וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשאר לנו רק להמשיך לצלם, ולנגב את הדמעות": יוצר הסרט התיעודי "הטקס" בטקסט אישי

אבי וייסבלאי

14.4.2013 / 1:12

אבי וייסבלאי, מיוצרי הסרט התיעודי שעקב אחרי החזרות לטקס יום העצמאות ה-64, בו נהרגה סגן הילה בצלאלי, מספר על האופן שבו החיים שינו את מסלול התסריט ועל הכאב האישי

יח"צ - חד פעמי

לפני שנה וחצי יצאנו לצלם סרט דוקומנטרי מתוך רצון להביא למסך את מאחורי הקלעים של הצד הצבאי בטקס החשוב ביותר במדינה- טקס יום העצמאות; שעה וחצי שבה מסתיים השכול והכאב הגדול ומתחיל יום העצמאות על שלל זיקוקיו.

גיבור הסרט דוד רוקני הוא אדם נפלא וחדור מוטיבציה אשר אמנות ותרגילי סדר הם בסיס חייו וסידור צורות החיילים במגרש בבית העלמין בהר הרצל הם דבר שבשגרה עבורו. גם בגיל 80 הוא לא מוותר ויוצא למסע מיונים מפרך בבסיסים השונים ומנסה לגלות את החיילים אשר באמת רוצים להשתתף בטקס ומי שיכולים יחד איתו לבנות את הנושא השנתי הנבחר- "מים מקור החיים". נושא כללי, ערטילאי, אשר בשנת העצמאות-64 נדמה כסיסמה של חברת המים הלאומית ולא כערך עליו נבנתה המדינה לבסוף הוא מוצא את קומץ החיילים אשר יחד איתו עולים להר ועמלים על המשימה הקשה: יצירת ברז מים וסמלי המדינה.

בין החיילים אנחנו מגלים את הילה בצלאלי, בתה של מנהלת הר הרצל: עיניה בורקות, נוצצות, וליבה פועם מהתרגשות לקראת ההשתתפות בטקס. גם כשאני מקשה ומנסה להבין למה היא מתעקשת לצעוד, היא מגלה שזה חלומה מגיל צעיר אותו היא חייבת להגשים.

החזרות וההתנהלות הישראלית סביב הטקס נדמו כמשהו מצחיק במהלך הצילומים וככזה אשר יוצר משל על הציונות העכשווית דרך טקס שמורכב מקומדיה של טעויות קטנות. אבל, כאשר ב-18.4.12 קרס גשר התאורה בהר הרצל משהו קרס גם בי. הבנתי לפתע שהסרט שהתחיל כקומדיה הולך להסתיים כטרגדיה. מיד עם היוודע דבר הקריסה התקשרתי לרוקני אשר נשמע מבולבל. שיחת הטלפון השנייה היתה להילה אשר לא ענתה, ליבי ניבא לי שמשהו רע התרחש.

מיד נסענו להר הרצל וגילינו לתדהמתנו שהילדה המופלאה נהרגה, סתם כך. מילותיה האחרונות בראיון שערכנו רק יומיים קודם הדהדו בי ונזכרתי בלווייתה שנערכה בחצות הליל במשפטים: "מה שיהיה יהיה, המזל לא שיחק לצדי". מילים שבסרט שכזה מעצימות את הצמרמורת במוות שיכול היה להימנע, ושינה ברגע אחד את מסלול כולנו. לפתע עיני כל המדינה היו נשואות אל ההר, אל המשפחה, אל מפקד הטקס.

ואנחנו בלב הסערה, לא נותר לנו אלא להמשיך לצלם ותוך כדי כך - בלי קלישאות - לנגב את הדמעות. על אף הקושי הרב ניסינו בעדינות ללוות את רוקני בלי הרבה שאלות, ובהתבוננות במי שהבין כי הטקס עבורו לעולם לא ישוב להיות מה שהיה. ויחד איתו גילינו שהמציאות הכואבת אינה צפויה ועולה על כל דמיון.

"הטקס", סרטם של אבי וייסבלאי ואלירן קנולר, ישודר בבכורה בערב יום הזיכרון לחללי צה"ל - yes דוקו, ראשון, 21:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully