וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל ארדואן: המצרים מחרימים את הטלנובלות הטורקיות

ניר יהב

19.8.2013 / 10:41

הביקורת החריפה של ראש ממשלת טורקיה על המצב במצרים הוביל לתוצאות מפתיעות בעולם התרבות: ערוצי הטלוויזיה במדינה החליטו להפסיק לשדר את הטלנובלות הטורקיות

המהפכה במצרים והאלימות שפרצה בעקבותיה מעוררת תגובות רבות ברחבי העולם. חלק מהמדינות מביעות תמיכה במובילי המהפכה נגד תנועת האחים המוסלמים וחלק מגנות את האלימות כלפי הפעילים האסלאמיים. עם זאת, נדמה שהתגובה הסוערת ביותר באה מכיוונה של טורקיה. המדינה, שעד לפני מספר שבועות נחשבה לבת-ברית קרובה של שלטון האחים המוסלמים במצרים, הפכה בן-לילה לאויבת המשטר החדש. המעניין הוא שבימים האחרונים הפכה המתיחות הפוליטית והביטחונית בין טורקיה למצרים למתיחות תרבותית.

הכול החל בחודש שעבר, לאחר שפרצה המהפכה שהובילה להפלת משטר האחים המוסלמים במצרים. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שהיה מיודד מאוד עם משטר מורסי, רתח מזעם והתבטא בחריפות נגד מובילי המהפכה. הוא טען בתחילה שהמהפכה אינה לגיטימית וכי הוא עודנו רואה במוחמד מורסי נשיא. בהמשך תאר את המהפכה כ"הפיכה צבאית" ועם התגברות האלימות בימים האחרונים מצד המשטר כלפי האחים המוסלמים אף קרא למועצת הביטחון ולקהילה הבינלאומית להתערב מידית בנעשה במדינה.

המתיחות הפוליטית עברה במהרה גם לפסים דיפלומטיים וצבאיים: כצעד מחאה השיבה טורקיה את שגרירה בקהיר להתייעצות באנקרה, וארדואן השווה את שר ההגנה המצרי, הגנרל עבד אל-פתאח סיסי, לנשיא סוריה בשאר אסד. ההשוואה המקוממת עוררה זעם בקהיר שבתגובה ביטלה תרגיל ימי משותף שהיה מתוכנן לחודש אוקטובר.

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נואם בפרלמנט. 11 ביוני 2013. רויטרס
רב עם המצרים. ארדואן/רויטרס

מהר מאוד עבר המשבר בין המדינות גם למישור התרבותי. רשות השידור של מצרים הודיעה כי תפסיק לשדר סדרות טלוויזיה שהופקו בטורקיה והפכו לפופולריות במצרים וביתר העולם הערבי. הטלוויזיה המצרית אף קראה לערוצים הפרטיים לנקוט צעד דומה ולהחרים הפקות טורקיות. אגודת יוצרי הקולנוע במצרים קראה אף היא לערוצי הטלוויזיה במצרים להפסיק מיד לשדר תכניות טורקיות. "לראייתנו, אין מנוס מהפסקה מידית של שידורי הסדרות הטורקיות במצרים", אמר יוצר הקולנוע המצרי, ד"ר מוחמד עדל. "איך אפשר להסכים לכך שארדואן מאיים על מצרים וקורא לקהילה הבינלאומית להתערב בנעשה בארצנו – ולאחר מכן לשדר סדרות טורקיות?", תהה.

השחקן המצרי עיזת עלאילי הביע תמיכה ביוזמה, ועל הדרך גם דאג לעקוץ את רמת האמנות הטורקית: "אמנות ותרבות תמיד מובילים לקירוב בין כולם, אולם כשנוהגים כלפינו כאויבים ומציגים תרבות שאינה תרבותנו, עלינו לנקוט עמדה נגד זה. אנו לא זקוקים לסדרות הדרמה הטורקיות. הרעיונות שלהן רדודים מאוד, והן עוסקות אך ורק ברומנים. זו הסיבה שהן כה מצליחות במצרים, אך אין מה להשוות בינן לבין הסדרות המצריות".

ואכן, לאחר התלבטות שנמשכה מספר ימים, החליטו כמה ערוצים פרטיים במצרים להיענות לקריאה חסרת-התקדים ולהחרים סדרות טורקיות. הערוצים – ביניהם אל-חיאת, א-נהאר, ואל-קאהרה וא-נאס – הודיעו כי יפסיקו לשדר הפקות טורקיות. ערוץ הטלוויזיה הפופולרי אל-חיאת הודיע לצופיו שהחל מיום שבת יפסיק לשדר את הסדרות הטורקיות שכה אהובות על הציבור במצרים, וזאת "בתגובה להתנהגותו של המשטר הטורקי". מבין הסדרות שיוחרמו תהיה גם הסדרה הטורקית האהובה "אהבה אסורה" בכיכובו של השחקן האהוב קיבאנץ' טטליטו.

הבעלים של הערוצים אל-קאהרה וא-נאס, טארק נור, הסביר שהחליט להחרים את הסדרות הטורקיות "למרות ההפסד הכספי שאספוג כתוצאה מכך". עוד אמר כי כל אחד יכול להחרים סחורה טורקית, אולם לאמצעי התקשורת אין דרך אחרת להחרים אלא את שידור הסדרות הטורקיות: "נכון, אפסיד כסף רב, אבל זה לא חשוב בשלב הקריטי הזה בהיסטוריה של מצרים". בכיר בערוץ "א-נהאר", איברהים חמודה, קרא ליתר הערוצים המצרים ללכת בעקבות הערוצים שהחליטו להחרים: "בואו נעביר יחד מסר לממשלת טורקיה".

ומה צפויים אזרחי מצרים לצפות בערוצי הטלוויזיה במקום הסדרות הטורקיות שיוחרמו? "בכוונתנו לשדר סדרות מצריות במקום הטורקיות", אמר חמודה.

nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully