וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להיות עני זה להיות לוזר" - אורנה בן דור כבר לא מתנצלת על "מעושרות"

חגית גינזבורג

3.5.2013 / 2:04

אורנה בן דור חוזרת עם עונה חדשה של ”מעושרות” ומספרת למה התחילה להקפיד על מניקור, מה למדה מנשות האלפיון העליון, ואיך התאהבה בחברות המיליונריות החדשות

יח"צ - חד פעמי

בפעם הקודמת שנפגשנו, שנייה לפני עליית העונה הראשונה של "מעושרות", אורנה בן דור היתה אחרת. לא רק שהיתה טרודה אז מהאופן שבו צפוי הציבור הישראלי להגיב ליצירה הטלוויזיונית החדשה שלה, השונה מכל מה שעשתה עד אותה הנקודה ומכל מה שראינו אנחנו על המסך, עם עולם מנצנץ של כסף, פאר ובוטוקס – אלא גם מהמתרחש בחשבון הבנק שלה, לאחר שנחשפה לעולמם המופלא של מותגי העל.

היום, שנה וחצי מאז אותו הראיון, בן דור כבר לא שם. "מעושרות" היתה להצלחה גדולה, ניפקה לתרבות הישראלית מושגי מפתח כמו "פאן לי" וכוכבות מסוגן של ניקול ראידמן ולאה שנירר ולערוץ 10 אחוזי רייטינג מכובדים, עד כדי כך שהרשות השנייה בחרה להכיר בה כסוגה עילית וכיצירה דוקומנטרית לכל דבר. והעונה השלישית, שתכלול גם מעושרות וגם מעושרים – כבר קורמת עור וגידים. הקהל מצפה, דרוך, לקראת העונה השנייה, שתעלה בשבת, 4.5, בפרק בכורה כפול, בשעה 21:00 בערוץ 10. הפרומו שלה מבטיח עונה רוויית דרמות, דיוות ובלינג לא פחות מהראשונה, עם שלוש משתתפות חדשות – אייריס זנדר, ג'ניפר סנוקל ויעל גל, והרבה התרחשויות בלתי צפויות. בן דור כבר משכשכת בשלווה בתוך שלולית היהלומים הזו, מחוברת בכל רמ"ח אבריה לנשות התוכנית. והיא עושה את זה עם ציפורניים מטופחות להפליא.

הצצה למעושרות 2. צילום: אלכס ליפקין ; עיבוד תמונה: שיין הורוביץ,
"ניקול הביאה לי למשל תיק של שאנל ב-4000 דולר". משתתפות העונה החדשה של "מעושרות"/צילום: אלכס ליפקין ; עיבוד תמונה: שיין הורוביץ

"אחד הדברים הכי משמעותיים שלקחתי מהעונה הזו, הוא המניקור והפדיקור", היא משתעשעת. "אני פשוט מאוהבת בקונספט הזה, וממש מקפידה לעשות פעם בשבועיים לפחות. אני אומרת את זה בהסתייגות, אבל עבורי זה תיקון, במקום הזה של הטיפוח והנשיות הזו ש'מעושרות' לימדה אותי. פתאום זה נראה לי בסדר, זה נראה לי אסתטי, המקום הזה של לתת עדיפות לטיפוח האישי שלך, של להסתכל במראה לפני שאת יוצאת מהבית. למדתי מהן גם מלא פטנטים, נגיד באיפור. היום אני יודעת לשים לעצמי אייליינר. למדתי מלא דברים, ולמדתי שזה נורא מעניין אותי ושכיף לי עם זה, ושאני יכולה שעות להסתכל על אתרי אופנה ושזה ממש סבבה. אלה דברים שלא לי היו קודם".

זה מרגיש בלתי אפשרי להסתובב עם נשים כאלה ולא להידבק בחיידק.

"ברגע שאת נכנסת לסביבה הזו, ואלה האנשים שנמצאים סביבך ויכולים להרשות לעצמם, זה נעשה חלק ממך, אבל עד גבול מסוים. ובסופו של הדבר, הגבולות שלי סבירים. המחירים של הפריטים שאני קונה עלו, הפריטים שאני קונה יקרים יותר אך מעטים יותר. השאלה הזאת, של האם אני זקוקה לעוד פריט שעולה המון כסף, היא שאלה שאני שואלת באופן מאוד מדוקדק. המתנות שקיבלתי מהבנות ליום ההולדת שלי הן למשל מתנות שאני עצמי לא הייתי יכולה לקנות, לעצמי או להן. ניקול הביאה לי למשל תיק של שאנל ב-4000 דולר".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אורנה בן דור. בן קלמר
לכסף אין חשיבות אבל הוא הדבר הכי חשוב. אורנה בן דור/בן קלמר

בן דור, במאית ועורכת התוכנית, היא אולי האישה הקרובה ביותר לכוכבות "מעושרות", יושבות הפלנטה הקסומה והמרוחקת המכונה "האלפיון העליון", בה לכסף אין חשיבות, ובו בזמן הוא הדבר החשוב ביותר. עולם בו אימוני כושר נמשכים שלוש שעות והבוטוקס נשפך כשמפניה. במשך חצי שנה בן דור צמודה אליהן, ואל הפאר הלא ייאמן שעוטף את חייהן. אבל עליה זה כבר לא משפיע. "אני לא נמצאת במצוקה כלכלית, ואין לי רגשות נחיתות סביב כסף באופן כללי, אבל אם הייתי, הייתי עוד יותר מתבלבלת. וזה מבלבל את כולם, מי שיגיד שלא, שקרן. מבחינתי, הדבר הקשה באמת הוא דווקא כמה שהן כוסיות. הן כוסיות מטורפות. אז אני מזכירה לעצמי שאני מבוגרת מהן, אבל כשאת חוזרת הביתה למשמנייך, אחרי שבילית איתן יום שלם והן הסתובבו לידך בביקיני – טוב, זה לא קל, אבל מכאן ועד לקום בשש בבוקר ולרוץ שלוש שעות המרחק הוא גדול מאוד".

הכושר הוא אחד הנושאים המרכזיים בעונה השנייה, לפחות בפרקים הראשונים. המשתתפות החדשות והשריריות להפליא, ג'ניפר סנוקל ואייריס זנדר אחראיות על כך באופן ישיר. שתיהן מקדישות שעות מדי יום בטיפוח הגוף שלהן, באופן שיכול לגרום אפילו למלכת הפילאטיס, שנירר, להיראות כמו בטטה. "הנראות היא מרכזית נורא, אצל כולן, כל אחת בדרכה", אומרת בן דור. "הן משקיעות בזה המון, וגם זה מעורר קנאה. את רוצה להיראות כמוהן. כולנו רוצות להיות כמוהן. אני שומעת חברות שלי שפגשו אותן. רואה נשים שפוגשות אותן ברחוב או ששולחות להן מכתבים. הן מארץ אחרת, ומהמקום הזה שבו יש כל כך הרבה עניין בנראות, באופנה, בגוף, אני שואלת את עצמי אם לא הייתי חיה ככה הרבה שנים, האם לא הייתי שם? אז כן יש התעסקות אובססיבית בזה, אבל את תראי שיש גם עומקים. הדינמיקה של הסדרה היא מערכות היחסים שביניהן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הקוסמוס משגר לי את מה שצריך לקרות". משתתפות העונה הראשונה של "מעורות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

נוצרו כאלו באמת?

"נוצרו באמת. הן בעצם מכירות אחת את השנייה ברמת החברתית, חוץ מניקול ולאה שכמובן חברות כבר מהעונה הקודמת. אז הן מכירות אחת את השנייה, עצם העובדה שהן גם מצולמות, באופן אוטומטי הפכה אותן לקרובות יותר. ג'ניפר ויעל שלא הכירו האחת את השנייה קודם, הפכו להיות מאוד קרובות. מעבר לזה, לכל אחת יש את הסיפור האישי שלה. שלוש הבנות החדשות הן בפירוש נשים עובדות שעשו את הכסף שלהן, ולא חשוב אם הן נישאו טוב או לא, ושלושתן מתמודדות עם העולם לבד. יש במהלך העונה ריבים מטורפים, בעיקר על תפיסת עולם. קורים בעונה הזו דברים שלא יכולנו לנבא מראש, והם הפכו את האירועים הדרמטיים של הסדרה למאוד קיצוניים. יש גם דברים מאוד מרגשים ומדהימים. כמו למשל המוות של בעלה של אייריס. אנחנו היינו אמורים לצלם אותו באותו השבוע שהוא, וזה הפך לנו את כל התוכניות".

איך מתמודדים עם דבר כזה, באמת?

"אני לא ידעתי מה לעשות, זאת פעם ראשונה שזה קורה לי בכל הקריירה שלי, ומאוד התלבטנו, לי ירדני ואני, עד שאייריס אמרה לנו במפורש שזה בסדר שנבוא לצלם, גם בלוויה וגם בשבעה".

עושה רושם שהבנות החדשות השתחלו מהר מאוד למקומן של הקודמות.

"סליחה אם זה יישמע נורא רוחני, אבל אני נורא מאמינה שהקוסמוס משגר לי את מה שצריך לקרות. אולי כי אני דוקומנטריסטית. אז אני קצת מתבוננת ומחכה. כמובן שיש דברים שאני מכוונת אותן וצריך שעכשיו תהיה הדרמה הטלוויזיונית. בגדול, מאוד התלבטנו אם לקחת בנות חדשות לעונה הזו או להמשיך עם הבנות שהיו. עם אתי היה ברור שאי אפשר להמשיך (דודאי שכיכבה בעונה הקודמת, חוותה התרסקות כלכלית – ח.ג.), למשל. בפורמט ה'תואם' שלנו, 'עקרות בית אמיתיות', ממשיכים עם הבנות לאורך המון פרקים ומוסיפים חדשות רק מדי פעם. אבל כאן זו מדינת ישראל, ומידת החשיפה שאנשים מוכנים להגיע אליה היא מוגבלת. כשאני צופה בפורמט האמריקאי, שאני מתעבת אגב, כי אין לו טיפת נשמה בעיניי, אני מקנאה בבמאי –שם הן מוכנות לחשוף הכל, בלי שום היסוס. אז כאן היינו צריכים לשאול את עצמנו מי כבר הגיעה למכסה שלה. במקרה של לאה וניקול היה ברור שאנחנו לא יכולים להמשיך בלעדיהן, כי הן סטאריות אמיתיות. ויש להן גם הרבה פנים בעונה הזו. הן הרבה יותר יודעות איך זה מצטלם, לשתיהן היו דרישות מעצמן גבוהות מאשר בעונה הקודמת. לאה מחליטה לעשות דברים שהם מחוץ לעולמה, כמו לגשת עם הצעת חוק לכנסת ובניקול תגלו עומקים שמאוד יפתיעו אתכם. היא לא רק מה שהיא נראית. העונה הזו צעירה יותר וקיצונית יותר. גם מה שקרה בין הבנות הוא שהיה חיבור מאוד חזק, שהוליד מערכות יחסים מאוד חזקות. קורים כאן דברים שאני לא חושבת שנראו אי פעם בטלוויזיה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כבר לא פאן לה במקסימום. אתי דודאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

קשה לדבר על "מעושרות" בלי לחזור כל הזמן לנושא הכסף – הוא בכל זאת הכוח המניע מאחורי הסדרה. הכסף כאן הוא מנקר עיניים, כמעט בלתי ייאמן ובעיקר, נראה לעיתים מגוחך מול הישראליות המתפרצת שחגה ברקע כל הזמן. בפרק הראשון, למשל, אפשר לראות את ניקול רוכשת לכלב החדש שלה קולר יהלומים בשווי 50 אלף שקל, וזה כמובן רק קצה הקרחון, שלא לומר - היהלום. "אני חושבת שזה מה שאנשים רוצים לראות", אומרת בן דור. "שיש קבוצת אנשים כזו, שחיה ככה, ושלעולם לא תתנצל על זה. אני מציגה תופעה ומציגה דמויות שהן מרתקות ודרמה שהיא נשית בעיקרה, עם נייר צלופן ששמו כסף, וכולם חולים על זה".

אבל אי אפשר להתחמק מהעובדה שהעושר הזה מרגיש מנותק לגמרי מהמציאות הישראלית.

"אפשר לבקר כל דבר. בוודאי שהביקורת הכי חריפה שיכולה להיות ל'מעושרות' היא הניתוק מהמציאות הישראלית וחוסר היחס, נניח למשהו שאנחנו בני המעמד הבינוני יותר רגישים אליו, שזה מעמדות, ניצול וכו'. הן לא חיות בזה, הן מנותקות. הן חיות את העולם שלהן, והן גם לא מתנצלות על כך, זה מה שמרתק. הדבר המטורף הוא שאפשר לבקר אותן ולשפוט אותן עד מחרתיים, אבל כולנו זוכרים משפטים מהסדרה ששודרה לפני שנה. זה טלטל פה את קהל צופי הטלוויזיה. אני הבנתי בסוף שהכסף חשוב יותר מכל דבר אחר, בעיניים של הצופה. נשים מעריצות אותן, וכשאת עוברת ברחוב עם הבנות של 'מעושרות', הרחוב מריע והרחוב כורע ברך. אני לא מדברת על מי שיכתוב ביקורת אחר כך, אני מדברת על הישראלים. זה לא מפתיע, אנחנו בקפיטליזם מטורף, חייתי, ולהיות עני זה להיות לוזר. כשאני הייתי צעירה, למשל, חשבתי שמשורר עני הוא נורא סקסי, היום אני חושבת שמעט מאוד נשים יחשבו כמוני.

ואני אגיד לך משהו שהוא פחות נעים לשמוע: יצא לי בעוונותיי להסתובב בשנים האחרונות עם אנשים מאוד עשירים, וראיתי במו עיניי ענקי רוח ופוליטיקאים, נכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית, מתחנפים, מתרפסים, זוחלים, אל מול איזה טמבל שיש לו כסף, שהוא גאון בלעשות כסף. מי שטוב בכסף, זה כישרון. זה כמו שיש לך כישרון למוזיקה. וזה ככה גם אצל נשים - אם לך יש כסף, ולא משנה איך זה קרה - אז את ווינרית, ולהיות ווינר זו המחמאה הכי גדולה שאת יכולה לתת למישהו בעולם הקפיטליסטי שבו אנחנו חיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בואי נאמר את האמת – פה גם יש את הכסף האמיתי". אורנה בן דור ולאה שנירר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בן דור, 58, מגיעה מעולם הקולנוע התיעודי. הרזומה שלה רצוף בסרטים זוכי פרסים וביצירת טלוויזיה נשית, דעתנית, חברתית ופמיניסטית. הבחירה שלה לביים ולערוך את "מעושרות" התקבלה בהרמות גבה בעונה הקודמת, אבל הפעם היא כבר ממש לא מתנצלת. "תוכנית דוקו ריאליטי היא הדבר הכי מורכב וקשה שעשיתי בחיי, זה לג'נגל בין המון פרטים ואחר כך לחבר אותם יחד בחדר העריכה – שיהיו גם משעשעים וגם פונים לקהל רחב וגם להביא דברים שאני רוצה לומר, שנמצאים לומר שמי יהיה מספיק רגיש לזה, יגלה אותם, וגם לעבוד עם דמויות כל כך מורכבות. וגם שזה יראה מיליון דולר בתוך תנאי הפקה מאוד קשים. זה אתגר מקצועי עצום. וגם המאבק על להישאר בתוך השיח המרכזי של הטלוויזיה. דוקומנטרי הוא אהבת חיי, הוא גם הבחירה שלי לצפייה, אבל זה נמצא בנישה. אני רוצה להיות בפריים טיים ברודקאסט, לעשות את הדבר הזה שכולם רואים".

את לא מתגעגעת להומלנד שלך?

"מדי פעם יש לי כאב, כי זה לא התוכן או זה לא הז'אנר. זה השקט, שהוא תוצאה גם של עשייה שהיא לא לפריים טיים, של לקחת משהו שלאו דווקא יכוון למכנה משותף הכי רחב, שהדרישה של העשייה היא לאו דווקא להחזיק את הצופה בביצים כל הזמן. לעיתים, כשאני צופה בסרטים מסוימים, אני חושבת לעצמי שהייתי רוצה להיות חתומה על זה. אבל אני נורא אמביוולנטית ביחס לזה, כי אני גם נהנית בטירוף ובואי נאמר את האמת – פה גם יש את הכסף האמיתי".

ומצד שני, נראה שאת מאוד שלמה עם "מעושרות".

"המקום שבו אני מרגישה הכי בנוח, הוא שאני אוהבת אותן. עשיתי את מה שעשיתי באופן כזה שאני שלמה עם התוצאה שלו. אני לא מרגישה שעשיתי עוול או שפגעתי, ועדיין זה מוצר טלוויזיוני פר אקסלנס שיש לו פוטנציאל להצליח".

פוטנציאל? הוא כבר הצלחה מסחררת.

"זה היה בעונה הקודמת. טריקים שהשתמשתי בהם בעונה הקודמת כבר לא יכולים לעבוד. עכשיו צריך להוכיח מחדש".

דיעה: מפגן הכוח של ניקול ראידמן - כסף לא מוחק וולגריות

מחכים ל"מעושרות 2"? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully