וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: סוף מלחמת יום הכיפורים וישראל מתחילה לקלוט מה קרה לה

20.9.2013 / 0:16

ימים אחרונים למלחמת יום הכיפורים, והאופוריה כבר התפוגגה מזמן. החיילים שחזרו הלומי קרב, החיילים שלא חזרו, עשרות הלוויות שכל אדם פקד - מתחילים להבין מה קרה

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" תשודר בערוץ 10 מדי מוצ"ש בשעה 23:00, וחלקים מהסדרה יועלו גם לוואלה! תרבות.

פרויקט מיוחד: וואלה! תרבות מציינת 40 שנה למלחמת יום כיפור

"כך ראינו" הוא פרויקט מרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים שלא נראו מעולם המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. ברנשטיין ולילטי מציגים ביצירתם את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים שלא תיארו לעצמם שיהפכו לחלק מההיסטוריה. כרוניקה של חיים וכרוניקה של אומה בד בבד באמצעות סרטים שצילמו אנשים פרטיים למטרות פרטיות.

הסרט הוא פרי עבודה בת עשור, במהלכה אסף ברנשטיין מאות אוספים של סרטים ביתיים שצולמו על ידי צלמים חובבים ושנעשה בהם עד כה שימוש ביתי בלבד. ממגירות נעולות, ארגזים טחובים ובוידעמים מעופשים קובצו מאות קופסאות של גלילי סרטים, עליהם צרובים מאות שעות המספרות את סיפורה של ארץ ישראל, מראשית המאה והעליות הראשונות ועד סוף שנות ה-70. כאן, בוואלה! תרבות, העלינו כמה סרטונים מהפרויקט. לאחר שהוקרן בסינמטקים, הופך הסרט למיני-סדרה בת שלושה חלקים, בה ישודרו גם קטעים שלא הופיעו בסרט.

מלחמת יום כיפור גבתה מחיר חסר תקדים מכל מלחמות ישראל. אלפי הרוגים ועשרות אלפי פצועים והלומי קרב. המלחמה משפיעה על כל אחד אחרת וזה לא תלוי רק בתפקיד ומידת הסמיכות ללב הקרבות אלא זה תלוי גם במבנה האישיות - יש מי שנפשו התחשלה ויש מי שנפשו התרסקה, יש מי שחזר עם חוויות גבורה ואחרים חסרי איברים ונכויות יש מי שחזר בחיים ויש מי שחזר בארון.

יורם קופרמינץ מתאר את חוויותיו מבית החולים שבו הצעקות, הכאבים והשיגעון משמשים בערבוביה. בגזרת הדרום שורר שקט יחסי. מנחם ברואייר, ששימש באותו הזמן ככנר הראשי של התזמורת הפילהרמונית, לקח איתו כינור למילואים. התמונה הסוריאליסטית שלו מנגן את באך כשברקע חברו ליחידה תולה גרביים לייבוש ממחישה יותר מכל את ימי ההתאוששות האלה.

בואו לא נטעה. השקט והשלווה של חיילי המילואים בסיני היא רק על פני השטח. מלמטה מבעבעים התסכולים, הסיוטים וזיכרונות הקרב.

  • עוד באותו נושא:
  • כך ראינו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully