וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלך השכונה 02: הסכיזופרניה של ההיפ הופ בארצות הברית

עידו סער

29.5.2013 / 0:10

קאסט ההיפ הופ של עידו (ווידו) סער חוזר לחגוג את פיצול האישיות של הסצנה האמריקאית: מצד אחד מחאה חברתית של פאבליק אנמי, מצד שני שירים של ליל ווין על מועדוני חשפנות

הפרק הנוכחי של מלך השכונה חוגג בעיקר את הסכיזופרניה שהיא עולם ההיפ הופ האמריקאי. פיצול אישיות מענג שנע בין רשמים מחוספסים מהרחוב, הנחרזים על ידי ראפרים עניים שאין להם מה להפסיד, לבין רשימות מלאי שנכתבות על ידי גנגסטרים מולטי מיליונרים שכבר יש להם הכל, והרבה ממנו. עולם שמזגזג בין מודעות תרבותית, היסטורית ואנתרופולוגית מפותחת מצד אחד לחוסר אכפתיות, מיזנתרופיה ומיזוגניה קיצונית מהצד השני. יקום מוזיקלי עצום שכולו סקרנות, אקסצנטריות וחדשנות המתקיים בד בבד לצד מפעלי הפקות שמספקים להיטים שבלוניים, כאלה שרק רוצים להכות על הברזל בעודו חם ולייצר רווח זריז על חשבון הטרנד הנוכחי. תרבות עתיקה במונחים של מוזיקה פופולרית, שחוגגת את הנעורים והרגע אבל מקדשת את ה"אוג'יז" – הגנגסטרים, הנוכלים והסרסורים המקוריים שמהלכים ברחובות עוד מהימים שבסנט היה חור. הקטעים במיקס חתוכים דק-דק כדי שיתמזגו היטב יחדיו, ולכן מומלץ לחפש את השירים המלאים ביוטיוב, סאונדקלאוד ושאר אתרים.

והפעם לכבוד חזרתה של המחאה לרחובות, בעקבות הגזירות הכלכליות החדשות של ממשלת ישראל הטרייה, נפנה גם מבט אחורה לעבר ההיסטוריה המחאתית של ההיפ-הופ, ובאופן פרדוקסלי נשלב אותה עם מיטב התוצרת החדשה של התעשייה, שבשנים האחרונות, יותר מתמיד, מתרכזת בשילוש האסקפיסטי הקדוש של כסף, סמים וסקס. אין ספק שהנושאים החמים ביותר בהיפ-הופ האמריקאי הם מכוניות מותג נדירות ומטוסים פרטיים מחד, וג'אנג'ה וסמי פיצוציות א-לה חגיגת ו-M.D (בוקר טוב אליהו באמת) ומשקאות משכרים לסוגיהם (עם או בלי קודאין, לבחירתכם) מאידך; וכמובן, אי אפשר בלי קצת שובניזם שחוגג את עולמם הצבעוני של מועדוני החשפנות וסיפורים על "פריקס" חובבות זימה. בחוד החנית של הראפרים העוסקים בנושאים הפופולריים הללו ניתן למנות את ליל ווין, ריק רוס, טייגה, ג'וסי ג'יי ושאר חברים הדוניסטים.

ליל וויין. Sarah Glenn, GettyImages
חובב זימה. ליל ווין/GettyImages, Sarah Glenn

במקבץ שירי המועדונים משתלבים בטבעיות גם טיון חדש ושורף של באסטה ריימס בהפקה של פארל וויליאמס, שחוזר לעניינים לאחרונה עם כמה הפקות מעוררות תאבון במיוחד (שימו לב לשיר מתוך האלבום של הראפר הניו-יורקי הותיק N.O.R.E.), ואפילו קטע רותח של הראפר הבריטי דיזי ראסקל בהפקתו של הדיג'יי A-Trak.

הטרנד הנוכחי, שמאופיין ב-BPM נמוך ורוכב על ביטים שופעי צלילים אלקטרוניים ממשפחת הטראפ, הוא המשך ישיר לקראנק שפיתחו ליל ג'ון, Three 6 Mafia ושאר מפיקים דרומיים, בשילוב רמזים לתרבות ההייפי הקלילה וחובבת הטמפו הגבוה יותר מצפון קליפורניה. זו תרבות ששורשיה נטועים בסוף שנות ה-90, היתה בין הראשונות בעולם ההיפ הופ לשלב אלקטרוניקה בקטעים האינסטרומנטליים שלה, והתאפיינה בחיבה מופגנת לסמי מסיבות. בחצי השני של מחרוזת שירי המועדונים ניתן לשמוע וריאציות עכשוויות לסאונד הזה, בחסות יאנג ג'יזי, Wale וקלייד קלרקסון.

Young Jeezy. GettyImages
וראיציה עכשווית. יאנג ג'יזי/GettyImages

אבל לא תמיד המצב היה כזה. 20 שנה אחורה, הטרנד התמטי בעולם הראפ המסחרי היה שונה לחלוטין. אז, אם לא כללת באלבום שלך מספר שירים על מודעות שחורה, סיפורי גטו למיניהם ואפילו מסרים פוליטיים של ממש, כנראה קראו לך ונילה אייס. לעזאזאל, אפילו אם.סי האמר הטיף להמונים מתוך מכנסי השרוואל שלו. אבל מתישהו, בסוף שנות התשעים ותחילת המילניום הנוכחי, בין הג'יגי לפי. דידי, הסיפורים המחוספסים מהפרוג'קטס עם מוסר ההשכל לצידם והרפרנסים לאמא אפריקה או למלקולם אקס הלכו והתמעטו, ויחד עם הזליגה לתוך המיינסטרים התרבותי והכלכלי, ההיפ הופ איבד ברובו את המסר והפרספקטיבה הרחבה. במקום זה הוא התכנס בנוחות בתוך הרווח הצר שבין האוטו עם הסאבים והמועדון. אבל בעולם מוזיקלי רחב אופקים ועשיר שהוא הראפ האמריקאי, עדיין ישנם הרכבים ואמנים שמייצגים את הערכים עתיקי היומין של התרבות הזו. רובם החלו את הקריירה בתור הזהב - טאליב קוואלי שהוציא אלבום חדש ונהדר לאחרונה, דד פרז, KRS One ופאבליק אנמי. כולם מיוצגים כאן, לצדם של אמנים צעירים יותר שמשמרים, או לפחות קורצים מדי פעם לחוקים של העולם הישן, לפחות מהבחינה האסתטית והמוזיקלית: ג'ואי באדאס שקופץ לביקור בקטע חדש בהפקתו של חביב השכונה הארי פרוד; קנדריק לאמאר שמנסה ומצליח להחליף את ריק רוס כמתארח המבוקש ביותר; מאק מילר; ואפילו החברים הסטלנים מהדרום - קארנסי, ביג ק.ר.י.ט ודומיהם, שרובם משלבים את הישן והחדש ביחד באותו האלבום (לעיתים אפילו באותם שירים).

ונחתום את המיקס בפניני החכמה הרלוונטיות מתמיד של יאסין ביי (AKA מוס דף), שפונה הן למאזיני ההיפ-הופ והן לתעשייה עצמה בפתיחה לקטע המכונן "Fear Not Of Man", מתוך אלבומו הקלאסי "Black On Both Sides" משנת 1999: "אנשים שואלים אותי כל הזמן - היי מוס, מה הולך לקרות עם ההיפ הופ, לאן אתה חושב שההיפ הופ הולך? ואני עונה להם: אתם יודעים מה הולך לקרות להיפ הופ? מה שקורה איתנו. אם אנחנו הולכים להיות מעושנים, היפ-הופ יהיה מעושן, אם אנחנו נהיה סבבה, ההיפ-הופ יהיה סבבה. אנשים מדברים על היפ הופ כאילו זה איזה ענק שגר על גבעה ויורד לעיירה לבקר את התושבים. אנחנו היפ-הופ! אתה, את, אני, כולם, כולנו היפ הופ! אז ההיפ הופ הולך לאן שאנחנו הולכים... בפעם הבאה שתשאלו את עצמכם לאן ההיפ הופ הולך, תשאלו בעצם לאן אני הולך? מה קורה איתי? עד שתקבלו מושג ברור".

מוס דף. Christopher Polk, GettyImages
תמיד צודק. מוס דף/GettyImages, Christopher Polk

הטראקליסט המלא:

Dead Prez - Hip-Hop
Sir Michael Rocks – Lookin' For Da Cuff
N.O.R.E. (aka P.A.P.I.) - The Problem (Lawwwddd)
Busta Rhymes - Twerk It
Sterling Simms Feat. Meek Mill - Tell Her Again
Mykki Blanco – Betty Rubble
Childish Gambino Feat. Danny Brown - Toxic
Tyga Feat. Cedric Gervais, Wiz Khalifa & Mally Mall - Molly
King Louie Feat. Juicy J & Pusha T- My Hoes They Do Drugs
Mac Miller Feat. Juicy J - Lucky Ass Bitch
Dizzee Rascal – H-Town
Wale Feat. Travis Porter - The One Eyed Kitten Song
Young Jeezy Feat. YG, Kendrick Lamar & Chris Brown - RIP (Remix)
Clyde Carson Feat. The Team - Slow Down
T.I. Feat. Lil Wayne - Ball
Leftside & T.I. - Bubble (Dubble Dutch Blend)
French Montana Feat. DJ Khaled, Mavado, Rick Ross, Wale, Nicki Minaj & Mr. Vegas – Freaks (Remix)
Grandmaster Flash And The Furious Five - The Message
A Tribe Called Quest Feat. Diamond D, Lord Jamar & Sadat X - Show Business
X-Clan - Xodus
Public Enemy - Fight The Power
Boogie Down Productions – Stop the Violence
Pusha T – Numbers On The Boards
Big K.R.I.T. - Serve This Royalty
Joey Bada$$ - Day In The Life
Talib Kweli – Hamster Wheel
Wiz Khalifa & Curren$y – Cabana
Mos Def - Fear Not Of Man

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully