וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טור מזרחית: מי חטף לקובי פרץ את השיר?

חגי אוזן

3.3.2013 / 13:29

קובי פרץ רכש את הזכויות לשיר "סה לה וי" של שב חאלד לפני שהקליט אותו בעברית – פלא שהוא התעצבן כששמעון עוקשי ובני וגד אלבז שחררו את השיר לפניו? טור מוזיקה מזרחית

מי הבעלים האמיתיים של השיר "סה לה וי"?

כשמתעוררת מצוקה בחיפוש אחר שירים, האצבע של הזמרים והמפיקים בתעשייה נמצאת תמיד על הדופק בכל מה שקשור למתרחש במדינות השכנות. ביוון, טורקיה והמדינות הערביות כמעט תמיד מסתתרים שירים שיכולים להפוך ללהיטים בישראל. התופעה השכיחה הזאת הביאה במשך שנים ארוכות אין ספור להיטים לישראל, שלא עלו למפיקים שקל. בדרך כלל הסתפקו המפיקים בהענקת קרדיט "עממי" לכל לחן שהגיע ממדינות זרות - עד שליוצרים בחו"ל נמאס והם החליטו לדרוש ולקבל את הזכויות המגיעות להם.

היום הרבה יותר קשה, אולי בלתי אפשרי, לקחת שירים מחו"ל מבלי לשלם בעבורם. שמעון עוקשי ובני וגד אלבז מרגישים זאת היטב. לאחרונה הוציאו עוקשי והאלבזים שירים על פי הלחן ללהיט "סה לה וי" של שב חאלד. אצל עוקשי השיר נקרא "תהיי שלי", ואילו בני וגד אלבז קראו לשיר "ה' מלך". לפני כשבוע, הוציא גם קובי פרץ שיר חדש לפי אותו לחן, תחת השם הזהה ללהיט של הכוכב האלג'יראי, "סה לה וי". ליציאת השירים קדמה דרמה גדולה: אנשיו של פרץ הביעו תרעומת מובנת על כך שהזכויות לשיר נרכשו על ידם, ואין לאף זמר אחר זכות להשתמש בלחן הזה בישראל. עוקשי לא התייחס והקדים את פרץ בהוצאת השיר; הגרסה שלו זכתה להשמעות בתחנות הרדיו למרות שפרץ ואנשיו ניסו להבהיר לשדרנים שהזכויות ללחן נמצאות בידיהם.

במקביל, הוציאו בני וגד אלבז את הגרסה שלהם ל"סה לה וי". עד כה, שתי הגרסאות, של עוקשי ואלבז, זכו לעשרות אלפי צפיות ביוטיוב. רק לפני כשבוע הוציא פרץ את השיר שלו. "הסיבה שהתעכבתי עם השיר היא בגלל שרציתי לעשות את זה מסודר", אומר פרץ. "רציתי לרכוש את הזכויות לשיר כמו שצריך".

בסמוך ליציאת השיר, פעלו פרץ ואנשיו להסדרת העניין ואפילו להסרת השירים המקבילים ביוטיוב. "לא יכול להיות שאנחנו נשלם על שיר, נקבל את הזכויות ויבואו זמרים אחרים ויקחו את זה כאילו זה שלהם. זאת הפקרות", אומרים גורמים בסביבתו של פרץ. "צריך לעשות סדר ואנחנו נעשה הכל כדי שהשירים האחרים לא יהיו ברשת". "תהיי שלי" ו"ה' מלך" של עוקשי והאלבזים עדיין ניתנים להאזנה ביוטיוב, אך לא בעמודים הרשמיים של הזמרים.

גד אלבז מסר בתגובה: "כל פעם שהשיר 'ה' מלך' שמיועד לה' יתברך המושל בעולם, מושמע זה מרבה זכויות גם לי, לכל עם ישראל ולכל בעלי הזכויות".

שמעון עוקשי מסר בתגובה: "שמעתי את השיר דרך המעבד ציקי זנטי. נדלקתי על השיר מיד והבנתי שזה לחן אלג'יראי. שיערתי לעצמי שתהיה בעיה לרכוש את הזכויות ממדינה ערבית, אז עשיתי מה שעשו זמרים אחרים בתעשייה כשהגיע לחן ערבי. אם עכשיו יורידו את השיר, אין מה לעשות. אני מקבל הכל באהבה. ההצלחה מגיעה מלמעלה. אני בכל מקרה מתכוון להמשיך לשיר את השיר הזה עם המילים 'תהיי שלי'. אני קולט את התגובות והקהל אוהב את השיר - וזה מה שחשוב".

משה זיו, מנהל יחסי הציבור של שמעון עוקשי, טוען בניגוד לדבריו של קובי פרץ כי לאיש בישראל אין את הזכויות על לחן השיר "סה לה וי". זיו טען בין היתר שמדובר בפרוצדורה מסובכת מכיוון שלא פחות מארבעה יוצרים חתומים על הלחן. בנוסף, הסכום שנדרש בעבור הזכויות על הלחן הוא אסטרונומי ומסתכם בעשרות אלפי יורו. בשיחה עם מנהלו ומפיקו של קובי פרץ, אמר מאיר נחמני, כי הנושא נמצא בתהליך: "אנחנו פועלים מול חברה שמטפלת בעניין הזה. אנחנו פועלים בצורה מסודרת. הזכויות עדיין לא בידינו אבל זה נמצא בתהליך. אני לא רוצה לפתוח את הקלפים ולגלות על המהלכים שלנו לאחרים". גם מצידו של עוקשי נמסר שהם נמצאים בתהליכים לרכישת זכויות השיר.

הגרסה המקורית:

מקרה דומה קרה לשיר "כשאת איתו" של אייל גולן. זכויות הלחן היווני נרכשו על ידי גולן ולמרות זאת הזמר החרדי איציק אשל הקליט גרסה משלו - "ועד שתישאני". "היתה בעיה עם השיר", מסר אביאל נחום, היח"צן של אשל, בתגובה. "מסיבות הלכתיות היציאה שלו התעכבה. בזמן הזה, אייל גולן רכש את הזכויות ל'כשאת איתו' והיום כל השמעה וכל צפייה ביוטיוב נזקפת לזכותו של אייל גולן". גם במקרה הזה, השיר של אשל נמצא עדיין ביוטיוב אבל לא בערוץ הרשמי של הזמר.

ביקורת סינגלים

יהודה סעדו – יום יום

כשזמר מגיע לבשלות, אפשר להרגיש את זה באוזניים. יהודה סעדו בטוח שומע את זה. הוא כבר לא אותו צעיר לחוץ שעושה מאמץ להידמות לעמיר בניון. השיר החדש שלו "יום יום", מוגש באלגנטיות ופשטות מאוד נעימה וכיפית. שיר מצוין של זמר בוגר - לא כוכב נולד, פשוט בוגר.

תומר צבר - השגעונות שלך

תומר צבר עבר את כל התלאות האפשריות בדרך לאלבום. עכשיו נראה שזה סוף סוף מתגשם וכדאי לשים לב אליו. צבר הוא לא עוד ילדון, פרח סלסולים שמתחיל עכשיו את דרכו. הוא היה אחת ההבטחות הגדולות של תחילת שנות ה-90. את הנסיון אפשר לשמוע בביצועים שלו. צבר יודע מה הוא עושה והשירים שלו זוכים לביצוע מהודק ונכון. היה שווה לחכות.

אלי עידן - תמר

ותיקי הז'אנר זוכרים את אלי עידן בזכות הביצועים המקוריים ל"אהבתי הראשונה" וכמובן "ליסה, ליסה". הלהיטים האלמותיים האלה הם חלק בלתי נפרד מהנוף של המוזיקה המזרחית לדורותיה. היום, כשקהל מגלה געגועים לצליל הישן, אלי עידן מנסה לחזור לתמונה עם השיר "תמר" שלגמרי מתכתב עם אותה תקופה. בניגוד ל"אהבתי הראשונה" ו"ליסה ליסה", אין ב"תמר" את אותם אלמנטים נצחיים.

איזה גרסה של "סה לה וי" הכי מוצלח בעיניכם? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully