וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טור מזרחית: הגזענות שוב מרימה את ראשה

חגי אוזן

18.3.2013 / 0:01

הטענה שמוזיקה מזרחית מגדילה את הסיכוי לתאונת דרכים וההכרזה שבגמר "אייל גולן קורא לך" צפו בעיקר מזרחים נובעים מאותה תפישת עולם מעוותת, שאפשר פשוט לקרוא לה גזענות

מוזיקה מזרחית גורמת לתאונות דרכים?

לפי מחקר שמומן על ידי המדינה, עולה כי האזנה למוסיקה מזרחית, פופ והיפ הופ בזמן נהיגה, מגדילה את הסיכוי לתאונות דרכים. זאת היתה הכותרת שפורסמה בחדשות ערוץ 2. המחקר נעשה באמצעות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ותוצאותיו היו חד משמעיות. מה שלא כל כך חד משמעי הוא ההגדרות המוזיקליות.

מאוד סקסי, פיקנטי וקל להתנפל על המוזיקה המזרחית ולקבוע שהיא גורמת לתאונות דרכים. אחרי הכל, הז'אנר ספג האשמות הרבה יותר חמורות, בדומה לביטלס, שגם הואשמו בדרדור הנוער וקשרים עם השטן. מה שמעניין כאן זו היכולת של עורכי המחקר להצליח במקום שאחרים נכשלו בו – ההגדרות המוזיקליות. הרי, מה זה "מוזיקה מזרחית"? ברור לגמרי שיש הבדל מהותי בין יואב יצחק לעופר לוי, ואין קשר אמיתי בין אבנר גדסי לזהבה בן, ובכל זאת, שניהם נחשבים "מזרחית". ומה לגבי שלומי שבת ובועז שרעבי? עומר אדם נחשב מזרחי למרות שהוא ממוצא פולני וקווקזי? ההגדרה הרחבה והגסה שמה את כולם באותה מגירה. קיצונית יותר מזו היא ההגדרה המסתורית לחלוטין "פופ". לא צריך להיות מבין גדול במוזיקה כדי לדעת שאין באמת צליל שהוא "פופ": ההגדרה היא קיצור של המילה "פופולרי", ובעצם כל סגנון מצליח נכנס אליה – רוק, סול, סלסולים ואפילו אופרה. אם זה מצליח, זה פופ.

מזרחי או אשכנזי? בועז שרעבי עם מתי כספי

אם נניח שיש אמת בטענה, אזי לפי המחקר, בצפון אירלנד ובאוסטריה אין כמעט תאונות דרכים. מן הסתם הצפונים המשתייכים לגזע הלבן לא שומעים את מושיק עפיה. למרות זאת, במדינות הללו יש יותר מפי שתיים תאונות דרכים מאשר בישראל. שמואל אבוהב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, טוען בעצמו שלמוזיקה אין קשר של ממש לתאונות דרכים. "האזנה למוסיקה מכל סוג אינה נמצאת ברשימת הסחות הדעת הגורמות לתאונות דרכים", הוא אומר. "יכול להיות שהכוונה היא להאזנה בווליום גבוה וזה כבר לא קשור לסגנון המוזיקלי. כשעושים מהרכב דיסקוטק בזמן נהיגה, זה כמובן עלול להשפיע על הנהיגה". גם היוצר והזמר אביהו מדינה ניסה להסביר בכתבה ששודרה בחדשות ערוץ 2 שאולי הכוונה היא לווליום ולא לסגנון. אבל כנראה ששום דבר לא יפריע לנו לספר עוד בדיחה על חשבון המוזיקה המזרחית.

בנקודה הזאת הדמגוגיה מגיעה לשיאה. בעצם הבחירה של חדשות ערוץ 2 לקפוץ דווקא על המוזיקה המזרחית, תוך התעלמות מוחלטת מהז'אנרים השותפים לפשע, על פי המחקר, הלא הם ההיפ הופ והפופ: אף נציג של הז'אנרים האלה לא נאלץ להתמודד עם הנתונים בכתבה. רק אביהו מדינה, דווקא הוא, שנמנה כמובן על אבות ה"מוזיקה המסוכנת", זומן לענות על ההאשמות. מדינה, בנינוחות אופיינית, כבר התרגל לזה שמאשימים את הסלסולים וניסה לענות בהיגיון. במקרה הזה, ההיגיון נבלע בתוך השיגעון.

סטטיסטיקה של גזענות

לאחר שידור גמר התכנית "אייל גולן קורא לך", פורסם ש-60% מהצופים היו ממוצא מזרחי. יותר מדי עיסוק היה בנתון הזה; כאילו שמישהו חשב שהצופים בתכנית יהיו שוודים. המספרים לא משקרים, הם משכרים. במקום להתנפל על הנתון ההגיוני שקבע כי רוב הצופים הם מזרחים, אפשר להתפלא על כך ש-40% מהם היו אשכנזים. חוץ מזה, מדובר בסך הכל ב-15% יותר מיום רגיל. בדרך כלל, 45% מצופי ערוץ 2 הם מזרחים. בגמר "אייל גולן קורא לך" הנתון התעצם מעט. הגיוני, מאותה סיבה שבשידור של משחק כדורגל יהיו יותר צופים חובבי ספורט מביום רגיל.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תלוי איך מסתכלים על הנתונים. אייל גולן/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם במקרה הזה אפשר לתהות איך בדיוק נקבע מיהו מזרחי. משפחה מעורבת שבה האבא תימני והאמא גרמניה – נחשבת מזרחית? עולים חדשים מצרפת נחשבים אשכנזים, למרות שהם במקור ממרוקו, אלג'יר או טוניס? שורש הבעיה הוא בפילוח עצמו. השלב הבא יהיה אולי בדיקה דומה בשידור האירוויזיון – יש מצב ש-80% מצופי האירוויזיון משתייכים לקהילה ההומו-לסבית. יכול להיות. מה שבטוח הוא שנתונים מהסוג הזה הם 100% גזענות.

הפסטיבל הים תיכוני הראשון? ממש לא.

עיריית כרמיאל מתהדרת בהפקת פסטיבל ים תיכוני. לצורך כך גויסו שמות גדולים, בהם משה פרץ, ליאור נרקיס, הפרויקט של רביבו, דודו אהרון ועוד רשימה ארוכה ומכובדת, שיופיעו על במת הפסטיבל בימים רביעי וחמישי בשבוע הבא. רק דבר אחד מפריע כאן: מארגני הפסטיבל מתהדרים במודעות הפרסום בכך שמדובר בפסטיבל הים תיכוני הראשון. כך, במחי מודעה אחת, נעלמו להן יותר מחצי יובל שנות "פסטיבל ים סוף – התימניאדה". זאת לא קטנוניות, פשוט שקר גס ולא מכובד.

מה דעתכם על המחקר במימון המדינה - גזענות לשמה או בדיקה לגיטימית? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully