וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאור כהן עדיין מוזיקאי, עדיין הכי קול בסביבה. ראיון

על עטיפת האלבום החדש של מאור כהן מופיעה תמונה של הבן שלו מכוון אקדח דמיוני למצלמה. למה? יש לו הסבר מצוין. חוץ מזה, הוא לא מבין למה לא כולם מקימים להקות כל הזמן

מאור כהן - שחקן, זמר, מוזיקאי וסוג של מולטי טאלנט בעצם, נחשב (ובצדק) להרפתקן מן המעלה הראשונה. כהן אולי המציא את הקו?ליות במוזיקה הישראלית, אבל האם הוא עדיין שומר על המקום הראשון בקטגוריה? למרות שהמקטרגים מתבאסים על הזינוק המטאורי שלו במחוזות המיינסטרים ("ארץ נהדרת", "הפרלמנט"), אפשר להגיד שכהן מצליח להישאר מגניב בדיוק באותה מידה גם כשהוא עושה שירים כחלק מההרכב צמד ראות (יחד עם רע מוכיח) על במה דלוחה במועדון תל אביבי וגם כשהוא עושה פרסומת לפיצה.

במילים אחרות, כהן הוא אולי האיש היחיד בישראל שיכול למכור לכם שיר רוק וטויוטה באותה היעילות. לא מזמן יצא אלבום הסולו החדש שלו, "החופש הגדול", ובימים אלה הוא מחמם מנועים לקראת סיבוב ההופעות שילווה אותו, כאשר ההופעה הקרובה תתקיים ב- 26 באפריל בתרבותא שביוקנעם, בה יתארח פיטר רוט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למה חיכה כל כך הרבה זמן עם האלבום? מאור כהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלבומו האישי האחרון של כהן, "טוב לנו יחד", יצא לפני 14 שנים והאלבום "פרחי הרע" שיצר משיריו של שארל בודלר ביחד עם פיטר רוט יצא לפני שמונה שנים. למה לוקח לו כל כך הרבה זמן, והאם מדובר באמן פדנט או במוזיקאי נורא איטי?

"בזמן הזה גם עשיתי שני אלבומים עם הלהקה שלי ישראלים/פעולה/סקס, שזה עבודה על אלבום לכל דבר", מסביר כהן בראיון לוואלה! תרבות רגע לפני שהוא יוצא לסיבוב הופעות שילווה את "החופש הגדול". "גם בעבודה על אלבום בהרכב שאני חבר בו אני כותב. לפעמים אני כותב בשבילי ולפעמים ללהקה, זה לא ממש דברים מתוכננים. אבל זה לא שהפסקתי לעשות מוזיקה במשך כל הזמן הזה. גם כשאני עושה אלבום סולו שלי, שזה הדברים הכי אישיים והכי שלי, אני עדיין עובד עם אנשים אחרים כמו שאני עובד בלהקה. מבחינתי, הסיי של פיטר וטל מטמור (שעשו את כל העיבודים לשירי האלבום ביחד עם כהן, נ"ה), חשוב בדיוק כמו של חבר להקה, זו עבודה משותפת לכל דבר. זה שזה אלבום סולו לא אומר שהתהליך שונה, למרות שעבורי כיוצר זה כן יותר קשה ואישי מבחינת החומרים. מבחינת העבודה זו בסך הכל קונסטלציה אחרת".

מה חסר לך במוזיקה של היום?

"להקות. באמת שאני חושב שהלהקה האחרונה הכי 'צעירה' שהצליחה להגיע למיינסטרים היא הדג נחש. יש הרבה להקות אלטרנטיביות, אבל במיינסטרים אין בכלל. זה חסר, הכוח הזה של להקה. כולם רוצים להיות זמרים, יש גם לריאליטי חלק בזה. ודווקא אנחנו מדינה שהתחלנו מחבורות, אבל עכשיו כל אחד הולך לדרכו. זה מאוד חסר לי. כשאני הייתי צעיר, הכל היה רק להקות, כולם עשו להקות וזה הצליח גם ברדיו וגם במיינסטרים. זה היה כיף וחסר לי היום. היום יש זמרים טובים והכל בסדר אבל אין להקות. אני קורא לנוער: תעשו להקות! תראו כמה להקות היו לי! (צוחק)".

פאר טסי חידש את "הכל יכול" של להקת הבליינים שלך וזכה איתו להצלחה. אולי גם אתה צריך להתחיל לפעול בז'אנר הים תיכוני כדי להביא הצלחה גדולה יותר לשירים שלך?

"לפעמים מבליח לי באמת שיר עם צבע קצת ים תיכוני כמו 'הכל יכול' או 'שישי שבת'. נראה לי שאני לא עד כדי כך מסוגל לג'נגל בז'אנר הזה, אבל זו היתה מחמאה מאוד גדולה, ועוד שזה יבוצע בז'אנר האוריגינל. זה כמו שנגן בלוז יעשה שיר של הרולינג סטונס (צוחק). אורן (לוטנברג, שותפו של כהן להרכב הבליינים, נ"ה) ואני עשינו את זה בתור מחווה ואהבה למוזיקה הזאת ולא חשבנו שאנחנו באמת חלק מזה. הביצוע של טסי, זמר שהוא באמת חלק מהזרם הזה - אין דבר יותר גדול מזה. והוא עשה את זה ממש טוב".

חושב שיש עוד שירים שלך שיכולים לקבל גוון יותר מזרחי שיעשה להם טוב?

"'חוזר אל החיים', גם יכול להיות שיר כזה עם קישוטים באווירה ים תיכונית. זה בסך הכל גם פופ. זה לא שונה, רק שהקישוטים בשיר הם קישוטים ערביים או מזרחיים, אבל זה לא איזה מוזיקה כל כך שונה. סך הכל זה ג'סטות קטנות. את יכולה לקחת כל שיר ולהפוך אותו למזרחי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בחיפוש אחרי החופש האמיתי. עטיפת האלבום "החופש הגדול"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד הדברים הכי בולטים באלבום החדש של כהן, עוד לפני שבכלל מאזינים למוזיקה, הוא הצילום המוצלח שנבחר להיות על העטיפה שלו – בו מצולם בנו של כהן מישיר מבט למצלמה ויוצר בידיו אקדח דמיוני. פרשנות מרהיבה ומוחצת בהחלט לצמד המילים "החופש הגדול".

"אשתי צילמה את התמונה הזאת, היא כל הזמן מצלמת", אומר כהן. "האמת שהיא צילמה את זה בלי שום קשר לאלבום. זה צולם בבית של ההורים שלה, היא פשוט עמדה במקום גבוה, צילמה ואחר כך היא באה אלי ואמרה לי 'תשמע, נראה לי שמצאתי צילום לאלבום'. זה גם מה שהביא לי את ההשראה לשם 'החופש הגדול'. רציתי שם שיעזור לאנשים להתקרב לאלבום. מבחינתי, שם של אלבום הוא כמו הדלת שלו. בחופש הגדול יש גם את הצד הילדותי, הנוסטלגי והתמים, שמאפיין באמת חלק מהשירים באלבום, ויש גם את הצד השני, החופש הגדול המטאפיזי הזה, שכולנו מחפשים גם כמבוגרים. לא במובן של חופשה, אלא במובן של Freedom. איפה החופש הגדול הזה? מתי הוא יגיע? העטיפה לא נאיבית עד הסוף, היא קצת מסתורית ויש בה שילוב של כמה דברים, כמו באלבום. יש חלק מדכא וחלק קליל. כמו החיים עצמם".

מה החוויה הכי חזקה שיש לך כילד מהחופש הגדול שלך?

"אני זוכר שהייתי נוסע לחברים שלנו במושב. הם היו בתנועת 'הנוער הציוני', היינו נוסעים אליהם לאיזה שבוע–שבועיים ביערות ירושלים ובונים שם עם סנדות כל מיני מבנים ומחנות ואוהלים. עם הנוער הציוני היה מאוד כיף (צוחק). הייתי חנון רציני, אחר כך הייתי גם בצופים. זוכר גם הרבה ים. הילדות שלי היתה באשקלון ולא ממש היה מה לעשות שם בשנות השמונים חוץ מלאכול בורגר ראנץ' וללכת לים".

באלבום החדש שלך ישנו השיר "אל תתחתנו בנות", שלא ברור איך עדיין לא יצא כסינגל והפך ללהיט. יש לך עוד עצות חשובות למין הנשי?

"האמת שזה שיר חצי בצחוק אבל זה באמת עצוב, מה שקורה למין הגברי (צוחק). את השיר הזה אמא שלי הביאה לי, שגם הביאה לי את כל הרעיון לשיר בודלר. היה לי את הפלייבק של כל השיר כבר מוקלט, אבל לא היתה לי שירה. לא הצלחתי לשיר עליו. ניסיתי לשיר כל מיני מילים אבל זה היה נשמע כמו בלוז ישראלי גרוע. ואז אמא שלי, שקוראת הרבה שירה, אמרה לי 'יש לי פה טקסט בשבילך', היא הביאה את זה וזה פשוט לא ייאמן כמה שזה התאים, אפילו באורך, פשוט התלבש על השיר כמו כפפה".

מה מסב לך יותר נחת, שמישהו צורח לך "שקט שקט בייבי" בהופעה או שמישהו מריץ איתך דאחקות מתוך "הפרלמנט"?

"בשניהם יש חן וקסם ושניהם נעימים לי באותה המידה. העניין בדברים כאלה כשהם קורים או מה שהופך אותם ליותר מיוחדים בעיניי זה עד כמה שהבנאדם שפונה אלי מביא את היציאה היותר נדירה ואומר לי פתאום איזה משפט הכי עלום וזניח ממערכון או משיר או אלבום ישן. ככל שהיציאה שלו יותר נדירה, ככה זה יותר נחמד".

אז עכשיו אני צריכה להגיד לך "הו יוסי, אני זקוק לצחוקים שלך יוסי"?

"כן! הנה, את רואה? זה עובד כשמכירים".

ההופעות הקרובות של מאור כהן:
שישי, 26.4 תרבותא / יוקנעם אורח: פיטר רוט
חמישי, 9.5 פאב הפרה / שבי ציון אורח: פיטר רוט
מוצ"ש 11.5 ברל'ה / להבות חביבה אורח: גורי אלפי
שלישי 4.6 ברקה / באר שבע


מחכים להופעה של מאור כהן? ספרו לנו בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • מאור כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully