיק את החשיפה לה זוכה הקולנוע הישראלי בעולם. כל איש קולנוע חולם על הבשורה שקיבלנו זה עתה, אשר פותחת אפיקים חדשים עבור הסרט, ויאפשר למסר של שומרי הסף להגיע לקהלים נרחבים הן מחוץ לישראל והן בארץ. עם זאת אני חייב לציין כי בעבורי חשיפת הסרט לאזרחי ישראל היא המשמעותית ביותר".

"אני מאוד שמח שגם 'חמש מצלמות שבורות' הוא מועמד לפרס, זו תעודת כבוד בלתי נתפשת לתעשיית הקולנוע הישראלית", הוסיף מורה בשיחה עם וואלה! תרבות. "קשה להבין את המשמעות של הדבר הזה", הוא אומר. "שני סרטים שנעשו בצורה כל כך שונה ועוסקים בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שני סרטים שיוצאים מהארץ שהיא חלקת האלוהים הכל כך קטנה שלנו, ושניהם מגיעים לשלב הסופי בטקס האוסקר ונבחרו על פני כל הסרטים האמריקאיים האחרים. אי אפשר להמעיט בחשיבות של הדבר הזה. זה הישג חסר תקדים לקולנוע הישראלי כולו".

"שומרי הסף" יגיע להתמודדות על הפרס היוקרתי ביותר עולם הקולנוע אחרי שבשנה האחרונה קיבל תשבוחות רבות ברחבי העולם. לאחרונה זכה פרס איגוד המבקרים האמריקאים לסרט התיעודי הטוב ביותר. בנוסף, זכה הסרט בתואר הדוקומנטרי הטוב ביותר איגוד המבקרים של לוס אנג'לס, וכן זכה בדירוג גבוה ברשימת סרטי השנה של הניו יורק טיימס.

"חמש מצלמות שבורות", המתעד את ניסיונו של בורנאט לתעד את המאבק בבילעין על אף שמצלמותיו נשברות שוב ושוב, קטף באוגוסט האחרון את פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל טרוורס סיטי שנוסד על ידי הדוקומנטריסט מייקל מור. הסרט הופק בשיתוף עם ערוץ 8.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

"אלה שני סרטים אמיצים וכואבים, שתי יצירות שצפייה בהן הופכת את הקרביים ועושה את מה שאמנות טובה חייבת לעשות - לזוז באי נוחות בכיסא ולשאול שאלות", אמרה יו"ר מפלגת מרצ, זה גלאון בתגובה לזכייה. "ישראל היא מעצמה קולנועית. בימים בהם משרד התרבות משנה קריטריונים לתמיכה בקרנות הקולנוע מישהו צריך לבוא ולומר די - די להתערבות בעשייה וביצירה האומנותית, כן לחופש אומנותי וליצירה בעלת אמירה משמעותית".

עוד הוסיפה גלאון ש"'שומרי הסף' היא הפקה ששותף לה הערוץ הראשון. רק שידור ציבורי חזק, פלורליסטי ונקי מלחצים יכול להיות חלק מיצירה כזאת. זאת גאווה אדירה לישראל שיש בה יוצרים כאלה ויצירה דוקומנטרית אמיצה שאיכותה מהדהדת בכל העולם. הצלחה ליוצרים בטקס האוסקר. מי שמביט למציאות בעיניים מקבל מבט בחזרה. ולעיתים חיוך".

"אנחנו מאוד גאים בהישג של 'שומרי הסף' ושל 'חמש מצלמות שבורות', אמרה לוואלה! תרבות אורנה ירמות, מנהלת קרן קופרו לשיווק סרטי תעודה. הקרן משווקת את התעשייה התיעודית בארץ ובחו"ל באמצעות יצירת זירות מפגש בין יוצרים ומפיקים ישראלים לבין מנהלי רשתות טלוויזיה ומפיקים בעמדות בכירות מכל העולם ושיחקה תפקיד במציאת מפיקים ומשקיעים זרים בשני הסרטים. "הכספים פה הם מוגבלים ושני הסרטים הציגו אצלנו ומצאו מפיקים זרים מבריטניה, צרפת, גרמניה, שוויץ ועוד. זה ממש כמו מרוץ שליחים", היא אומרת. בנוגע לתחרות בין הסרטים באותה הקטגוריה, ירמות מסרבת להתרגש: "כשסרט ישראלי מתחרה בסרט ישראלי באוסקר זה פשוט צרות של עשירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully