וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע הספר 2013: הוצאות הספרים ממליצות זו על ספריה של זו

12.6.2013 / 0:01

הוצאות הספרים ממליצות על ספר אחד משלהן, ואחד של הוצאה אחרת: מהרומן הגרפי של רותו מודן ועד המשך טרילוגיית המתח של דרור משעני - הספרים שאתם חייבים לקרוא השנה

הוצאת כתר ממליצה על ספר שלה

"אפשרות של אלימות" מאת דרור משעני, הוצאת כתר

יש מעט סופרי מתח שיודעים לעשות את מה שדרור משעני עשה ב"אפשרות של אלימות" (השני בסדרת החקירות של אברהם אברהם. קדם לו "תיק נעדר" המצוין, שראה אור לפני שנתיים, תורגם ל-15 שפות ומועמד בימים אלה לפרס "הדוקרן הבינלאומי" בבריטניה).

אז כן. "אפשרות של אלימות" הוא ספר מתח מצוין, קצבי, אינטליגנטי ומפותל, אבל באופן מפתיע – לא עלילת המתח היא הלב הפועם של הספר, לא התעלומה ולא פתרונה, אלא הגיבורים עצמם, אנושיים ופגיעים ושבורים וחולמים, חלומות קטנים וחלומות בינוניים שהגשמתם מסתבכת ומטיסה אותם בתנועת צנטריפוגה אל השוליים, ורק שקרים (קטנים אבל גם איומים), ישיבו אותם פנימה. לזמן מוגבל.

דרור משעני כבר מדבר, פה ושם, על הספר השלישי בסדרה. אנחנו מחכים.

פרק ראשון: מתוך "אפשרות של אלימות" מאת דרור משעני

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת הספר "אפשרות של אלימות" מאת דרור משעני./מערכת וואלה!, צילום מסך

ממליצים בכתר על הוצאה אחרת

אם החיטה/ מיקי בן כנען, הוצאת "קרקס"

זו הפעם השנייה ש"אם החיטה" רואה אור (הפעם הראשונה היתה בשנת 2006, בהוצאת ספרא והקיבוץ המאוחד), וזו הפעם השלישית שאני קוראת אותו: יצירה פרועה, מצחיקה ומשונה, שכל גיבוריה פורצים את מעטפת הקיום שלהם, ודאי הגמדה התל אביבית, גיבורת הספר, שבונה הליקופטר אדום בעצמה, וגם הוא רק כלי שישמש אותה במסע פנטסטי שהוא לבו של הספר.

"אם החיטה" הוא ספר שמומלץ לקרוא לפחות פעם אחת, ולו כדי לזכור שתשוקה היא לא רק סם, אלא דלק לקיום משמעותי. הוא נפתח בשורה "מאז שאני זוכרת את עצמי, חשקתי בהליקופטר אדום", ומאותו רגע - אי אפשר להתנגד לו יותר.

עינת ניב, עורכת ראשית, "כתר"

הוצאת כנרת זמורה ביתן ממליצה על ספר שלה:

"משפחת פאנג" מאת קווין וילסון, תרגום: יעל אכמון, הוצאת כנרת זמורה ביתן

משפחת פאנג הוא כנראה הספר החכם, המצחיק, הבועט והמעניין ביותר שתקראו השנה. בני הזוג פאנג הם אמני מיצג, וכשנולדים להם ילדים הם מחליטים להפוך את הילדים לחלק מיצירתם האמנותית בלי להביא בחשבון מה זה בדיוק יעשה להם. עכשיו כששניהם מבוגרים הם מגלים שהוריהם בונים על השתתפותם במיצג האחרון שלהם בין אם הם רוצים בכך ובין אם לאו. ספר נהדר – מהנה ומעורר מחשבה כאחד על משפחה בעידן הנרקיסיסטי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת "משפחת פאנג" מאת קווין ווילסון,/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד ממליצים בכנרת זמורה ביתן על הוצאה אחרת:

"הנער האבוד" מאת תומס וולף, בתרגום עודד וולקשטיין, הוצאת זיקית

הנער האבוד הוא נובלה פיוטית מאת סופר אמריקאי נשכח. הספר מתרחש בדרום המנומנם של ארה"ב בראשית המאה העשרים, והוא מואר בקסם הלירי, העצל של הדרום. כוחו של הספר ביכולתו לעורר געגוע ונוסטלגיה לימים של פעם. קריאה שהיא פסק זמן מהספרות העכשווית.

הוצאת עם עובד ממליצה על ספר שלה:

"הנכס" מאת רותו מודן, הוצאת עם עובד

אין כמעט משפחה ישראלית שלא מדברים בה על מה שהשאירו הסבים והסבתות "שם", בגולה, לפני שעלו ארצה - הרכוש, החיים הנעימים, המאכלים הנפלאים.

גם במשפחה של מיקה היו רינונים כאלה על מה שנשאר בוורשה אחרי המלחמה, וכך מגיע הרגע שבו נוסעות מיקה וסבתה רגינה בחזרה לפולין, כדי לברר מה עלה בגורלו של "הנכס". אלא שמיד עם הגיען לשם, משהו משתבש, ורגינה מסרבת בכל תוקף לצאת מן המלון, ואפילו דורשת לחזור ארצה תכף ומיד. כמו בכל סיפור טוב, העלילה מסתעפת אל מחוזות רחוקים ובלתי צפויים, והקורא יפליג אל סיפורי אהבה ונדודים.

לעורך ספרות, העבודה על רומן גרפי היא אתגר מענג, והעבודה עם סופרת-מאיירת מגובשת ובוטחת כמו רותו מודן בסוגה הזו, החדשה אצלנו, היא מרתקת ופוקחת עיניים ממש. יש בה מן הקולנוע ומן האמנות החזותית כמובן, אבל יש בספר של רותו גם פשוט כתיבה מצוינת, מדויקת ומלאת הומור.

אחרי "קרוב-רחוק" ו"סעודה עם המלכה" המצליחים, זו שמחה גדולה בשבילנו להציג יצירה חדשה פרי עטה ומכחוליה של אמנית נפלאה זו.

רותו מודן בוחרת סצינה מספר הקומיקס החדש שלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך "הנכס" מאת רותו מודן/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד ממליצים בעם עובד על ספר של הוצאה אחרת:

"מלחמה ומלחמה" מאת לאסלו קרסנהורקאי, בתרגום רמי סערי, הוצאת בבל

הקריאה בעמודים הראשונים של "מלחמה ומלחמה" מלווה בתחושת אי אמון והקלה גם יחד: הנה נמצאו הטקסט הנדיר (ותודה למתרגם רמי סערי) והאפשרות למצוא פרטנרים - הקוראים וגיבורו של הספר הזה. שמו ג'רג' קורין, והוא מחליט שהיעלמם של האצילות והיופי מחיינו היא סיבה מספקת להפסיק לחיות. אך לפני שיתאבד, הוא מנסה לעשות עוד מעשה אחד, להציל את היופי. מה עולה בגורלו של הנסיון? את זאת לא אוכל לגלות, אבל כן אגלה לכם שקורין הוא איש יסודי, והוא מתאר בלי מבוכה את התהליך שעברה האנושות עד שהצליחה להציב לפני צעיריה רק את "מופת העכברוש" הנפסד. הוא מתווה את דרכם לצמרת של מי ש"הקטינו כל גודל וכל קנה מידה עד שיהיו בהתאם לגודלם ולקנה המדה שלהם", ש"תפסו בעלות על כל מה שטוב ונשגב".

הכוחות הללו בנו מנגנון כה מושלם, עד ש"בעתיד יחסרו בו הטוב והרע גם יחד", כלומר, תיעלם אפילו האפשרות להבחין ביניהם. וזוהי אטלנטיס האבודה של קורין. זהו הכאב שמניע אותו במסעו המוזר וההכרחי, כאב שבעיניו אין גדול ממנו. כי תארו לעצמכם עולם שבו אין חשים עוד את השפעתו של היפה: את השאיפה להתמזגו?ת לצד נקיפת הנפרדו?ת. וגרוע מזה: עולם שבו לנוכחות של היופי הנורא הנולד באדם לא תהיה שום השלכה על קיומו, ומשום שהוא יהיה לבדו - הוא יחשוד בעצמו, יראה בעצמו זר, חיזר, בלי אח ורע.

תרזה בירון-פריד, עורכת ב"ספריה לעם" של עם עובד

הוצאת ידיעות ספרים ממליצה על ספר שלה:

"עצם" מאת אייל דותן, הוצאת ידיעות ספרים

רומן הביכורים מאת אייל דותן הוא ספר מענג במיוחד לקריאה, שמציע לא רק חוויית קריאה מסעירה, אלא גם פורש בפני הקורא אופקי התבוננות חדשים על המציאות, על אמנות ועל היחסים המורכבים בין השתיים. גיבור הספר, אדם לוריא, הוא רווק תל אביבי בן 27, מנהל תיקי השקעות בחברה מצליחה בסוף 2007, רגע לפני פרוץ המשבר הכלכלי העולמי, שזונח את עולם ההון בעקבות התאהבות מפתיעה בג'יזל, אמנית רדיקלית בינלאומית.

שקר אחד שמספר לוריא לאישה שמסקרנת, מושכת ומרתקת אותו יותר מכל אישה אחרת שפגש עד אז, גורם לו לדחוק לשוליים את עצמו הישן, ולהמציא עצמו מחדש כאמן רדיקלי שמבקש לזעזע את שוחרי האמנות באשר הם. זוהי נקודת הפתיחה להשתלשלות אירועים תזזיתית שאיננה מפסיקה להפתיע, במהלכה אנו מוזמנים להלך בדרכים הצדדיות והראשיות של עולם האמנות, מפעל ענק של דימויים וייצוגים, שדומה באופן מפתיע בכאוס שבו לעולם הפטישיסטי של ההון. דותן מציע לקוראיו גיבור של ספרות עברית מסוג חדש, כזה הנבנה מתוך מאבקי כוח בעולם הקפיטליסטי. שני המרחבים הללו מאפשרים לדותן לבחון צדדים אפלים ומוצפנים בטבעו של האדם, ולייצר תובנות ייחודיות על חיים וארוס, מוות ושאו?ל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת "עצם" מאת אייל דותן/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד ממליצים בידיעות ספרים על הוצאה אחרת:

"אחות שמש" מאת דרור בורשטיין, בהוצאת כתר

דרור בורשטיין מסתמן בשנים האחרונות כאחד מבכירי הסופרים העבריים. אפשר להתייחס אל הרומן האחרון שפרסם כאל כמוסה רעיונית, שכונסת בתוכה את המבנים הרעיוניים המעניינים את בורשטיין כעילוי בתחום הרוח. בין היתר, בורשטיין מביא אותנו לחשוב על זיכרון ואופני הייצוג הלשוניים שלו, על מוות והערכת החיים לאורו, על סדרי העולם הפיזיים, ובהם ידיעת הגוף האנושי והחומר הפיזי שמקיים אותו, ועל מבנה היקום וההיסטוריה שלו. אורי אולמן, גיבור הספר, תר אחר חידת התאבדותה של אחותו, דורית. חידה זו שבה ולובשת גילויים עלילתיים שונים לאורך הקריאה, שמתחלקת בין זמנים שונים, אופני כתיבה שונים ונקודות תצפית שונות.

סיפורה הפרטי לכאורה של משפחתו של אולמן הוא סיפור על אנשים שמחפשים לעצמם את מקומם על פני האדמה. חלק מרתק במיוחד ברומן ניתן כמונולוג של אם המשפחה, והוא מזכיר בוירטואוזיות ובפראות שלו את הפרק החותם את "יוליסס" של ג'ויס. מי שאינו מכיר את כתיבתו של בורשטיין, עשוי להידחות או להתמוגג מסוג ההומור הנבזי והמשתלח שלו, שמעניק לחוויית הקריאה ייחוד סאטירי ועושר יצירתי שאין למצוא כמותו אצל אף סופר אחר.

נוית בראל עורכת ספרות מקור

ביקורת על "אחות שמש" מאת דרור בורשטיין

הוצאת מטר ממליצה על ספר שלה:

"קולות מן ההרים" מאת חאלד חוסייני, בתרגום צילה אלעזר, הוצאת מטר


חאלד חוסייני פרץ לתודעה העולמית והישראלית לפני עשר שנים. "רודף העפיפונים" היה אז רומן חריג בנוף הספרותי בו כמעט ולא נראתה ספרות פופולרית על חברות מוסלמיות סגורות מהמערב. חוסייני, רופא אמריקאי יליד אפגניסטן, בחר אז לתאר את דמותה של מולדתו דרך עיניהם של זוג ילדים-חברים וסיפור חייהם.

"קולות מן ההרים", שראה אור בימים אלה, מהדהד את הרומן החלוצי ההוא. יכולתו של חוסייני לעצב את דמויותיו ולספר סיפור שבו קשרים רגשיים הם מפתח העלילה השתכללו מאז לאין שיעור. "קולות מן ההרים" הוא רומן מורכב יותר, בו חוסייני מרכיב פאזל של דמויות וסיפורים, אשר כולם קשורים זה בזה בחוטים עדינים. נראה כי מאחורי סיפורם של האחים פארי ועבדאללה ושלל הדמויות הנפלאות המוצגות פה, עומד לא רק קשר אישי עמוק, אלא סיפורה של החברה האפגנית כולה והשתקפותה בעיני הזר. חברה המשחקת עם המערב במשחק הנע בין פחד למשיכה, בין פתיחות למסורתיות מאיימת.

מורכבותו של הרומן ועוצמתו הרגשית לא מקהים את יכולותיו המופלאות של חוסייני, ובעיקרן הדרך בה, תוך שורות ספורות, הוא שולף אותך ממקום מושבך ומציב אותך בתוך עיר אפגנית סואנת ואפופת עשן, או בתוך כפר צחיח ושקט. זו גדולתו של חוסייני כמספר סיפורים. אנחנו אוהבים סופרים שניתן לגדול איתם ועל כן המלצתנו החמה הולכת ל"קולות מן ההרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת "קולות מן ההרים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד ממליצים במטר על הוצאה אחרת:

"חייו המשונים של אלברט נובס" מאת ג'ורג' מור, בתרגום ארז וולק, הוצאת זיקית

החיים של אלברט נובס משונים. בהתחשב בכך שהספר מתרחש באירלנד של המאה ה-19, הם משונים עד מאוד. אלברט הוא משרת, רואה וכמעט שלא נראה, איש-שירות מסור שכל אורחי המלון מעוניינים בשירותיו. ואולם, במהלך הקריאה מתברר עד כמה חייו משונים: אלברט הוא אישה שנאלצה להתחפש לגבר על מנת להיכנס אל מעגל העבודה ולהתפרנס.
"חייו המשונים של אלברט נובס" מאת ג'ורג' מור הוא ספר על שינויים ועל שונות, ועל מה שהופך כל אחד מאתנו להוא עצמו, על מקומם של התרבות, של המעמד ממנו באנו, וגם של שלל נסיבות חיינו המקריות, בהגדרתנו. דמות זו, המשורטטת באלגנטיות וברגישות, הבוחרת לעשות שינוי כה גדול ולהפריע את מהלך החיים הטבעי, כביכול, מאפשרת לקורא המודרני לתהות על אודות גבולות הבחירה, השלכותיה, ומניעיה.

זהו סיפור רגיש, הכתוב והמתורגם ביצירתיות, ואנו ממליצים עליו בחום כמתנה ספרותית נהדרת לכבוד שבוע הספר. הספר ראה אור בהוצאת "זיקית" אשר הצטרפה לעולם המו"לות הישראלי בשנה החולפת וכדאי לשים לב לספריה המרעננים.

הוצאת אבן חושן ממליצה על ספר שלה:

בחרתי בשני ספרי ביכורים אשר ראו אור בשנת 2012 ע"י שתי סופרות מוכשרות ומעניינות. שני הספרים עוסקים, כל אחד בדרכו בנשים או נערות אשר מחפשות את מקומן בעולם ועוברות תהליך של התבגרות תוך כדי החיפוש.

"בת של רב" מאת אביגיל גרץ, הוצאת אבן חושן

רומן חניכה המסופר דרך עיניה של אלישבע, בת של רב קונסרבטיבי וסטודנטית לקולנוע המתמודדת עם מות סבתה בעזרת היזכרות בביקור מסתורי של אישה אמריקאית כשהייתה נערה בת 18, בשיאה של גיל ההתבגרות על כל המשתמע מכך אם זה בלחץ ובלימודיה לקראת מבחני הבגרויות ובתקופה בה היא התחבטה בזהותה היהודית – החילונית.

הביקור העשיר אך גם ערער את עולמה של אלישבע ובעיקר חשף את יסודות וסודות הבית הקונסרבטיבי האמריקאי בו גדלה והתעצבה. סודות אשר מות הסבתא האהובה יכולים סוף סוף להשתחרר ולמלא את חייה באהבה ובקבלה ולמצוא את דרכה חזרה הביתה לאביה ובעיקר לאמה.

כתיבתה של גרץ יפה וקולחת ולאורך כל הרומן שזורים שברי פסוקים, מדרשים או מעשיות מן התלמוד והמקרא ואלו מוסיפות לסיפור המאוד משפחתי הזה עוד נופך מעניין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת "בת של רב"/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד ממליצה הוצאת אבן חושן על ספר מהוצאה אחרת:

"דברים שאני יודעת על ר'" מאת אדוה בולה, הוצאת הקיבוץ המאוחד

אני כל כך אוהבת נובלות ולצערי הז'אנר הזה אינו נפוץ דיו. בכל נובלה מצליחה בולה ליצור עולם ומלואו סביב דמות נשית אשר משהו בחייה חסר, ישנו איזה חלל, געגוע או שבר והיא פועלת סביב או על מנת למלאו. הדמות הראשונה עוסקת ברחל, ציירת אשר אינה מצליחה לצייר וליצור. היא נאלצת להתמודד עם סוד מעברה בעקבות אשר צף ועולה ויוצר פגישה עם המרצה שלה עוד כשהייתה סטודנטית בבצלאל.

גיבורת הנובלה השנייה, נעמה, בת האחת-עשרה, גרה בשיכון בנתניה בתחילת שנות השמונים, היא עוקבת ועורגת לשכנתה החדשה, מורה לפסנתר מטופחת ועדינה כבת חמישים ואחר שאר דמויות צבעוניות מן השכונה. בנובלה 'נטלי', צעירה מאשקלון עושה הכל עבור אהוב ליבה אשר בעזרתה ותמיכתה צומח ופורח אך הצעת הנישואין שהיא כל כך זקוקה לה איננה מגיעה.

הספר כתוב טוב ומעניין וקראתי אותו בגמיעה אחת מהנה ונשאר לי עוד חשק לעוד.

עוז רוטברט, עורכת בהוצאת אבן חושן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully