וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיקון שבועות: מה האמנים היו משנים ביצירות שלהם?

ירדנה ארזי שרה גבוה מדי באלבום הראשון, אבי נשר מתחרט על "שוברים" ועוזי וייל לא מבין את עטיפת הספר שלו – אמנים מספרים על הדברים שהיו מתקנים ביצירות של עצמם

ירדנה ארזי

"בתקליט הראשון שלי, 'ירדנה ארזי' שיצא בשנת 1982, בחרתי סולמות לא נכונים לשירים מתוך חוסר ניסיון. למשל בשיר שנקרא 'גוזל קטן', אני מרגישה שפספסתי כיוון שהקלטתי אותו בסולם גבוה מדי, ומבחינתי זו החמצה. זו טעות של דבר ראשון שעושים. הכל היה גבוה כזה, ועמדתי בו מבחינת השירה אבל זה לא היה נכון לשיר. הייתי חוזרת ומשנה אותו כי אלה טקסט ולחן מאוד יפים בעיניי".

ירדנה ארזי עובדת בימים אלה על אלבום חדש שעתיד לצאת בקרוב.

עוזי וייל

"הדבר היחיד שהייתי משנה זה את העטיפה של הספר הראשון שלי, 'ביום שבו ירו בראש הממשלה', ואכן שיניתי אותה. הספר יצא לראשונה בשנת 1991, ואז שוב בשנת 2003 בהוצאה מחודשת. העטיפה לא היתה מספיק יפה בעיניי – איי וואז יאנג אנד איי נידד דה מאני. אוקיי, אולי הכסף לא היה פקטור באמת, לצערי הרב, כי עדיין מדובר בספר, אבל כן הייתי צעיר. מעולם לא אהבתי את העטיפה. הייתי בטירוף של להוציא ספר ראשון, זה היה מרגש, אבל משהו שם לא מצא חן בעיניי מעולם. כשידיעות ספרים ביקשו להוציא את הספר מחדש אמרתי יאללה, בואו נעשה משהו חדש. הפעם כבר הייתי המבוגר האחראי.

"זה הספר שלי שמכר הכי הרבה אז יכול להיות שהעטיפה היתה מעולה למכירות - אבל לא ממש הבנתי אותה. לימים, אחרי זה, אמרתי 'אוי, זה נורא מוזר, אני לא מבין מה מצויר על הספר של עצמי'. יש כאלה שאוהבים את העטיפה הצהובה וקשורים אליה רגשית ויש כאלה שאוהבים את הכחולה. אני אוהב את הכחולה. בצהובה זה נראה כמו איזה סמוראי שמן בפראג שמבצע פעילות לא רצויה בשולחן. אני מאוד אוהב סמוראים, רק לא לעטיפות שלי. אני באמת בעד סמוראים, הם גזע נכחד שגם מכחיד את עצמו – בייחוד כשהם נלחמים כל היום ביניהם. אני לא יודע מה זה היה בכלל על העטיפה. רציתי משהו פחות ביזארי, התבגרתי והחלטתי שאפשר לעשות משהו חדש".

עוזי וייל עובד על ספרו הבא, "חמישה חלומות", לו גייס בהצלחה יתרה מימון באמצעות קמפיין אינטרנטי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העטיפות השונות של "ביום שבו ירו בראש הממשלה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבי נשר

"אני שונא אלתורים. יש לי סרט בשם 'שוברים' – לא אלתרתי לפניו ולא אחריו. כשאתה מאוד צעיר, אתה מנסה להגדיר את המהות שלך. 'הלהקה' זה סרט מאוד מסוגנן ומהודק וגם 'דיזנגוף 99' היה כזה. הם סרטים מאוד קלאסיים בהתנהלות שלהם. ב'שוברים', במעין התרוממות רוח 'אורי זוהרית' שכזאת, הגיע רגע שבו אמרתי 'בוא נחשוב פחות מהראש ויותר מהמותן', ואז גיליתי שמה שעובד לג'ון קסאווטס עובד פחות בשבילי. אגב, את המוזיקה בסרט כתב יזהר אשדות, והיא דווקא מאוד מדוקדקת.

אבי נשר.
מצטער על האילתור. אבי נשר

"זה היה לעשות אקספרימנט במשהו יותר פתוח ופחות קלאסי בסגנון שלו, אבל בעיניי זה פחות טוב. אני יודע שיש אנשים שמאוד אוהבים את הסרט אבל הוא נכשל. עובדה. הוא אינסטינקטיבי, לא סדור או מנומק ולא המשכי. לשיטתי דברים הם פחות עמוקים ויותר מיידים כשהם נעשים באופן הזה. כשאתה רואה סרט, אז בצפייה שניה ושלישית מתגלים לך עולמות חדשים, אבל פה זה פחות קורה. זה סרט של במאי צעיר שמנסה להגדיר את הזהות הקולנועית שלו. אחרי שאתה עושה סרטים מאוד מצליחים, אתה לא רוצה להינעל בכלום אלא לצאת החוצה. זה כמו להתחתן - אתה מרגיש שלא עשית מספיק ניסויים. אבל אני אוהב דברים יותר סדורים, שהושקעה בהם יותר מחשבה.

"היצ'קוק אמר שהסרט נגמר בתחילת הצילומים, כי שם מתחילה העבודה של תיעוד המחשבות שנעשו קודם לכן במשך חודשים. מהבחינה הזאת עשיתי אקספרימנט שלא צלח, הסרט נכשל וזה קצת הגיע לי. גמרתי, מאז אני עושה חזרות וליהוק במשך חודשים. עבורי זו הדרך היותר נכונה. זה חלק מלגדול - סוף מעשה במחשבה תחילה".

סרטו החדש של אבי נשר, "פלאות", בכיכובם של אדיר מילר, יהודה לוי, אורי חזקיה, אפרת גוש ועוד, יעלה לאקרנים בקרוב.

אהובה עוזרי

"אם הייתי יכולה הייתי משנה את השיר 'צלצולי פעמונים', למרות עם השנים את מתרגלת לשיר כמו שהוא ולא מרגישה צורך בשום שינוי. הייתי רוצה שתהיה בו יותר מוזיקה, שיהיו יותר קולות, שיהיה יותר קצב. זה שיר עם מלא רגש ואהבה ובעיניי חבל שהוא איטי מדי. רק את השיר הזה הייתי משנה, למרות שאני אוהבת אותו והוא עדיין נוגע לי בלב. כשאני מופיעה איתו אני עושה אותו הרבה יותר קצבי, מוסיפה לו אקשן, הקהל אוהב אותו מהיר. אני מנגנת אותו בכל הופעה וכל פעם אני חושבת לעצמי שחבל שהוא לא ככה גם בתקליט. אנשים אוהבים אותו אפילו יותר מהשיר 'היכן החייל', שגם בו הייתי מתקנת משהו קטן – יש שם טעות קטנה שצורמת לי באוזן. בכניסה של התופים לשיר יש מכה אחת שמקדימה בקצת את השירה וזה מקפיץ אותי תמיד כשאני מקשיבה".

אלבומה האחרון של אהובה עוזרי, "מעלי דממה", יצא לאחרונה והיא מארחת בו את ברי סחרוף, רונה קינן, מאור כהן, אהוד בנאי, יעל דקלבאום ועוד.

שלומי שבן

"לא יצא לי הרבה זמן להקשיב לאלבום הבכורה שלי, אבל לקראת הופעה מיוחדת שאני עושה עכשיו האזנתי לכל האלבומים שלי. אם נכנסים לרזולוציות גבוהות, הייתי משנה הרבה – מאיך שאני שר ועד לפונט בספר המילים. אבל אם צריך לדבר על דבר אחד מרכזי, זה יהיה כמות השירים. יש באלבום 15 שירים ואני מרגיש, או לפחות כשהאזנתי לו עכשיו, שזה קצת הרבה. הייתי מנסה להוריד שניים-שלושה שירים אם הייתי יכול. אני לא יכול להגיד איזה, כדי לא להעליב אותם, אבל יש שניים שהם מועמדים ודאיים. אם לרדת לפרטים, הייתי מכניס אינסוף שינויים, אבל כל היופי באלבום ובטח באלבום ראשון זו איזושהי ראשוניות ובוסריות. הפגמים שלו הם חלק בלתי נפרד מהפנים שלו וממה שהוא".

שלומי שבן יופיע בתאריכים 23-24 במאי במסגרת פסטיבל ישראל. בימים אלה הוא עובד עם להקת הקולקטיב, שגם יתארחו בהופעותיו, על אלבומו הבא.

מיקי גבריאלוב

"הייתי מתקן את האלבום הראשון שהוצאתי – 'אדם וחבל', שיצא בשנת 1978. זה היה מתוך מופע שהשתתפתי בו יחד עם טוביה צפיר ודובי גל, במחזה שכתב יהונתן גפן. נולדו שם שירים כמו 'אהבה יוונית' ו'סיפור של חורף' ואחרים אבל הייתי משנה את האלבום. הוא יצא כאלבום ראשון שלי. פנה אלי אמרגן שלקח את ההצגה לידיים יחד עם חברת תקליטים והם רצו להקליט את זה.

"אני הייתי אז ממש בתחילת הדרך, בן 27 או 28, זה בא לי בהפתעה ולא תכננתי לעשות אלבום. אמנם קודם לכן כבר הופעתי עם גפן ודני ליטני ועשיתי את 'אבא סיפור' שנולד שם, אבל לא תכננתי להפוך את זה לאלבום. זה יצא כבכורה שלי, למרות שאלה למעשה שירים שקשורים להצגה. יש שם כמה שירים יפים אבל לא מספיק, אני לא חושב שהוא היה מספיק טוב. אם הייתי מוציא אותו שוב, הייתי עושה פורמט קצת אחר, וגם הייתי מוריד חלק מהשירים ומוסיף אחרים. בזמנו זה שירת את ההצגה, אבל האלבום נשאר וגמרנו. זהו".

אלבום ההופעה של מיקי גבריאלוב, "אמא אדמה", נמצא בחנויות ובו הוא מארח בין היתר את יהלי סובול, איה כורם, שירה גבריאלוב, קובי אפללו ואוהד חיטמן.

רוני סומק

"'שיר געגועים' הוא השיר שפתח את ספרי הראשון, 'גולה'. קודם לכן, כאשר פורסם במוסף הספרות 'משא' (של העיתון דבר) הוא הוקדש לפאול. פאול היה מאמן מכבי עבר הירקון, קבוצת הכדורגל בה שיחקתי בילדותי. קראתי לו מדי פעם בחיבה סבא, ולכן כל הזיכרונות בשיר תלויים על קולב המילה 'סבא'.

"רגע לאחר הדפסת הספר ראיתי שההקדשה נפלה. כמה שנים לאחר מכן, כשכינסתי כמה ספרים למבחר 'גן עדן לאורז', חשבתי שהגיע הזמן לתקן את הטעות אבל באותו שבוע התפרסמה עבודה אוניברסיטאית שדנה בשירים שכתבו נכדים לסבים. בעבודה זו הוקדש מקום נרחב ל'שיר געגועים' ולמערכת היחסים שהיתה לילד רוני עם סבו המתואר בשיר.

"לא רציתי לקלקל לכותבת העבודה ולא הכנסתי מחדש את ההקדשה. בעתיד אעשה זאת".

ספר השירים החדש של רוני סומק, "כוח סוס", יושק ב-23 במאי בגינת בית ביאליק בתל אביב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שיר געגועים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully