וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא מין: איך הבתולים השתלטו לנו על הטלוויזיה?

חגית גינזבורג

12.6.2013 / 0:01

החל מ"מד מן" ו"משחקי הכס" ועד "האח הגדול", הבתולים השתלטו על המסך והם לאו דווקא בודדים ומסכנים - למה השתנה הסטטוס של נטולי הניסיון המיני והם הפכו לכוכבים החדשים?

זה היה בדיוק לפני 16 שנה, במאי 1997, כשהעולם כולו קפא לכמה דקות מול מסכי הטלוויזיה, כדי לחזות בדונה מרטין מאבדת את בתוליה לדיוויד סילבר. חוץ מהרבה נרות, נשיקות ושמאלץ, יותר מדי לא היה שם - זה בכל זאת היה בטרום עידן סמנתה ג'ונס - אבל זה היה רגע טלוויזיוני מכונן בחייהם של כל מי שהיה בוגר מספיק כדי להבין מה הולך על המסך וכמה זמן דמות המשנה הזו, קרום הבתולין של דונה, ליוותה את עלילת הסדרה ולא פעם גנבה לוואלרי את הפוקוס.

הרבה שנים עברו מאז, הרבה בתולים טלוויזיוניים בותקו באופן כזה או אחר, אבל תמיד היה נדמה שהטלוויזיה שלנו מעדיפה להתעסק באלה שעושים סקס, ולא באלה שנמנעים ממנו או שטרם עשו אותו. הדמויות הבתולות, מקליף ב"חופשי על הבר", דונה ואריק ב"מופע שנות השבעים" ועד הבחורה הבתולה שסיינפלד יצא איתה – היו שם כל הזמן, אבל הבתולים כמעט תמיד היו משהו להתבייש בו והספירה לאחור ריחפה באופן קבוע מעל ראשם.

כל זה היה נכון עד לשנתיים האחרונות, כשיותר ויותר בתולים ובתולות טלוויזיוניים הגיחו לפתע לחיינו ובניגוד לעבר – הם לא מפסיקים לברבר על הנושא. בהתחלה הייתה לנו הערפדית המהממת ג'סיקה ב"דם אמיתי", שמאבדת את בתוליה להויט (ומגלה שבתור ערפדית, קרום הבתולים שלה צומח כל הזמן בחזרה. באסוש) ואז הגיעו גם שושנה מ"גירלז", שהפכה את זה לסימן ההיכר שלה כמעט כמו הנוירוטיות (עד שריי גאל אותה מייסוריה בסוף העונה הראשונה); אפריל קפנר, הרופאה הג'ינג'ית של "האנטומיה של גריי" שבחסות הקתוליות נשארה בתולה עד גיל מאוחר (ולבסוף שוכבת עם ה-חתיך של הסדרה, אייברי, ופותחת איתו במרתון השלמת פערים). בעונה 9 היא אפילו פוגשת פרמדיק לוהט, ששומר את עצמו לחתונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מזל טוב! שושנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בגזרת הבנים היה לנו כמובן את ג'ון סנואו ב"משחקי הכס", שהצליח לשמור על עצמו עד שפגש את ייגריט הפרועה שפחות או יותר אנסה אותו; מייקל גינסברג, הבחור המוזר של המשרד ב"מד מן" שמתוודה במהלך דייט על כך שמעולם לא שכב עם אישה (וזה כנראה לא עומד להשתנות בקרוב) וגם בסדרה החדשה, "יומני קארי ברדשאו", אפשר לראות את דמותה התיכוניסטית של קארי מתבאסת להיות הבתולה הכמעט אחרונה בבית הספר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הספיק ללמוד כמה דברים. ג'ון סנואו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אצלנו העסק הזה מבצבץ בעיקר בגזרת הריאליטי, עם רוב חברי הקאסט הגברי של "היפה והחנון", שמודים בלי יותר מדי עכבות על כך שהניסיון המיני שלהם הוא מזערי עד לא קיים, וממש לאחרונה עם יניב אויזרץ בן ה-32, מתמודד "האח הגדול", שסיפר בערוץ 20 (ואחר כך מול עשרות אחוזי רייטינג בערוץ 2) שהוא עדיין בתול.

ואלה לא רק הדמויות הבתולות, כמו גם קווי העלילה והעיסוק הכללי בנושא הבתולים שהולך ומתגבר משבוע לשבוע. בעונה הנוכחית של "הבחורה החדשה" הקדישו פרק שלם לפלאשבקים שמגלים לנו איך כל אחת מהדמויות איבדה את בתוליה (ספוילר: שמידט עשה את זה עם זונה) ורק לאחרונה ענקית האינטרנט yahoo הכריזה על הפקת סדרת רשת חדשה בשם "Losing Your Virginity With John Stamos" שבה כוכב "צער גידול בנות" לשעבר, ג'ון סטיימוס, ידבר עם כל מיני סלבס על הפעם הראשונה שלהם. אז מה נסגר עם כל הבתולים והבתולות האלה, ולמה יש תחושה שהם נמצאים בכל מקום כרגע?

האח הגדול. גיא כושי ויריב פיין
המעריצות כבר מחכות. יניב אויזרץ/גיא כושי ויריב פיין

"סקס הפך להיות הרבה פחות חשוב לנו"

"אנחנו חיים בעידן שבו כבר ראינו הכל על המסך, וחווינו את זה יחד איתו", מסבירה הפסיכולוגית רייצ'ל גולדברג. "זה התחיל עם המתירנות המינית שראינו בסדרות כמו 'סקס והעיר הגדולה', המשיך עם כל מיני תופעות מיניות כמו מילפיות וקוגריות ועכשיו אלה הבתולים. כמו כל דבר בטלוויזיה, מדובר בטרנד, תופעה חולפת שתתחלף בקרוב במשהו אחר. למרות שיש לעניין הזה גם השפעה חיובית. סקר של משרד הבריאות האמריקאי מ-2021 הראה שיש ירידה מסוימת באחוז בני הנוער שמקיימים יחסי מין לפני סיום הלימודים בתיכון".

דיאנה לוצאטו, ד"ר לאנתרופולוגיה, סוציולוגיה ומומחית למגדר ומיניות מבית הספר לממשל וחברה במכללה האקדמית תל אביב-יפו גם סבורה שמדובר באופנה טלוויזיונית חולפת. "לכל אופנה יש אופנת נגד, אז אחרי תקופות של מהפכות מיניות על המסך, אנחנו מקבלים את התשובה הנגדית – מגיפה של בתולים ובתולות", היא מסבירה. "אבל זה לא רק עניין של טרנדים. אנחנו חיים בעידן הפוסט מודרני, ואחד הסממנים הבולטים ביותר של העידן הזה הוא שסקס הפך להיות הרבה פחות חשוב לנו. יש לנו היום גירויים אחרים, טכנולוגיים למשל, שמעסיקים אותנו והופכים את הסקס לעסק משני, בניגוד לשנות השבעים שאז לא היה יותר מדי מה לעשות, חוץ מסקס. אם תראי שוב את סרטי 'אסקימו לימון' למשל, תגלי ששם כולם עסוקים רק באיך להשיג סקס. היום זה פשוט לא ככה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
באלה הידיים. דמותו של מייקל גינסברג/מערכת וואלה!, צילום מסך

למעשה, מסתבר שהרבה ממאפייני התקופה הנוכחית אחראים למבול הבתולים הזה, כמו למשל העובדה שגברים מרגישים היום הרבה יותר בנוח להתוודות בחוסר ניסיון מיני, משום שהם כבר לא זקוקים לו כדי להוכיח את הגבריות שלהם או להגדיר את עצמם. "הגברים של היום הפכו להיות קצת כמו נשים", מסבירה ד"ר לוצאטו. "גם בהם יש היום משהו מסתורי, גם הם נתפסים כאובייקטים שצריך לכבוש, וממש כמו שהם מרגישים בנוח לדבר היום על הטרדות מיניות שחוו – משהו שבעבר היה טאבו מוחלט – כך הם לא מתביישים לדבר על היעדר ניסיון מיני".

עוד מאפיין בולט של התקופה: הדחף להיות מיוחדים. "כולם רוצים להבדיל את עצמם היום", מסבירה גולדברג. "כולם מחפשים דרך למתג את עצמם כשונים ואחרים, גם אם באמצעות נטיות מיניות או אורח חיים מיני, כך שכשאת או אתה מבשרים לסביבה שאתם בתולים, שבחרתם להימנע מסקס או שזה מה שמתחשק לכם כרגע – זה מייחד ומבדיל אתכם".

ושלא תחשבו לרגע שיש כאן איזו חזרה לערכים ישנים כלשהם. ממש לא. "המיניות של היום הולכת ונתפסת כאקט של בחירה – תהיי לסבית, תהיי בתולה, תהיי א-מינית – כל מה שתרצי זה לגיטימי. יש לנו סופרמרקט מאוד גדול של בחירות מגוונות היום, והקהל בבית רוצה לראות אותן גם על המסך. זה לא שיש חזרה לערכים טהורים, זו פשוט עוד דרך של אנשים לבטא את עצמם או להצהיר על הבחירה שלהם. זה לא נחשב ליותר טוב או פחות".

אבל בסוף יימאס לנו גם מזה, לא?

"נכון, ואז אני מאמינה שזה יילך יותר לכיוון של דגש על הא-מיניים, שזה גם משהו שהולך וגובר בתודעה הציבורית. ובשנה הבאה יהיה באופנה משהו אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully