וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערה גולשת 25: Vine היא הרבה יותר מסתם פורנוגרפיה

הילית וולברג

5.2.2013 / 9:05

האפליקציה החדשה מבית טוויטר, שמאפשרת יצירת סרטוני וידאו קצרים וכבר משכה את פול מקרטני וטיירה בנקס, היא הדבר החם הבא – אם שערוריית הפורנו שדבקה בה לא תהרוס הכל

התעשייה הפורנוגרפית בארצות הברית שווה אמנם על פי הערכות גסות מעל ל-8 מיליארד דולר, נכון ל-2012 (אם לא מחשיבים את האזור האפור והלא מדווח שלה), ולמרות זאת, אין דבר נורא יותר עבור חברה חדשה מהיקשרות שמה עם תכנים פורנוגרפיים. בטח לא בתחילת דרכה. יעידו על כך החברים מאחורי צ'אט רולט הנושנה, שהתמלאה במהרה בחרמנים אנונימיים שחיכו לרגע הנכון לשלוף את איברם מהמכנסיים. אחרי הכל, אוננות וירטואלית היא לא המוצר שבצ'אט רולט התכוונו להגיש להמונים.

אז נכון. חרמנים, הם בכל מקום. לעזאזל, רק בשבוע שעבר נתקלתי בתמונת פרופיל של איבר מין זקוף באפליקציית השבץ-נא האהובה עליי. גם שם, באזור הידידותי לחובבי המילים ומשחקי הלוח תוכלו למצוא מי שחושב שמילה של 56 נקודות זה מחרמן אש. אלא שמכאן והלאה, האחריות היא על בעלי האפליקציה לדאוג לסינון הראוי של המשתמשים שלהם ולניטור תוכן פוגעני.

המקרה של Vine לא אמור היה להיות שונה. האפליקציה החדשה מבית טוויטר שהושקה ב-24 בינואר השנה, מאפשרת לכל משתמש לייצר סצנה החוזרת על עצמה בלופ, בוידאו שאורכו 6 שניות, כשבידי המשתמש כלי עריכה פשוט המופעל בטאץ'. וראו זה פלא, שבוע בלבד אחרי השקתה של האפליקציה התמלא הפיד של ויין בסרטונים פורנוגרפיים ואירוטיים שהוצפו באמצעות ההאשטג #sex ו-#Porn. עד כאן לא דבר החורג מן השגרה. אלא שאחד מהסרטונים הללו השתרבב לו בטעות לאגף בחירות העורך באפליקציה, המציג סרטונים שצוות העורכים חשב שראוי שכולנו נראה. בטוויטר מיהרו להודיע שמדובר בטעות אנוש, הסבר שמתקבל לחלוטין על הדעת, אבל בשלב הזה השמרנים הרדומים של העולם הדיגיטלי כבר הספיקו ללחוץ על כפתור המצוקה של הפורנו וסוגיית התוכן למבוגרים זקפה את ראשה שוב (ומשחק המילים לא מכוון).

הדיון הוא כבר דיון עתיק בשלב זה. בשנייה שהכוח והבעלות על התוכן עברו לידיים של ההמון על טהרת ה-2.0 של סוף שנות ה-90, צצו להם גם התכנים ההולמים פחות עבור ילדים ובני נוער (שטכנית יכולים להשיג אותם בכל מקום שיחפצו בימים אלה ובמיומנות מרשימה יותר מזו של הוריהם). מאז, בעלי האתרים והאפליקציות החברתיות מצאו דרך לכסות את עצמם באמצעות כפתור הדיווח על תוכן לא ראוי שאמור לקבל מענה זריז וכך היה גם במקרה של ויין. מה שכן, זה לא עצר את כדור השלג הפורנוגרפי שעל פי מדיניות החברה מותר לו להתגלגל במורד ההר כל עוד הוא לא הורג אף אחד.

התוצאה של המקרה, סמוך כל כך לעת ההשקה, היא שאם אדם אקראי יישאל על ידי חבר אם הוא מכיר את ויין, כנראה שהוא ישאל את חברו בחזרה אם זו האפליקציה עם הפורנו. זו כמובן אינה תשובה ודאית והנזק התדמיתי טרם נבדק, אבל קיימת סבירות שאחוז מסויים מהאוכלוסיה, שאולי בכלל לא היה מכיר את האפליקציה קודם, מכיר אותה עכשיו בצורתה הפורנוגרפית לכאורה. כך הוא בכלל לא יידע שאפשר למצוא בה יצירות סטופ מושן מגניבות, בדיחות וידאו מצחיקות ובגדול מדובר במדיום חדש של התבטאות יצירתית שמשלב את מה שטוב באינסטגרם וביוטיוב במודל חברתי מוכר – שזה, במילים אחרות, אחלה.

בטוויטר, לעומת זאת, לא נראים מודאגים לעת עתה ונדמה שהם מקווים כי מה שעבד להם בעבר עם הרשת הצייצנית, יעבוד גם בגרסת הוידאו. בתחילת דרכה הואשמה טוויטר בהיותה רשת המקדשת את השעמום והאקראיות, אבל תחרות ציוצים מאת אשטון קוצ'ר ודמי מור העניקה לה זוהר הוליוודי וגל של נרשמים חדשים. בהתאם למסורת הסלבס גויסו למשימה הפעם פול מקרטני (שחד למעריציו חידה בוידאו), טיירה בנקס (שהיא חידה בעצמה), ארנולד שוורצנגר (בסרטון מחווה לאוסטריה), אנריקה אגלסיאס ועוד רבים ומפורסמים אחרים שמייצרים סרטונים קצרים בשביל הכיף. חשבונות טוויטר מוצלחים כמו זה של ג'ימי פאלון, collegeHumor וקומדי סנטרל, תרגמו את עשייתם ההומוריסטית לוידאו של 6 שניות והתוצאות לרוב מוצלחות מאוד ובעלות פוטנציאל לא מבוטל, שגם אם יחלוף מן העולם לטובת שטיק מגניב אחר, בוודאי יתרום לאבולוציה הדיגיטלית המבורכת של הביטוי העצמי ברשתות חברתיות.

אז כן, קיים בכל זאת חשש שתיתקלו בסרטון פורנוגרפי, ממש כשם שהוא קיים בטוויטר, בפייסבוק או באינטרנט בכלל. זה יקרה, אגב, רק אם ממש תתאמצו לחפש אחד כזה, או תעקבו אחרי משתמש שידוע שמעלה תוכן פורנוגרפי לאפליקציה. אבל בפועל, אם תירקו יריקה מטאפורית באוויר הוירטואלי של Vine כנראה שתפגעו לסלב בעין הרבה לפני שתפגעו לכוכב פורנו בישבן החשוף.

מה דעתכם על Vine? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully