וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצות דוקאביב 2013: הסרטים שאסור להחמיץ

מרט פרחומובסקי

30.4.2013 / 0:05

מריטה, דרך המתחזה הכי מדהים בצרפת ועד לאקטיביסטים שמצלמים פורנו - פסטיבל דוקאביב 2013 מציע יבול מרשים של סרטי תעודה מעולים מהארץ ומהעולם. הנה כמה מסקרנים במיוחד

פסטיבל דוקאביב הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר לסינמטק תל אביב, וישתלט במהלך שבוע וחצי על חמשת אולמותיו המשופצים, עם תצוגת תכלית של 100 סרטים דוקומנטריים מהארץ ומחו"ל. בנוסף להקרנות המעונבות בסינמטק, יתקיימו גם אירועים חינמיים מבטיחים עבור הקהל הרחב, כמו הקרנה מיוחדת של הסרט זוכה האוסקר "שוגר מן" על הקיר של הבימה, וכן מתחם סרטי מוזיקה, שיוקם בנמל תל אביב. כדי להקל על ההתמצאות בתכנייה הגדושה של הפסטיבל, אספנו עבורכם קומץ המלצות על סרטים בולטים, שראוי לא לפספס השנה.

"המתחזה" ("The Imposter"), בימוי: בארט לייטון

אם יש בתחרות הבינלאומית בפסטיבל השנה סרט שלא כדאי להחמיץ, נראה שמדובר בהפקה הבריטית הזאת, שהשתתפה בתחרות בפסטיבל סאנדנס האחרון ויוצרה אף קטף את פרס האקדמיה הבריטית לסרט ביכורים. הסרט מגולל סיפור שלא יאמן: נוכל צרפתי מבוגר מצליח להתחזות לנער אמריקאי בן 16 מטקסס, שנעלם שלוש שנים קודם לכן. למרות חוסר הדמיון הניכר בין השניים, הנוכל משתלב במשפחה של הנער, ואף מצליח להתגבר על החשדנות של רשויות החוק. ככל שהסרט מתקדם, כך מסתבר שנתוני הפתיחה האלה הם רק קצה הקרחון. בארט לייטון יצר סרט מושקע וקולנועי מאוד, עם אינספור שחזורים מבוימים, צילום וירטואוזי בפריים סינמסקופי רחב וטריקים בעריכה, שמצליח לספר את הסיפור במעוף ובחדווה. דבר נוסף שעומד לזכותו של הסרט הוא היושרה האתית שלו, והימנעותו ממניפולציות עלילתיות גסות, שאפיינו להיטים כמו "קאטפיש" ו"שוגר מן". לא כדאי להחמיץ.

שבת 4/5 22:00, סינמטק 1
ד' 8/5 21:00, סינמטק 1
ה' 9/5 21:00, סינמטק 4
שבת 11/5 22:00, סינמטק 3

"סופרוומן", בימוי: יעל קיפר ורונן זרצקי

אחת ההפתעות המרגשות של התחרות הישראלית השנה היא סרטם של בני הזוג יעל קיפר ורונן זרצקי, העוקב במשך תקופה ארוכה אחר דמויותיהן של חמש קופאיות בסופרמרקט תל אביבי. למרות הנושא הבנאלי לכאורה, מצליחים השניים ליצור אינטימיות מופלאה עם מושאי התיעוד שלהם ולחשוף בפני הצופים מרחב אנושי כואב, מחניק ומרגש עד דמעות. ללא קריינות קיטשית ועריכה צדקנית, אבל עם הרבה עזרה מהצילום המסוגנן והכן במידה שווה של אביגיל שפרבר, רוקחים היוצרים יצירת אמנות מדויקת, שפונה היישר למצפון החברתי של הצופים, ומעוררת בהם הזדהות בלתי אמצעית עם דמויות הנשים העצובות שממלאות את הסרט.

שבת 4/5 18:15, סינמטק 3 בנוכחות היוצר/ת
שישי 10/5 16:00, סינמטק 4 בנוכחות היוצר/ת
הסרט יוקרן בערוץ 8 ב-16/5 בשעה 22:00

"פאק פור פורסט" ("Fuck for Forest"), בימוי: מיכאי מרשק

בפינת הפרובוקציה של הפסטיבל שולט בגאון הסרט המרשים והדי מטורף הזה, שמתעד את פועלו של הארגון הגרמני "פאק פור פורסט", מעין קומונת היפים בעלי תודעה ירוקה, שמבקשת להציל את העולם על-ידי חזרה לטבע. החלק הפרובוקטיבי בעניין הזה הוא שיטת גיוס הכספים של הפעילים לטובת מטרותיהם הירוקות: יצור צילומי וידאו וסטילס פורנוגרפיים בהשתתפות הפעילים. כוחו הגדול של הסרט הוא בהצלחתו של הקולנוען הפולני מיכאי מרשק לתעד את פעילותו של הארגון באופן ישיר ואינטימי, וללא צל של התנשאות. הסגנון האובייקטיבי שלו מאפשר לסרט להגיע לשיא רגשי אדיר בסיקוונס האחרון, שבו מגיעה החבורה לדרום אמריקה כדי לנסות וליישם את תפיסת העולם שלה לגבי הצלת העולם – אך מתנגשת בחומה של חשדנות ושנאה. ויש גם שפע של ציצים ובולבולים.

שישי 3/5 20:15, סינמטק 3
ג' 7/5 21:00, סינמטק 1 בנוכחות היוצר/ת
שישי 10/5 21:30, סינמטק 1
הסרט יוקרן בערוץ 8 ב-12/6 בשעה 10:50

"המעבדה", בימוי: יותם פלדמן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יותם פלדמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

המועמד הישראלי המוביל להפוך ל"שומרי הסף" של השנה, בכל הנוגע לדיון הציבורי הלוהט סביב חשיפת פרטים שלא יאומנו לגבי המציאות הישראלית, על-ידי ברי סמכה מובהקים. הקולנוען הצעיר יותם פלדמן יוצא, פחות או יותר לבדו וכשהוא חמוש במצלמת וידאו ומיקרופון, לחשוף את סודותיה של תעשיית הנשק המקומית. הוא מסתובב בין קצינים בכירים שהפכו לסוחרי נשק, פוליטיקאים שמשמשים כאנשי מכירות שלהם, אידיאולוגים צבאיים אקסצנטריים שמתרגמים הכל לנוסחאות ועוד, ואט אט חושף את מרכזיותה העצומה של תעשיית הנשק בכלכלה הישראלית, את המוסריות המוטלת בספק שלה וגם את האופן המפוקפק שבו היא מגייסת לשירותה את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אמנם יש משהו קצת מנדנד וצדקני באופן שבו פלדמן מוביל ומקריין את הסרט, אך מדובר בהישג כביר בכל הנוגע להיקף ועוצמת החשיפה, והתוצאה הסופית היא אגרוף בבטן. מומלץ מאוד.

שישי 3/5 11:30, סינמטק 3 בנוכחות היוצר/ת
שישי 10/5 12:00, סינמטק 4 בנוכחות היוצר/ת
הסרט יוקרן בערוץ 8 ב-11/5 בשעה 22:00

"Shut Up and Play the Hits", בימוי: וויל לאבלייס ודילן סאות'רן

בדוקאביב תמיד חיבבו סרטים על מוזיקה, והשנה הקטגוריה הזאת מתפקעת ממש עם סרטים כמו "הרולינג סטונז", על להקת הרוק האגדית רגע לפני הפריצה הגדולה, "סיפורה של פרדה", על מזכירתם ומנהלת מועדון המעריצים של הביטלס, וכמובן "שוגר מן" זוכה האוסקר, על המוזיקאי האמריקאי הנשכח, שגילה לפתע שהוא כוכב ענק בדרום אפריקה. בניגוד לסרטים האלה, שהולכים על המימד ההיסטורי של המוזיקה, "Shut Up and Play the Hits" מתעד תופעה בזמן אמת: החלטתו המוזרה של ג'יימס מרפי, מנהיג להקת Lcd Soundsystem, לפרוש מעולם המוזיקה בשיא הצלחתו. הסרט משלב במיומנות בין קטעים מההופעה האחרונה והארוכה במיוחד של הלהקה במדיסון סקוור גרדן בניו יורק, לבין קטעי הווי מאחורי הקלעים ומחייו הפרטיים של מרפי, בניסיון לפצח את חידת הפרישה. מי שמכיר את הלהקה ומודע לעובדה שמדובר באחד ההרכבים המעולים שקמו בעשור האחרון, אם לא המעולה שבהם, לא באמת זקוק להמלצה.

שישי 3/5 22:30, סינמטק 3
ב' 6/5 20:00, נמל ת"א, כניסה חופשית
שישי 10/5 22:15, סינמטק 4

"ואם נניח לרגע שיש אלוהים", בימוי: רם לוי

רם לוי הוא חתן פרס ישראל היחיד שיתמודד עם סרטו החדש בדוקאביב, ועל כן רף הציפיות הוא גבוה במיוחד. לוי, שמאחוריו קריירה מופלאה של עשרות סרטים תיעודיים ודרמות ברשות השידור ומחוצה לה, יצר הפעם סרט פרוע בצורתו וכוונתו, שמנסה לתהות על מהות העשייה התיעודית ותקפותה. את המסקנה שלו משנים ארוכות של עשייה פורש לוי כבר בפתיחת הסרט: "להציץ לרגע לתוך הכאוס – זה המקסימום שסרט תיעודי יכול לעשות". לשם הדגמת העניין, מתעד לוי לאורך תקופה את שכונת מגוריו השגרתית לכאורה ברמת גן, על טיפוסיה המגוונים והסיטואציות המקריות והפחות מקריות שמתרחשות בה, תוך כדי שהוא נמנע במכוון מ"לספר סיפור". התוצאה רצופה ברגעי קסם וברק, האופייניים ליצירתו של לוי לכל אורך הקריירה שלו, אך בסופו של דבר הכאוטיות של הסרט אינה מאפשרת לו להצטבר לצורה אמנותית בהירה ועקבית, ועל כן לא לגמרי בטוח עד כמה הניסוי של לוי הצליח. עם זאת, רוב הזמן הסרט הזה הוא תענוג לא קטן.

ב' 6/5 18:30, סינמטק 3 בנוכחות היוצר/ת
שבת 11/5 12:00, סינמטק 4 בנוכחות היוצר/ת
הסרט יוקרן בערוץ 8 ב-26/5 בשעה 22:00

"החלוצות", בימוי: מיכל אביעד

כמו רם לוי, גם מיכל אביעד היא אחת מאושיות הקולנוע התיעודי הישראלי, וגם במקרה שלה מדובר ביצירה שחורגת מכל מה שעשתה בעבר. "החלוצות" הוא סרט שמבוסס כל כולו על חומרי ארכיון, ועוסק, בדומה ל"סופרוומן", בכמה דמויות של נשים שהגיעו להפריח את השממה הישראלית בראשית הישוב. ברקע נשמעים קטעים מיומני הנשים, שמוקראים על-ידי יוצרות ושחקניות צעירות כמו מאיה מרון, רוני קידר, סיוון לוי ועוד. כצפוי, אביעד יוצרת מבט חתרני ורענן על סיפור הולדתה של האומה, שמאתר את אותן הסוגיות הפמיניסטיות שעדיין עומדות על סדר היום של החברה, וליוו אותה גם לפני יותר מ-100 שנה. אמנם בדומה ל"ילדי השמש" ו"שתיקת הארכיון", סרטים שהתוו את הדרך לז'אנר ה-Ready Made בקולנוע הדוקומנטרי המקומי, היחסים בין התמונה לפסקול ב"החלוצות" הן נטולי מתח מספק, אך הסרט עשוי במיומנות והעדויות ההיסטוריות שהוא חושף הן לא פחות ממרתקות.

שישי 3/5 13:30, סינמטק 3 בנוכחות היוצר/ת
שבת 11/5 14:00, סינמטק 4 בנוכחות היוצר/ת

"ריטה יהאן פורוז", בימוי: איל גולברג

הופעה של ריטה באו"ם. רויטרס
ריטה בעצרת האו"ם/רויטרס

וקשה להתעלם גם מהסרט הזה, שמביא תיעוד צמוד של אחת מהכוכבות הגדולות בישראל. אחרי עשרות שנים של קריירה, ריטה היא דמות ציבורית לכל דבר, ובכל זאת – יש עוד הרבה צדדים בה שלא ממש מוכרים לנו. אולי בגלל זה יצר איל גולדברג את הסרט "ריטה יהאן פורוז", העוקב אחר הקלטת אלבומה דובר הפרסית של הזמרת, וגם אחר יחסיה עם משפחתה. הסרט מלווה את ריטה לאורך שנה, מהקלטת האלבום ועד להופעה הגדולה שקיימה בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק עם החומרים מתוכו. ההופעה שהתקיימה בחודש מרץ האחרון עברה בהצלחה רבה ואף זיכתה אותה בתגובות אוהדות של מעריצים איראנים – נקודת ציון חשובה עבור מי שעלתה עם כל משפחתה בגיל 8 מאיראן והפכה לזמרת בקנה מידה בינלאומי.

שבת 4/5 20:30, סינמטק 3 בנוכחות היוצר/ת
ד' 8/5 12:30, סינמטק 1
שבת 11/5 18:15, סינמטק 4 בנוכחות היוצר/ת


הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי בתל אביב יתקיים בתאריכים 2-11 במאי בסינמטק ובנמל תל אביב.

(השתתפה בהכנת הכתבה: נועה הרשקוביץ)

לאיזה סרטים אתם מצפים בדוקאביב? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully