וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהורם גאון ועמיר בניון בהתנחלויות - מופעי תרבות או הפגנות פוליטיות?

יהושע בריינר

23.6.2013 / 1:04

בניון וגאון יופיעו בסבסטיה ומערת המכפלה, ויש מי שטוען שלא מדובר באירועים מוזיקליים, אלא בניסיון בוטה של המתנחלים להידחק אל הקונצנזוס והצהרה פוליטית ברורה של האמנים

מאז הסערה הציבורית שקמה בעקבות חנוכת היכלי התרבות באריאל ובקרית ארבע הפכו ההופעות של אמנים מעבר לקו הירוק לסוגיה שנויה במחלוקת. אלא שבפועל, רק אמנים בודדים מסרבים להופיע בהתנחלויות, ואת אלה שמסכימים – מקבלים מהמתנחלים חיבוק גדול. לקראת עונת הקיץ הקרובה, החליטו המתנחלים לעלות מדרגה נוספת ולקיים את ההופעות לאו דווקא בהיכלי התרבות אלא דווקא באוויר הפתוח, ולמעשה להשתמש בהופעה ככלי להפגנת הנוכחות היהודית באיזור. כך, למשל, הערב (ראשון) יופיע הזמר יהורם גאון באמפיתאטרון בסבסטיה שבשומרון, כשבמקביל יקיים עמיר בניון מופע מיוחד ברחבת מערת המכפלה בחברון – כל זאת לאחר קבלת אישורים מפיקוד מרכז, כאשר ההופעות תתקיימנה תחת אבטחה צבאית מלאה.

מיקומי ההופעות, עושה רושם, אינם מקריים. סבסטיה נצרבה בזיכרון הציבורי בעיקר כהתנחלות הראשונה שהקימה תנועת גוש אמונים ומאז הוכרז המקום כאתר ארכיאולוגי לצד אמפיתאטרון שהתגלה במקום השייך לרשות שמורות הטבע. על מערת המכפלה וחברון נאמר כבר כמעט הכל. לצד הכינוי "עיר האבות" זוכה המקום גם לכינוי "חבית הנפץ" וכל אירוע ביטחוני רק מגביר את המתיחות בין תושביה היהודים לפלסטינים המתגוררים במקום.

יהורם גאון - תן לי כח. טל שחר,
בדרך לסבסטיה. גאון/טל שחר

"אנחנו כבר מזמן לא במקום שאנחנו צריכים זמר כלשהו בשביל להראות שאנחנו כאן", אומר נעם ארנון, מראשי היישוב היהודי בחברון, "הנוכחות היהודית בחברון היא כבר עובדה מוגמרת וכל מי שרוצה לראות בזה אמירה פוליטית, זאת בעיה שלו. ההופעה של בניון באה מתוך רצון לחבר את עם ישראל למורשת על ידי יצירת גורמי משיכה. זהו המשכה של המגמה להביא גוונים נוספים בחברה למערת המכפלה ולאתרי המורשת ביהודה ושומרון דרך אירועים תרבותיים בכדי שיבואו לבקר במקום. האבות והאמהות שקבורים כאן לא שייכים למתנחלים או לדתיים אלא לכל עם ישראל. בניון בעצמו סיפר שלא היה מעולם במערת המכפלה ורק בשביל זה שווה להרים כזה אירוע".

השאלה היא האם בהופעה שהיא חריגה, בסמוך למערת המכפלה, באיזור מתוח בלאו הכי, אין הצהרה או אפילו התרסה כלפי הפלסטינים.

"התרסה? להיפך. כל המטרה היא רק לחבר את הציבור הרחב לחברון אבל תדע לך שגם הערבים מתעניינים מאוד בהופעה. פנו אליי מספר גדול של ערבים תושבי חברון באופן דיסקרטי וביקשו לבוא גם ולראות את בניון. הבטחתי להם שאדאג להם לכרטיסים חינם". מארגני ההופעה גם נערכו הלכתית לקראת הגעת קהל חילוני. רבה של קרית ארבע, דב ליאור, אישר בצעד חריג כי לצד אגפים נפרדים לגברים ולנשים, יוגדר גם אגף מעורב לטובת הציבור החילוני. "אנחנו קוראים לזה האגף הלא מוגדר", אומר ארנון. "אין פה כמובן אישור למעשים לא צנועים אך הרב הבין שהמופע נועד עבור קהל עם נורמות שונות משלנו ואישר את זה".

עמיר בניון. אוהד רומנו,
גם ערבים אוהבים? עמיר בניון/אוהד רומנו

על התיאוריה של ארנון, כאילו כל מטרת ההופעה במערת המכפלה היא לחבר את הקהל של בניון לחברון, יש מי שחולק. "את המתנחלים פחות מעניין הקהל המוזיקלי – זהו פשוט חלק מהקרב על התודעה של הציבור", אומר ד"ר אייל לוין, מהמחלקה לישראל במזרח התיכון ומדעי המדינה מאוניברסיטת אריאל. "אני לא חושב שיש מישהו מהם שאומר לעצמו שאם הם יביאו את יהורם גאון לסבסטיה, הגרופים של גאון יעזבו הכל וירוצו לשומרון. עם זאת, אני חושב שהאמירה החשובה היא לאו דווקא מצד המתנחלים אלא מצד האמנים והעובדה שהם נענים בחיוב להופעות הללו. הדבר נכון דווקא בעניין ההופעה של יהורם גאון, שהוא יותר מיינסטרים ממיינסטרים. עצם העובדה שזמר כמוהו מופיע במקום כמו סבסטיה היא אמירה מצידו שנותנת לגיטימציה למתנחלים. לא מדובר במופע בהיכל התרבות באריאל. סבסטיה היא סמל וכשגאון מופיע שם זה נותן חותמת למתנחלים. גאון הוא במידה מסויימת ססמוגרף של החברה או נייר לקמוס והופעה בסבסטיה היא בהחלט אמירה מצידו שמסייעת למתנחלים בקרב התודעתי".

לדברי לוין, אי אפשר לומר דברים דומים באשר להופעה של בניון בחברון. "בניון, לעומת גאון – ואני אומר את זה כפריק של המוזיקה שלו – הוא הכל חוץ מממיינסטרים. הוא מייצג פריפריה, גלגלצ לא רצו בזמנו להשמיע את שיריו, והוא כמובן חובש כיפה לראשו ולא נותן תחושה של דעת הקהל. כך שאם הציבור יראה שהוא מופיע בחברון אז הרוב יגידו לעצמם שממילא הוא כזה. אין פה שינוי באמת בתודעה".

אז המתנחלים פועלים נכון מבחינתם בהיבט הזה של הופעות פומביות של זמרים?

"אכן, אבל המבחן האמיתי שלהם הוא כמה סירובים של אמנים הם קיבלו כי במצב שכזה עלול להיות כאן גול עצמי. לכן אני מניח שיש זמרים שהם לא יעזו לפנות אליהם, כמו למשל לגידי גוב, כי אפשר לשער שהוא מסומן אצלם כאיש שמאל או ליברל. בכל מקרה זה לא מישהו שמתלהב מההתיישבות ביהודה ושומרון".

יהורם גאון שר עמיר בניון:

במקביל, כאמור, נערכים גם בצה"ל גם להופעה של יהורם גאון בסבסטיה, שם יקיים הופעה המוגדרת כערב הוקרה לאנשי החינוך בשומרון. "אחרי 400 אלף תושבים, הנוכחות היהודית ביהודה ושומרון לא צריכה עוד בולטות", אומר סגן ראש המועצה יוסי דגן.

ברור לך שסבסטיה מתחברת מיד במודעות הציבורית כאמירה פוליטית ולא כמקום לאירועי תרבות. אין בבחירה במיקום ההופעה גם אמירה פוליטית?

"הבחירה בסבסטיה נעשתה ראשית בשל העובדה שמדובר באתר ארכיאולוגי מהיפים בארץ עם אמפיתאטרון של למעלה מאלף מקומות, שעולה על קיסריה במיוחדות שבו, וכן כדי להעלות לסדר היום את המצב החמור שבו הגן הזה, שנתון לשוד עתיקות מדי יום, נמצא בו. נכון שתחנת הרכבת בסבסטיה מתקשרת לעליה לקרקע של גוש אמונים, אבל למעשה מדובר באתר המרוחק כמה קילומטרים מהגן בו תתקיים ההופעה. אין פה שום אקט פוליטי אלא אירוע תרבות נטו. 400 אלף תושבי יהודה ושומרון רוצים לצרוך תרבות כמו כל חברה אחרת במדינה ולכל אחד יש את הקיסריה שלו".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "ההופעות המדוברות אושרו על ידי צה"ל ומתקיימות בתיאום עמו, בהתאם להערכת המצב. האירועים יאובטחו על ידי כוחות הביטחון. צה"ל ימשיך לפעול לשמירה על מרקם חיים תקין לכלל האוכלוסיות באזור". במשרד יחסי הציבור של מורן פז, המייצג את יהורם גאון, סירבו להגיב.

מה דעתכם - הופעות לגיטימיות או בעייתיות? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully