וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל קאן 2013: מה צפוי לנו באירוע

15.5.2013 / 0:20

"גטסבי הגדול" המדובר עם ליאונרדו דיקפריו יפתח הערב את אירוע הקולנוע החשוב בעולם, ואחריו יגיעו סרטים חדשים של האחים כהן, ארי פולמן, סופיה קופולה ורבים אחרים

יוטיוב

עיניו של עולם הקולנוע כולו יופנו מהיום לריביירה הצרפתית, שם תיפתח הערב (רביעי) המהדורה ה-66 במספר של פסטיבל קאן, שעדיין נחשב לאירוע היוקרתי והמרכזי ביותר של האמנות והתעשייה הזו.

כמדי שנה, גם הפעם התחרו שלל כותרים על הזכות לתפקד כסרט הפתיחה של הפסטיבל, ובסופו של דבר זכה בכבוד "גטסבי הגדול", העיבוד המדובר של באז לורמן ("מולן רוז'") לקלאסיקה הספרותית, בתלת-ממד ובכיכובו של ליאונרדו דיקפריו. זו היתה בחירה לא שגרתית, שכן הסרט נוחת בקאן לאחר שכבר הופץ מסחרית בסוף השבוע האחרון באולמות ארצות הברית, ושבר בהם קופות. בדרך כלל, כיאה לסנוביות הצרפתית, בקאן נוהגים לשמור על זכות ראשונים ולדרוש בכורה עולמית ולא רק אירופאית, אבל הפעם הפיתוי היה גדול מדי – איך אפשר לוותר על יצירה קולנועית שכולה מסיבה אחת גדולה באירוע שכולו כזה?

הבחירה ב"גטסבי הגדול" מסמלת גם את הדומיננטיות האמריקאית בפסטיבל הנוכחי – נוסף אליו, אפשר לספור גם את סטיבן שפילברג שיעמוד בראש חבר השופטים של התחרות הרשמית. יחד איתו יישבו בין השאר גם אנג לי, במאי "חיי פיי" שגזל ממנו השנה את האוסקר, כריסטופר וולץ מ"ג'אנגו ללא מעצורים" שגם כן זכה השנה בפסלון, וניקול קידמן, שכזכור קיבלה את העיטור הזה בעברה. כל אלה יוכלו ליהנות מהיאכטה העצומה של במאי "לינקולן" העוגנת כעת לחופי הריביירה, וישזפו את עיניהם בשלל הפקות הוליוודיות שיתמודדו על דקל הזהב, הפרס הראשי בפסטיבל – ביניהן, יוקרנו בהקרנת בכורה עולמית גם "Inside llewyn Davis" המוזיקלי של האחים כהן בכיכובו של ג'סטין טימברלייק; "נברסקה", סרט מסע בשחור-לבן של אלכסנדר פיין ("היורשים"); "Only God Forgives" בכיכובו של ריאן גוסלינג, השב לשתף פעולה עם במאי "דרייב" ניקולס וינדינג רפן; ו"The Immigrant", דרמה תקופתית של ג'יימס גרי בכיכובו של חואקין פיניקס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

בכך כמובן לא תמה רשימת היוצרים והשחקנים הגדולים שיציגו את מרכולתם בפסטיבל – גם ג'ים ג'רמוש יהיה שם עם סרט הערפדים "Only Lovers left Alive" ורומן פולנסקי עם "ונוס בפרווה", עיבוד נוסף לנובלה הארוטית. להנאת באי הפסטיבל, אירוטיקה תשטוף גם את "Young and Beautiful" של פרנסואה אוזון, אולי הקולנוען הצרפתי הבולט בדורו. אורח חדש במדינתו הוא אשגר פרהאדי, האיראני שזכה באוסקר לפני שנתיים על "פרידה", ועתה מצא מקלט באירופה וביים בה את "The Past", שמבטיח גם כן להיות דרמה משפחתית מטלטלת. בצד אלה קשה שלא להתרגש גם מ"The Great Beauty" הטרי של פאולו סורנטינו ("זה בוודאי המקום"), שלפי הטריילר מקרב את היוצר האיטלקי אל הפסגות של פליני.

למרות כל השמות האלה, ההערכות כרגע הן כי שפילברג יעדיף דווקא להדוף את הביקורות על המינוי שלו באמצעות בחירה בזוכה הכי לא הוליוודי שאפשר – למשל, "Grisgris" שנוצר בצ'אד, או אחד מן הסרטים האסייתים בתחרות, לדוגמה "Like Father, Like Son" של הירוקאזו קורה-אדה היפני, שכמה מעבודותיו הופצו מסחרית בישראל, כולל האחרונה שבהן, "המשאלה".

ואולי הזוכה בכלל יתגלה כאחד מן הסרטים האחרים ברשימה, שקצרה היריעה מלמנות את כולה כאן? ניסיון העבר מלמד שהפסטיבל הוא חלון ראווה לא רק לעיצובים החדשים של גדולי המותגים אלא גם לתגליות מפתיעות. כך או כך, מי שינסה לצפות בכל המשתתפים בתחרות הרשמית יידרש לדחוס אל לוח הזמנים שלו גם ביקורים במסגרות האחרות של האירוע. למשל, "מבט מסוים", מסגרת הצד המרכזית שלו, שתצא לדרך בהקרנת "בלינג רינג" המדובר של סופיה קופולה, שבו אמה ווטסון עושה הסבה מקצועית לדמות הילדה הרעה (ראו טריילר למעלה). יחד עמו יוקרן גם "עומר" הפלסטיני של האני אבו-אסעד ("גן עדן עכשיו"), "בשוכבי גוועת" של ג'יימס פרנקו הבלתי נלאה, "Fruitvale Station" שהיה הסנסציה הגדולה של פסטיבל סאנדנס האחרון ועוד.

ומה באשר לנקודה הישראלית? את זו יש לחפש במסגרת "השבועיים של הבמאים", שבדרך כלל מציגה סרטים מעט מאתגרים יותר והיא לכאורה השלישית בחשיבותה, אך אין בה פחיתות כבוד – סתם לשם הדוגמה, "לא" הצ'יליאני ערך בה את בכורתו העולמית בשנה שעברה ובסופו של דבר התגלה כאחת היצירות הקולנועיות העצומות של התקופה. בהתאם לכך, יש ציפיות רבות מסרט הפתיחה של האירוע, "כנס העתידנים" של ארי פולמן, בו ינסה לשחזר את הצלחת "ואלס עם באשיר". הפעם הוא עושה זאת בשילוב של אנימציה ושל שחקנים בשר ודם, ובהם ג'ון האם ורובין רייט, שתפאר את השטיח האדום בנוכחותה.

כנס העתידנים.
ינסה לשחזר את ההצלחה. מתוך "כנס העתידנים"

בצד "כנס העתידנים" יוצג גם "מעל לגבעה" של רפאל נדג'ארי הישראלי-צרפתי בכיכובם של אורי פפר ומוני מושונוב, שכבר מכיר היטב את הפסטיבל בעקבות הופעותיו ב"קדמה", "הלילה הוא שלנו", "שני מאהבים" ועוד. נוסף לזאת, תלמידת סם שפיגל, גן דה לנגה, תציג בתחרות הסרטים הקצרים את "בבגה" פרי עטה, ועניין מקומי יימצא גם במסמך התיעודי החדש והאפי של קלוד לנצמן, "The Last of The Unjust" על אדולף אייכמן לבנימין מארמלשטיין, נשיאה האחרון של המועצה היהודית במחנה הריכוז טרזיינשטט.

להבדיל אלפי הבדלות, הפסטיבל יקיים גם מחווה מיוחדת לאחד הגיבורים הלא צפויים של התרבות הישראלית בשנה האחרונה – אלן דלון. זו כבר תתקיים בסיום האירוע, ואם הכלי ילך כמתוכנן, הנוכחים בקאן יגיעו אליה עם הלשון בחוץ, כשהם עייפים אך מרוצים. לאחר המהדורה המאכזבת ומביכה לפרקים של השנה שעברה, נראה כי השנה ישיקו בריביירה שמפניה תוססת.

צפו בסרטים שהשתתפו בפסטיבל קאן

איזה סרט הכי מסקרן אתכם בפסטיבל קאן? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully