וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת הבמאי סטניסלב (סלבה) צ'פלין

29.4.2013 / 12:07

צ'פלין, שביים ביחד עם אשתו לינה את "היה או לא היה" ו"חצוצרה בואדי", הלך לעולמו בגיל 81. "הוא היה מהגר עם חיוך גדול, איתנו ולא איתנו", ספד לו ות רנן שור

במאי הקולנוע סלבה צ'פלין הלך אתמול (ראשון) לעולמו, בגיל 81. צ'פלין, שמוכר בעיקר משיתופי הפעולה שלו עם אשתו, הבמאית לינה צ'פלין, יצר איתה בשנים האחרונות סרטים מדוברים כמו "היה או לא היה", אודות סיפור אהבתם של אלכסנדר פן וחנה רובינא, שזכה בפרס האקדמיה הישראלית לסרט הטלוויזיה הטוב ביותר, ו"חצוצרה בואדי", על פי ספרו של סמי מיכאל, שזכה בפרס הראשון בתחרות של פסטיבל הקולנוע בחיפה, וכן בפרס האקדמיה הישראלית לדרמה הטובה ביותר. הלוויתו התקיימה היום בבית העלמין ירקון.

"אני מכיר את סלבה עוד מהתקופה שבה עבדתי כמרכז המגמה לקולנוע של בית צבי ביחד עם נחמן אינגבר, שם היו הוא ורעייתו לינה מורים מאו דומיננטיים ואהובים", אומר לוואלה! תרבות רנן שור, במאי ומנהל בית הספר לקולנוע של סם שפיגל, שצ'פלין השתתף כשחקן בסרטו "בלוז לחופש הגדול". "שם ראיתי את הדבר היפה מכל. העברית של סלבה היתה בלתי אפשרית בעליל. למעשה,הוא היה מהנהן ומתבונן ויותר עושה ג'סטות מאשר מדבר. לינה היתה הפרונט. אהבתי להסתכל עליהם. הם היו זוג יפה תואר, מסורים לכל התלמידים שלהם ואהובים".

"הסרט 'בלוז לחופש הגדול' נעשה כמו סרט סטודנטים. ליהקתי גם שחקנים וגם מורים, אנשים שעבדו בלי כסף, שידעתי שאם אגיד להם 'בואו איתי' – הם יבואו. פניתי לסלבה לתפקיד הרופא, בעיקר כי הוא נראה סמכותי והוא מאוד אינטילגנטי. אבל יותר מכך, סלבה הוא פשוט ילד מגודל עם עיניים חייכניות ובורקות. היה בו חן ממזרי ועם זאת מאוד מכובד. היתה בו חריפות וממזריות שגרמה לי ולכל הצוות לצחוק כל פעם מההתחלה".

"הקסם שהיה בו, ה'פול ניומניות' הזאת, העיניים מלאות החיוניות והסקרנות. הוא היה איש סקרן, היה מסתכל עלינו הישראלים ולא מבין את הדבר הזה. הוא היה על איזשהו ענן, איתנו ולא איתנו, ועדיין מאוד איכפתי, מעורב וציוני. אבל תמיד גם מהגר. הוא היה מהגר עם חיוך גדול".

סטניסלב (סלבה) צ'פלין, יליד ברית המועצות, למד באקדמיה במוסקבה ועלה ארצה ב-1976. בראשית דרכו ביים לבדו סרטי תעודה לטלוויזיה הישראלית, וכן מספר דרמות. ביחד עם אשתו – אותה הכיר עוד ברוסיה – ביים גם את הסרטים "אגף ההפלות" ו"מוקי בוערה", וכמו כן את המיני-סדרה "סוזנה הבוכייה", על פי ספרה של אלונה קמחי. לבדו ביים את הפרק ה-18 בסדרת הטלוויזיה התיעודית של הערוץ הראשון, "תקומה".

צ'פלין גם השתתף במספר סרטים כשחקן: "בלוז לחופש הגדול" (1987), "הלם קרב" (1989), ו"הדברים שמאחורי השמש" (2006). בשנת 2003 יצרו ברכה זיסמן כהן ודני ברנע את "הצ'פלינים", סרט תיעודי על חייהם של לינה וסלבה צ'פלין, שליווה אותם במהלך תהליך העבודה שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully