וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרט לבנוני צולם בישראל – וצונזר במולדתו

28.4.2013 / 14:43

ב”המתקפה”, סרטו של זיאד דואירי, משתתפים בין היתר אורי גבריאל ודביר בנדק, ועל אף שהוא מביע תמיכה בפלסטינים, נפסל בהוראת משרד החרם של הליגה הערבית

האם ראוי לצנזר סרט רק משום שחלקו מתרחש בישראל? ממשלת לבנון, כך מסתבר, חושבת כך: סוכנות הידיעות הצרפתית מדווחת כי "המתקפה", סרטו של הבמאי זיאד דואירי, נאסר להקרנה על ידי הרשויות הלבנוניות, בשל העובדה שחלקים ממנו צולמו בישראל ובהשתתפות שחקנים ישראלים (בין היתר דביר בנדק ואורי גבריאל). הסרט, "המתקפה" ("The Attack"), המבוסס על רומן מאת יסמינה קדרה, עוסק ברופא תושב ישראל המגלה כי אשתו ביצעה פיגוע התאבדות.

"צר לי לבשר כי שר הפנים של לבנון, מרואן שרבל, החליט להעניש אותנו ואת הסרט בכך שאסר את הקרנתו", כתב דואירי בחשבון הפייסבוק שלו. "הוא טען כי הסיבה להחלטה היא העובדה שאני, במאי הסרט, ביליתי זמן בישראל. אבהיר כי אכן צילמתי חלק מהסרט בתל אביב, משום ששם מתרחש החלק הזה בסיפור. השתמשתי בשחקנים ישראלים מסיבות אמנותיות, ואני לא מתחרט ולא מתנצל על דבר". הוא המשיך ואמר כי "זה טפשי ולא הוגן, סרטים פלסטיניים עשו שימוש במימון ישראלי. למה הם ולא אנחנו? האם אנשי לבנון אמורים לשאת את הדגל הפלסטיני גבוה יותר מהפלסטינים עצמם?". דואירי הוסיף כי ההחלטה מאירה באור שלילי את לבנון.

שרבל, מצידו, הודה כי הסרט אושר בתחילה, אולם לבסוף נפסל להקרנה בעקבות מכתב שהתקבל ממשרד החרם של הליגה הערבית בקהיר. "לא היתה לנו כל בעיה עם הסרט, אך כשקיבלנו את מכתב המחאה לא היתה לנו אפשרות להתנגד", אמר. "למרות שאנשי המשרד עצמו אמרו כי הסרט הוא פרו-פלסטיני".

דואירי, שסרטו כבר זכה בפרסים בפסטיבלים ברחבי העולם, ביקר את הרשויות הלבנוניות גם על החלטתן לשלול ממנו את הזכות להציע את סרטו כמועמד הלבנוני לפרס האוסקר. עם זאת, יש לציין כי היחס הבעייתי לו זכה סרטו לא היה חדש לחלוטין עבורו, ככל הנראה: הרשויות הלבנוניות קוראות ומאשרות כל תסריט שיוצא להפקה, ורשאיות לצנזר כל סרט שמשקף ביקורת על הממסד או תמיכה במדיניות ישראל.

מה אתם חושבים על ההחלטה? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully