וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: חייל בן 18 בתיעוד מצמרר ממלחמת יום כיפור. צפו

13.9.2013 / 0:25

לפני 40 שנה היה יורם קופרמינץ ילד בן 18, שנשלח אל המלחמה ללא הכשרה או הכנה מוקדמת למה שנתקל בו. הוא אמנם שרד, אבל אם תשאלו אותו - אין בזה גבורה

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" תשודר בערוץ 10 מדי מוצ"ש בשעה 23:00, וחלקים מהסדרה יועלו גם לוואלה! תרבות.

פרויקט מיוחד: וואלה! תרבות מציינת 40 שנה למלחמת יום כיפור

"כך ראינו" הוא פרויקט מרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים שלא נראו מעולם המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. ברנשטיין ולילטי מציגים ביצירתם את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים שלא תיארו לעצמם שיהפכו לחלק מההיסטוריה. כרוניקה של חיים וכרוניקה של אומה בד בבד באמצעות סרטים שצילמו אנשים פרטיים למטרות פרטיות.

הסרט הוא פרי עבודה בת עשור, במהלכה אסף ברנשטיין מאות אוספים של סרטים ביתיים שצולמו על ידי צלמים חובבים ושנעשה בהם עד כה שימוש ביתי בלבד. ממגירות נעולות, ארגזים טחובים ובוידעמים מעופשים קובצו מאות קופסאות של גלילי סרטים, עליהם צרובים מאות שעות המספרות את סיפורה של ארץ ישראל, מראשית המאה והעליות הראשונות ועד סוף שנות ה-70. כאן, בוואלה! תרבות, העלינו כמה סרטונים מהפרויקט. לאחר שהוקרן בסינמטקים, הופך הסרט למיני-סדרה בת שלושה חלקים, בה ישודרו גם קטעים שלא הופיעו בסרט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שבויים ששמים אותם על ראש הגבעה בשביל שיקבלו פגז, אימה! מטוסים צוללים עליך – כל הזמן אימה". מתוך "כך ראינו"/מערכת וואלה!, צילום מסך

צלילי מלחמה וצופרי התרעה פתאומיים השכימו את ישראל מחלומה המתוק כמדינה חזקה ובלתי מנוצחת, אל סיוט נוראי, ביום הכיפורים, ה-6 באוקטובר 1973.

40 שנה לאחר אותה מלחמה נוראית, נדמה שישראל הצליחה להתגבר על פצעי המלחמה - כלי המלחמה קופלו ושבו למקומם והספיקו להתחלף באמצעי לחימה חדשים יותר, חיילי עבר פשטו את המדים וחדשים החליפו אותם, ההריסות שוחזרו או נבנו מחדש, ההרוגים נקברו (2,222 אבדות בנפש), הפצועים החלימו (7,251 פצועים ו-294 שבויים ונעדרים) והנכים החדשים התרגלו למצבם החדש. אולם, בין לוחמי מלחמת יום כיפור ישנם כאלו שעבורם קפא הזמן – אלפי לוחמים שצלליות חוזרות ונשנות של מראות קשים וחוויות נוראיות "נתקעו" בין גלגלי השיניים של זיכרונם ונותרו כך כבר 40 שנה.

יורם קופרמינץ היה אז חייל צעיר - בן 18 ועשרה חודשים, מחיל ההנדסה, כשנקרא לצאת לקרבות ללא כל הכנה או התראה מוקדמת. 40 שנה אחרי אותה מלחמה קשה, בקושי רב הוא מגרד את הגלדים שמעל החבורות שנותרו בנפשו ומספר את חוויותיו מהמלחמה ללא סיפורי הגבורה ההרואיים, בלי יופי הבלורית ולגמרי בלי שום תואר, אלא מנקודת מבט אישית, אינטימית וכנה שמציגה כיעורה של המלחמה – "בבת אחת העולם מתפוצץ סביבך. לא יאמן, מופרך, אבק, אש, פצצות, הרוגים, דלק, דם, שמן, יריות, אבק שריפה, חווית קרב, יורים עלי, שבויים ששמים אותם על ראש הגבעה בשביל שיקבלו פגז, אימה! מטוסים צוללים עליך – כל הזמן אימה".

למלחמת יום כיפור היו השלכות פוליטיות ומדיניות רבות אך לא פחות מכך היו למלחמה זו השלכות אישיות, מוראליות ונפשיות. מלחמת יום כיפור גבתה 2,222 אבדות בנפש,7,251 פצועים, 294 שבויים ונעדרים ועוד עשרות אלפי לוחמים שהפכו להלומי קרב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully