וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: ילדים יהודים וערבים יכולים לשחק יחד. צפו

30.8.2013 / 0:39

פרויקט התיעוד המיוחד של אריק ברנשטיין, האוסף קטעי וידאו ביתיים היסטוריים, שב לסיבוב נוסף, הפעם בטלוויזיה. וואלה! תרבות מציגה חומרים חדשים, והשבוע: דו-קיום של ילדים

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" תשודר בערוץ 10 מדי מוצ"ש בשעה 23:00, החל משבת הקרובה, וחלקים מהסדרה יועלו גם לוואלה! תרבות.

"כך ראינו" הוא פרויקט מרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים שלא נראו מעולם המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. ברנשטיין ולילטי מציגים ביצירתם את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים שלא תיארו לעצמם שיהפכו לחלק מההיסטוריה. כרוניקה של חיים וכרוניקה של אומה בד בבד באמצעות סרטים שצילמו אנשים פרטיים למטרות פרטיות.

הסרט הוא פרי עבודה בת עשור, במהלכה אסף ברנשטיין מאות אוספים של סרטים ביתיים שצולמו על ידי צלמים חובבים ושנעשה בהם עד כה שימוש ביתי בלבד. ממגירות נעולות, ארגזים טחובים ובוידעמים מעופשים קובצו מאות קופסאות של גלילי סרטים, עליהם צרובים מאות שעות המספרות את סיפורה של ארץ ישראל, מראשית המאה והעליות הראשונות ועד סוף שנות ה-70. כאן, בוואלה! תרבות, העלינו כמה סרטונים מהפרויקט. לאחר שהוקרן בסינמטקים, הופך הסרט למיני-סדרה בת שלושה חלקים, בה ישודרו גם קטעים שלא הופיעו בסרט.

בימים שלפני קום המדינה התגוררו בפלסטינה–ארץ ישראל יהודים וערבים ביחסי שכנות ובדו קיום. יש מי שיאמר שיחסים אלו היו יחסי שכנות טובים, אחרים יחשבו אחרת, אך בין אם המצב היה אידילי או לא, לא ניתן היה להתעלם מהמתח שהלך והתהווה וניפח אט אט את בלון היחסים בין שני העמים עד שזה התפוצץ לקראת מלחמת העצמאות ב-1948.

בערים מעורבות, כמו נס ציונה, החיים בדו קיום היוו חלק מהשגרה וממרקם החיים היומיומי. צפירה זלצמן מעידה על אביה הפרדסן שהעסיק פועלים ערבים בזמן שבביתו נשים ערביות הועסקו בעבודות הבית.

מי שמספר היום על מערכת היחסים הקסומה בין שני העמים הם מי שבעבר היו ילדי פלשתינה. מנקודת המבט הילדית התמימה נותרו מיחסי שותפות אלו רק טעמים מתקתקים של קרבה ואהבה - חלק גדול מהילדים היהודים דיברו ערבית והילדים הערבים דברו עברית והתחושה הייתה תחושת שותפות מלאה. כילדים, מיטשטשים גבולות היחסים שבין בני אדם ואין כל הבדל בין עובדים ופועלים, משרתים ואדונים – כולם בני אדם. רמה סמסונוב מספרת על הפעם הראשונה שבו גילתה שהמציאות מעט סבוכה יותר ואינה אידילית כפי שאפשר היה לחשוב, או לדבריה: "פעם ראשונה שהרגשתי שיש דברים בגו...".

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

  • עוד באותו נושא:
  • כך ראינו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully