וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הסופרים אושר בקריאה שנייה ושלישית

31.7.2013 / 13:18

החוק המדובר להגנת הסופרים והספרות בישראל אושר לאחר מאבק ממושך. "ספר הוא לא עוד מוצר מדף - הוא אוצר תרבותי", אמרה שרת התרבות והספורט לימור לבנת בתגובה

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

הצעת החוק להגנת הסופרים והספרות בישראל אושרה היום (רביעי) ברוב גדול של 45 תומכים מול שלושה מתנגדים. החוק החשוב אושר בקריאה שנייה ושלישית לפני זמן קצר בכנסת, זאת לאחר שבשבוע שעבר אושר בוועדת החינוך של הכנסת, פה אחד וללא מתנגדים.

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, אמרה במליאה כי "זהו רגע מרגש עבורי ויום חשוב לתרבות ולספרות הישראלית. לאחר למעלה משלוש שנים של דיונים סוערים, יצרים והתנגדויות ובליווי אנשים רבים, החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל אושר ברוב גדול ובתמיכתם של ח?כים ממרבית סיעות הבית".

"מטרת החוק היא לטפל בכשל הכה חמור שקיים בשוק הספרות הישראלי ממנו נפגעו כל העוסקים בשרשרת היצירה הספרותית", אמרה. "ספר הוא לא עוד מוצר מדף - הוא אוצר תרבותי. לא רצינו להתערב בשוק הספרות, אך לאור הכשל החמור בו, לא נותרה לנו ברירה. התערבותנו תהיה מידתית והוגבלה למינימום הנדרש. זוהי הוראת שעה לשלוש שנים בכדי לבחון את הצלחת החוק ויישומו. אני פונה לכל הגורמים הרלוונטיים ואומרת: לכו קדימה מתוך רצון טוב והבנה שהתרבות הישראלית תצא נשכרת. המבחן עדיין לפנינו".

"זהו יום גדול וחשוב לתרבות הישראלית", מסר יוזם החוק, ח"כ ניצן הורוביץ. "החוק שעבר קובע נורמה המכירה בערך הספרות והסופרים בישראל כבסיס לתרבות חזקה. אין חברה חזקה בלי תרבות חזקה והחוק הזה מחזק את החברה בישראל. אין בעולם עוד ארץ בה יוצאים לאור ספרים בעברית ואין עוד עם המכנה עצמו 'עם הספר', ואת העם הזה החוק בא לחזק. החוק נועד להחזיר את הכבוד לספרים ולתרבות ולהעניק תגמול הולם לכל העוסקים במלאכה בהוצאה לאור, ולקוראים".

איריס בראל, מנכ"ל סטימצקי, מסרה כי "העברת החוק מהווה יום היסטורי עבור הסופרים, הספרות והתרבות בישראל ובאמצעותו יתאפשר מעתה תיקון אמיתי למצב הקשה בו נמצאים הסופרים בשנים האחרונות. סטימצקי תמכה לאורך כל השנים בהעברת החוק, מתוך אמונה והבנה כי הזילות בשוק הספרים חייבת להיפסק, אחרת לא תהיה ספרות מקור ותרבות במדינת ישראל".

מטרתו של החוק הינה להגן על סופרים ישראלים מפני מחירים נמוכים של ספרים ברשתות הגדולות כחלק ממבצעים, כאשר מחירו של ספר לא ישתנה במשך 18 החודשים הראשונים למכירתו. עוד קובע החוק אחוזי תמלוגים, אותם יקבלו הסופרים על פי כמויות מוגדרות של ספרים שיימכרו.

מה דעתכם על החוק? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully