וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המהפכה במצרים: הטלוויזיה המצרית בצרות

ניר יהב

11.7.2013 / 0:58

שידורי חודש הרמדאן ידועים כתקופה לוהטת בטלוויזיה הערבית, אבל הם תפסו את המצרים עם המכנסיים למטה: בעקבות המהפכה, תכניות המחאה נגד המשטר הפכו לבלתי רלוונטיות

חודש הרמדאן שהתחיל אתמול (רביעי) ידוע כחודש שערוצי הטלוויזיה נערכים לקראתו במשך תקופה ארוכה. המוסלמים צמים לאורך כל היום, ובערב, לאחר שהם שוברים את הצום בארוחה משפחתית כבדה, הם מתאספים מול מסכי הטלוויזיה בבתים וצופים בסדרות שצולמו במיוחד לחודש זה. מאות מיליוני מוסלמים ברחבי העולם הערבי עוקבים מדי ערב אחר ההתפתחויות בעלילות של אופרות הסבון, סדרות הדרמה, תכניות האירוח ותכניות הקומדיה משלל ערוצי הלווין הערבים. הסדרות המושקעות ביותר זוכות לפופולריות עצומה בעולם הערבי, שחקניהם הופכים לגיבורים, והערוצים שהפיקו אותם זוכים לרייטינג חסר-תקדים.

היוצרים והמפיקים של הסדרות, שנערכים מבעוד מועד לקראת חודש הרמדאן, יכולים סופסוף להירגע ולנוח, מלבד מספר יוצרים שמורטים כעת את שיערות ראשיהם. אלו הם היוצרים המצרים, שאף אחד מהם לא תיאר לעצמו שתפרוץ במצרים מהפכה שתוביל להפלתו של משטר האחים המוסלמים ושל הנשיא מוחמד מורסי. האירוע הדרמטי, שקרה ממש לפני ימים ספורים, תפס את יוצרי ומפיקי הטלוויזיה מופתעים ולא מוכנים, ורבים מהם נאלצו לבטל את התכניות המושקעות שהכינו לרגל חודש הרמדאן או לכל הפחות להכניס בהן שינויים מהותיים.

מוחמד מורסי. מערכת וואלה!
עשה בלגן בלוח השידורים. מורסי/מערכת וואלה!

מגישת הטלוויזיה סמר יוסרי, לדוגמא, החליטה לבטל תכנית ראיונות ששמה "אל-מורשד" ('המדריך', כינויו של מנהיג האחים המוסלמים) מחשש שהציבור המצרי לא ירצה לצפות בה. תכנית אחרת, "מתנצלים, אדוני הנשיא", לא הצליחה להכניס שינויים בזמן. בתכנית צפויים לשבת שלושה אורחים, שכל אחד מהם יגן על אחד משלושת הנשיאים המצרים לשעבר: נאצר, סאדאת ומובארק. בנוסף צפויים להתארח אישי ציבור שייאלצו לענות על השאלה "למי מבין השלושה אתה רוצה להגיד 'סליחה, אדוני הנשיא'?". "לא הצלחנו להיערך מראש ולהכניס גם את מורסי לרשימה", התנצלו יוצרי התכנית. למרות זאת, הוחלט שלא לשנות את הפורמט.

מפתיע לגלות שרוב הסדרות והתכניות המצריות שהופקו במיוחד לרמדאן התכוונו לנצל את הבמה הנחשקת במהלך החודש כדי למתוח ביקורת על משטר האחים המוסלמים. לכן, "כאב הראש" של אותם יוצרים ומפיקים לא נבע בגלל שהם רצו להתחנף למשטר שכבר הספיק בינתיים ליפול, אלא משום שהם חוששים שהביקורת על המשטר שנפל תיתפס כבלתי רלוונטית. כך הן גם ייתפסו כמיושנות וגם יאבדו אחוזי רייטינג משמעותיים.

מתנגדיו של נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, 5 ביולי 2013. AP
דווקא תומכים במורדים/AP

אחת מאותן סדרות טלוויזיה שחוששות מכך שאיבדו את המומנטום בעקבות המהפכה היא הסדרה "המטיף הדתי" בכיכובו של השחקן המצרי האני סלאמה. יוצרי הסדרה, שקיוו למתוח ביקורת על המשטר האיסלמי במצרים ולעורר עניין בקרב העולם הערבי, התלבטו אם להכניס שינויים כלשהם לאור נפילתו של המשטר. בסופו של דבר החליטו להשאיר את הפרקים כמו שהם. "התכנית לא מכוונת ישירות נגד תנועת האחים המוסלמים, אלא נגד כל מי שמנצל את הדת כדי לעשות מעשים קיצוניים", הסביר במאי הסדרה, מוחמד גמאל אל-עדל. "צורת ההתנהגות הזו עדיין קיימת. היא לא נעלמה ביחד עם נפילת האחים המוסלמים".

אך לא כולם סבורים שסדרות כמו "המטיף", שהתכוונו לתקוף את הדת, איבדו את המומנטום בשל נפילת האחים המוסלמים. מבקרי טלוויזיה במדינה העריכו כי תכניות כאלו יכולות דווקא לגרוף הצלחה גדולה על רקע נפילת המשטר של מורסי. "סדרות הטלוויזיה יושפעו מהאירועים הפוליטיים", אמר המבקר טארק שנאווי. "תכניות כמו 'המטיף הדתי' יצליחו מאד משום שהן צפויות לחשוף את פרצופו המכוער של הזרם האיסלמי. השנה, סף הזעם על האחים המוסלמים בסדרות הטלוויזיה יהיה גבוה יותר".

לפניות לכתב: nir_yah@hotmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully