וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה החלת דין רציפות על חוק הסופרים

19.6.2013 / 17:38

החוק יועבר להצעה בקריאה שנייה ושלישית. "זה חוק חשוב, הציבור הישראלי יוכל ליהנות מספרות ישראלית עברית איכותית ומגוונת" אמרה שרת התרבות והספורט לימור לבנת

הכנסת אישרה היום (רביעי) ברוב קולות את החלת דין הרציפות על החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל, שגובש עוד בקדנציה הקודמת שלה, בשיתוף משרד המשפטים, המועצה הלאומית לכלכלה בראשות פרופסור יוג'ין קנדל והתאחדות הסופרים והמו"לים בישראל.

החוק, שקודם גם על ידי שרת התרבות והספורט לימור לבנת, מבטיח תגמול ראוי של סופרים ומשוררים בישראל תמורת יצירתם. בנוסף נועד החוק לשמור על גיוון תרבותי בפרסום ובהפצה של ספרים בישראל, וכן לאפשר תחרות הוגנת בין הוצאות הספרים השונות. יצוין כי החוק, במידה ויאושר, לא ימנע מרשתות הספרים לקיים מבצעי הנחה על ספרים, אלא רק על מבצעים לספרים שנמצאים בתקופת הגנה בת 18 חודשים מרגע הוצאתם לאור, וכן בשבוע הספר, ראש השנה ובפסח.

לימור לבנת. שי אוקנין
קידמה את החוק. לימור לבנת/שי אוקנין

?זהו חוק חשוב, שנועד להבטיח שהציבור הישראלי יוכל ליהנות מספרות ישראלית עברית איכותית ומגוונת. ספר הוא לא עוד מוצר צריכה – אלא אוצר תרבותי", מסרה לבנת. "בענף הספרים קיים היום כשל חמור המקשה על סופרים להתקיים מיצירתם. מצוקתם זו מסכנת את המשך יצירתם וקידום הספרות העברית. הנפגע העיקרי מכך יהיה הציבור הישראלי שיאלץ להסתפק במגוון ספרותי מצומצם ופחות איכותי. מדובר בחוק חשוב שנועד להבטיח שהציבור הישראלי יוכל להמשיך ליהנות מספרות ישראלית עברית איכותית ומגוונת. אקדם את הליך החקיקה על מנת שהחוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית עוד במושב הכנסת הנוכחי".

בין היתר, החוק להגנת הסופרים והספרות אסור על חנות או מוציא לאור לתגמל מוכר בחנות ספרים, במישרין או בעקיפין, בשכר, בהטבות, או בכל דרך אחרת בשל המלצה על ספר מסוים, לרבות ספרים שאינם מוגנים על פי חוק זה. בנוסף, אוסר החוק על חנויות ספרים להפלות ולתת עדיפות למוציא לאור מסוים בהקצאת שטחי תצוגה או במיקום שטחי התצוגה בהם יוצגו ספרי הוצאתו בחנות. על פי החוק, מוציא לאור או מפיץ מטעמו לא יסרב למכור לחנות ספר המוצא לאור על ידו, ובלבד שהחנות תשלם להם בגין הרכישה תמורה כספית זהה או דומה לזו המשולמת על ידי חנויות אחרות, זולת אם הראה כי קיימים טעמים של ממש המצדיקים אי מתן השירות בתנאים דומים.

מלבד ראש הממשלה בנימין נתניהו שהודיע בעבר על תמיכתו בחוק, הצהירו גם ראשי הסיעות הגדולות בכנסת הנוכחית על תמיכתם בו, ביניהם יו"ר מפלגת יש עתיד שר האוצר יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ, יו"ר מפלגת הבית היהודי נפתלי בנט, יו"ר סיעת התנועה ציפי לבני, ויו"ר סיעת קדימה שאול מופז.

טרם ההצבעה בכנסת, התקיים דיון עקרוני בחוק בוועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת. לדיון הגיעו סופרים ומו"לים רבים כדי להביע את תמיכתם בחוק; מנגד, נשמעו קולות מצד חלק מהוצאות הספרים שהתנגדו לחוק, בטענה שהוא איננו פותר את הבעיה בצורה יסודית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמך בחוק לפני מותו. יורם קניוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מי שהסביר לי את הנחיצות בקיומו של החוק היה הסופר יורם קניוק ז"ל", אמרה לבנת בדיון. "היו לנו שיחות רבות שבהם הוא הסביר את המצב הבלתי אפשרי שבו הוא סופר ותיק ומוערך בעל רבי מכר משתכר פחות משקל לספר ונאלץ לחיות בדלות ומצוקה. היום ישנם מאות סופרים ומוציאים לאור שממתינים לאישורו".

כיוון שמדובר בחוק שמטרתו לתקן כשל שוק חמור שנוצר בענף הספרים על רקע המבנה הייחודי שלו, הציע משרד התרבות לחוקק את החוק כהוראת שעה לתקופה של שלוש שנים, שבמהלכן תיבחן יעילותו בהתבסס על נתונים שייאספו בתקופה זו.

מה דעתכם על החוק החדש? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully