וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומר הסף: כל השאלות בעקבות גלובוס הזהב

15.1.2013 / 0:10

מה בין זכייה בגלובוס הזהב וקטיפת אוסקר? האם האקדמיה באמת מעדיפה את השחקניות צעירות ויפות? ומהו הסקנדל הפוליטי שמסעיר את האמריקאים לקראת האוסקר? טור הטקסים השבועי

האם "ארגו" יכול לשחזר את ההישגים שלו בגלובוס הזהב ולסחוף גם את האוסקר לסרט הטוב ביותר?

ככל הנראה, לא. במידה מסוימת, המותחן של בן אפלק הוא גם המנצח של הטקס וגם הלוזר שלו. מנצח, מפני שקטף בו את פרסי סרט הדרמה והבמאי הטוב ביותר. מפסידן, כיוון שזה קרה לו בדיוק בשנה הלא נכונה – זו שבה השתנו לגמרי לוחות הזמנים, והאקדמיה האמריקאית לקולנוע החלה לפרסם את המועמדים לאוסקר לפני חלוקת גלובוס הזהב.

בשנים קודמות, הזכייה הכפולה של "ארגו" היתה מעניקה לו דחיפה אדירה לקראת המועמדויות לאוסקר. השנה, ההישג שלו הגיע לאחר שאלה כבר הוכרזו, והתברר כי אפלק אינו בין חמשת המועמדים לקטגוריית הבמאי הטוב ביותר, מה שצימצם למינימום את סיכויי הסרט לזכות בפסלון.

הסיבה לכך היא כי לעתים נדירות זוכה סרט באוסקר בלי שהבמאי שלו אפילו מועמד. בפעם האחרונה הדבר התרחש ב-1990, כאשר "הנהג של מיס דייזי" עשה זאת. קשה להאמין שהשנה שוב תיפול סטיית תקן, בעיקר בשעה ש"ארגו" עומד מול מתחרה בסדר הגודל של "לינקולן" פרי עטו של סטיבן שפילברג. בנקודה זו צריך לזכור גם שמצביעי גלובוס הזהב הם גוף הרבה פחות קולקטיבי, ממסדי ופטריוטי מחברי האקדמיה. אלה, סביר להניח, יתרגשו יותר מהביוגרפיה של הנשיא הנערץ.

לכן, יש להניח שבדיוק כמו "הרשת החברתית" בזמנו, למשל, "ארגו" יסתפק בגלובוס הזהב, בשעה ש"לינקולן" ושפילברג ייקחו את האוסקר. גם כך, מדובר בפרס ניחומים יפה לסרט ובעיקר לאפלק, שעדיין נמצא בתחילת דרכו ובוודאי יהיו לו עוד הזדמנויות להגיע רחוק יותר.

מי מבין זוכות הגלובוס היא פייבוריטית בקטגוריית השחקנית הראשית הטובה ביותר באוסקר – ג'ניפר לורנס או ג'סיקה צ'סטיין?

קשה להכריע. לורנס ("אופטימיות היא שם המשחק") זכתה בגלובוס הזהב לשחקנית הראשית בסרט קומי או מוזיקלי, צ'סטיין ("כוננות עם שחר") קיבלה אותו בקטגוריה המקבילה לסרט דרמה. באוסקר אין הפרדה בין הז'אנרים, ולכן יתקיים ביניהן קרב ראש-בראש, והוא יהיה שקול: שתיהן חינניות ואהודות, שתיהן מככבות ביצירות מוערכות ושתיהן שחקניות מתחילות יחסית, כמו שהאקדמיה אוהבת.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בכל זאת, נדמה כי בין השתיים, ידה של לורנס כרגע על העליונה: קודם כל, כי "אופטימיות" הוא סרט חביב על כל, בשעה ש"כוננות" מעורר סקנדל שרק הולך ומתעצם (על כך בהמשך). שנית, מפני שלעתים חברי האקדמיה לא מצביעים לשחקנית שהכי אהבו, אלא לדמות שבה התאהבו, ואין ספק שהגיבורה בקומדיה הרומנטית כובשת יותר מזו שמגלמת צ'סטיין.

בצד זאת, יותר ויותר חזאים מדברים על כך שאולי השתיים יריבו, ושלישית תיקח – עמנואל ריבה, הכוכבת הצרפתייה של "אהבה", שתחגוג את יום הולדתה ה-86 בערב האוסקר, וסביר להניח שזו תהיה ההזדמנות האחרונה שלה לזכות בפסלון. חברי האקדמיה יודעים שאם יעניקו לה את האוסקר, זו תהיה מחווה אנושית נפלאה וגם רגע בלתי נשכח. אך בקטגוריה הזו, ניסיון העבר מלמד כי הצעירות בדרך כלל מנצחות את המבוגרות, ולכן עדיין נראה כי התחרות תהיה בין לורנס וצ'סטיין, ולורנס (הרכה בגיל מבין השתיים) תנצח.

האם הגלובוסים של "ג'אנגו ללא מעצורים" יעזרו לו באוסקר?

ייתכן שכן, בעיקר מפני שהוא קיבל את פרסי גלובוס הזהב בשתי קטגוריות שיהיו תחרותיות עד מאוד באוסקר – שחקן המשנה, והתסריט.

בקטגוריית שחקן המשנה, התחרות היא בין חמישה שחקנים אהודים, שכל אחד מהם עשה עבודה מהוללת השנה, וכל אחד מהם גם זכה בעבר בפסלון ונחשב כבר לבן בית אצל האקדמיה – טומי לי ג'ונס ("לינקולן"), פיליפ סימור הופמן ("המאסטר"), רוברט דה נירו ("אופטימיות"), אלן ארקין ("ארגו") וכמובן כריסטופר וולץ ("ג'אנגו"), שקיבל הערב את הגלובוס ולפיכך גם דחיפה קטנה במרוץ השקול הזה, שבו סביר להניח כי התוצאה תוכרע בפוטו-פיניש.

ובאשר לתסריט? ובכן, אצל האקדמיה, בניגוד לגלובוס, הקטגוריה מתחלקת לשניים – תסריט מעובד, ומקורי. "ג'אנגו" מועמד בזו השנייה, ועד לא מזמן נראה היה כי "כוננות" מועמד מוביל בה. אך לאור השערורייה סביבו והקריאות להחרימו, הוא הולך ומאבד גובה, והעבודה של טרנטינו בהחלט יכולה להתיימר לעקוף אותו בסיבוב. כרגע, גם זו קטגוריה שקולה לחלוטין, ובנוסף לשני אלה, הפרס יכול ללכת גם ל"אהבה" של מיכאל הנקה או "ממלכת אור הירח" של ווס אנדרסון (גם "הטיסה" מועמד, אבל קשה להאמין שהוא מספיק חזק כדי לזכות).

האם הזכייה של "אמיצה" בגלובוס הזהב לסרט האנימציה הטוב ביותר יכולה לעזור לו באוסקר?

כן. למען האמת, נראה כי לחברי האקדמיה לא יהיה השנה עניין מיוחד בקטגוריית האנימציה. רוב המועמדים בו הרי הם סרטים שלא הצליחו ("פרנקוויני", "פיראטים!"), או סתם כאלה לא מוצלחים במיוחד ("אמיצה", למשל). לכן, מתוך האדישות הזו, ייתכן שישתמשו בתוצאות הגלובוס כהכוונה וגם יסתפקו בהן.

האם היו מי שביססו בגלובוס את ניצחונם באוסקר?

לא מעט כאלה. דניאל דיי לואיס מ"לינקולן" בקטגוריית השחקן הראשי, אן האתוויי מ"עלובי החיים" בקטגוריית שחקנית המשנה, "אהבה" בקטגוריית הסרט הזר ואדל (על "סקייפול") בקטגוריית השיר המקורי. כולם זכו כצפוי בגלובוס, ועתה נראה בטוח עוד יותר שיעשו זאת גם באוסקר.

סקנדל השבוע

נהוג לומר שישראל היא המדינה ה-51 של ארצות הברית, אבל לפעמים דווקא אמריקה הגדולה מתנהלת כמעין חיקוי פרובינציאלי שלנו. וכך, בהקבלה לתרעומת הפוליטית סביב "שומרי הסף" ו"חמש מצלמות שבורות", גם בין ניו יורק להוליווד משתוללת סערה בשל הצגת רשויות הביטחון בסרט מועמד לאוסקר – "כוננות עם שחר", המתאר כזכור את המצוד אחר בן-לאדן.

השבוע הגיעה לשיאה המחאה נגד הדרך המפויסת לכאורה שבה מציג המותחן את הלחץ הפיזי הלא מתון שהפעילו הסוכנים האמריקאים כדי להגיע לטרוריסט. כך, במהלך די יוצא דופן, חתמו כמה שחקנים על עצומה הקוראת לחברי האקדמיה שלא לתת לסרט את קולם. בין החותמים אפשר למצוא גם שמות בסדר הגודל של אד אסנר ומרטין שין, ובשנה כה תחרותית, מספיק שעשרה אחוזים מן הקולגות יקשיבו להם כדי לפגוע קשות בסיכוייו של "כוננות". בעבר אפשר היה לחשוב שייקח לכל הפחות את פרסי הסרט והתסריט המקורי – כעת נראה שאולי ייאלץ להסתפק בקטגוריית העריכה.

מימ השבוע

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע הבא

אולי לכבוד הבחירות בישראל, נקבל שבוע רגוע, בלי הכרזת מועמדויות או חלוקת פסלונים. כל זאת לקראת הסופ"ש הלוהט בסוף החודש, בו גילדות המפיקים והשחקנים יחלקו את פרסיהן החשובים, והסניף ההוליוודי של האיגוד הבינלאומי לאנימציה יעשה זאת גם כן.

מי הפייבוריטים שלכם באוסקר? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully