וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל לחץ אנטי-ישראלי: סרט ישראלי סולק מתחרות בדובאי

28.8.2013 / 19:50

"כך ראינו" זכה במועמדות לפרס בינלאומי שיוענק באוקטובר באמירות הערבית, אך סירוב המארחים להקרין את הסרט ואף לאזכרו הביא לביטולה. מפיק הסרט: "זו שערורייה"

יח"צ - חד פעמי

בוטלה השתתפות "כך ראינו", הפרויקט הדוקומנטרי של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי, בכנס מיוחד בו מוענקים פרסים לסרטים המבוססים על חומרי ארכיון שיתקיים בסתיו הקרוב בדובאי. הסיבה - לחץ מצד ארגונים אנטי ישראליים שפנו אל הנהלת הכנס בדרישה להתנער מהסרט הישראלי, קרי סילוקו המיידי מהתחרות, מההקרנות וכפועל יוצא מכך, את האפשרות לזכות בפרס.

לפני כחודשיים קיבל ברנשטיין הודעה רשמית שהסרט שהפיק בתמיכת הרשות השנייה, זכה בפרס על שימור ושימוש מיוחד בחומרים ארכיונים מטעם ארגון FIAT/IFTA. הארגון – פדרציית הארכיונים של תחנות הטלוויזיה בעולם - מקיים מדי שנה כנס (המתקיים בכל שנה בארץ אחרת), ובו מוענקים פרסים לסרטים המבוססים על חומרי ארכיון. בעבר העניק הארגון פרסים לסרטים הישראלים "במדינת היהודים" ו"ילדי השמש". הסרט נשלח לארגון על ידי בילי סגל, מנהלת ארכיון הערוץ הראשון, שחברה בהנהלת הארגון. לאחר שיוצרי הסרט הוזמנו לכנס ולטקס הענקת הפרסים שאמור להתקיים ב-26 באוקטובר הקרוב בדובאי, הנהלת הכנס התנערה מהמועמד הישראלי ללא הסברים מספקים או סיבות הגיוניות.

במכתב שנשלח אל סגל מטעם הארגון, הובהר כי לא רק שיוצרי הסרט לא מורשים להגיע לדובאי, אלא גם ציינו כי הסרט לא יוקרן במסגרת הכנס, לא בשלמותו ולא חלקים מתוכו, ואף לא יצוין שמו או שמותיהם של יוצריו במסגרת הכנס – זאת כיוון שהם ישראליים (עם זאת, כעת הסרט עדיין מופיע באתר הכנס). כך למעשה הנהלת הארגון נכנעה לתכתיבים שונים של גורמים בדובאי, בצירוף התנצלות פושרת ותמוהה שאף לא נשלחה אל ברנשטיין ולילטי עצמם – כי אם אל סגל, שנתבקשה להעביר להם את ההודעה בשם הארגון לפני כשבוע וחצי.

מחאת המפיק אפילו לא נענתה

לפני כשבוע, ברנשטיין פנה להנהלת הארגון במכתב בו דרש הסברים והביע מחאה על החרמת סרטו מן התחרות – ולא קיבל מהם תשובה עד לרגע כתיבת שורות אלה. בנוסף, מתכנן ברנשטיין לפנות אל ארגון תחנות הטלוויזיה האירופאיות שתומכים בארגון הארכיונים, במחאה חריפה. "לפי כל אמנה בינלאומית אסור בשום אופן לארגון כזה להחרים מדינה אחרת שחברה באותו הארגון", הוא אומר. "מדובר בארגון בינלאומי שישראל (דרך הערוץ הראשון) היא חברה בו. הפסילה הטוטאלית של הסרט התקבלה עקב לחץ של שלטונות דובאי שמארחים את הכנס ומממנים אותו", אמר ברשנטיין לוואלה! תרבות בתגובה לדברים. "כנסים ופסטיבלים מסוג זה נועדו כדי לפתח ולקדם דיאלוג ובעיני זו שערורייה שארגון בינלאומי נכנע לחרם על אחת מחברותיו, מסיבות שאין להן שום קשר למהות הכנס. הסרט זכה בפרס על ידי חבר שופטים בלתי תלוי ואין להעלות על הדעת שהם יתעלמו מהחלטה זו".

"כך ראינו" הוא פרויקט של המפיק ברנשטיין והבמאי לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים שלא נראו מעולם המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. ברנשטיין ולילטי מציגים ביצירתם את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים שלא תיארו לעצמם שיהפכו לחלק מההיסטוריה. כרוניקה של חיים וכרוניקה של אומה בד בבד באמצעות סרטים שצילמו אנשים פרטיים למטרות פרטיות.

הסרט הוא פרי עבודה בת עשור, במהלכה אסף ברנשטיין מאות אוספים של סרטים ביתיים שצולמו על ידי צלמים חובבים ושנעשה בהם עד כה שימוש ביתי בלבד. ממגירות נעולות, ארגזים טחובים ובוידעמים מעופשים קובצו מאות קופסאות של גלילי סרטים, עליהם צרובים מאות שעות המספרות את סיפורה של ארץ ישראל, מראשית המאה והעליות הראשונות ועד סוף שנות ה-70. כאן, בוואלה! תרבות, העלינו כמה סרטונים מהפרויקט. לאחר שהוקרן בסינמטקים, הופך הסרט למיני-סדרה בת שלושה חלקים, בה ישודרו גם קטעים שלא הופיעו בסרט. "כך ראינו" תשודר בערוץ 10 מדי מוצ"ש בשעה 23:00, החל משבת הקרובה, וחלקים מהסדרה יועלו גם לוואלה! תרבות. הסרט הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

  • עוד באותו נושא:
  • כך ראינו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully