וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן מוחה על זכייתו של ג'אפר פנהי בפסטיבל ברלין

19.2.2013 / 14:23

הבמאי האירני, מתנגד משטר שנתון במעצר בית וסרטיו אסורים להקרנה, זכה בפרס התסריט בפסטיבל. "יצירת סרט ושליחתו אל מחוץ למדינה דורשת אישור", אמר סגן שר התרבות האירני

הבמאי האירני המהולל ג'אפר פנהי אמנם זכה בפרס התסריט בפסטיבל ברלין שננעל ביום שבת, אך לא בטוח שאלה חדשות טובות עבורו: במולדתו, מסתבר, לא מתרשמים מן ההישג, ואף מלינים על הזכייה שלו בזכות התסריט לסרטו "Closed Curtain" בפני מנהלי הפסטיבל - כיוון שפנהי היה לכאורה עצור במהלך צילומי הסרט, והקרנת סרטיו במערב נאסרה על ידי המדינה בעקבות הקו הפוליטי שלהם.

"הבענו את מחאתנו בפני המארגנים של פסטיבל הסרטים", אמר ג'אבד שמקדרי, סגן שר התרבות וראש ארגון הקולנוע של אירן, לסוכנות החדשות האירנית ISNA. "אנחנו מאמינים שעליהם לתקן את התנהגותם – כולם יודעים שיצירת סרט ושליחתו אל מחוץ למדינה דורשת אישור. יצירת הסרט הזה הינה בלתי חוקית, אך עד כה הפגינה הרפובליקה האיסלמית סובלנות כלפי האקט האסור הזה".

פנהי, מתנגד ותיק למשטר האייתוללות, נעצר בעקבות סרט תיעודי שניסה ליצור על המהומות במדינה בעקבות בחירות 2009, ונאסר עליו לביים למשך 20 שנה. הוא נשפט לשש שנות מאסר, אך כעת הוא מרצה אותן במעצר בית, כזה שאיפשר לו בדרך בלתי חוקית כלשהי לביים סרט נוסף. פנהי עצמו לא הצליח להגיע, כמובן, לפסטיבל ברלין, ולא נכח בטקס בו זכה בפרס, אולם בניגוד ליחס אליו הוא זוכה במולדתו, במערב נחשב הבמאי לאחד מבכירי יוצרי הקולנוע האירני. קמבוזיה פרטובי, שכתב את התסריט לסרט הזוכה ביחד עם פנהי, קיבל את הפרס בברלין בשם שניהם, ואמר בנאומו כי "אין אפשרות לעצור אדם חושב ומשורר. מחשבותיהם נושאות פרי בכל מקום" לקול תשואות הקהל הברלינאי.

מה דעתכם - ג'אפר יצליח להמשיך ליצור באירן? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully