וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעש וסלסולים: על הקמת בית הספר "אקורד" - רימון של המוזיקה המזרחית

חגי אוזן

23.9.2013 / 0:05

בנתניה יוני רועה קובע מזוזות לבית ספר למוזיקה ראשון מסוגו שישאף להכרה אקדמית, למה החדש של נקמת הטרקטור הוא בעצם אלבום מזרחי, וגם מילה טובה על "הכוכב הבא"

חלום חייו של הזמר איציק קלה קורם עור וגידים בזכות היוצר יוני רועה. היום ייקבעו המזוזות בבית הספר החדש למוזיקה "אקורד". עד היום פועלים בארץ שני בתי ספר גדולים ומרכזיים, "רימון" המיתולוגי ו"הד", והכוונה של בית הספר "אקורד" היא להרחיב את תחומי הלימודים המוסיקליים - והייחודיות של המקום תהיה בכך שאפשר יהיה ללמוד בו לעומק את רזי השירה המזרחית, האנדלוסית והערבית. עד כה זמר שהיה מעוניין להרחיב את הידע שלו בתחום הזה או לרכוש השכלה מסודרת, לא היה לו לאן לפנות, והוא נאלץ להסתפק בלימודים עצמאיים. "זה משהו שמאוד חסר", אומר איציק קלה "מגיעים כל מיני זמרים עם קול יפה וטוב, מלאים בכישרון שלא יודעים את התורה. זאת בעיה".

היוצר יוני רועה אמור לנהל את בית הספר, שהוקם על ידי עיריית נתניה שהקצתה ושיפצה לצורך כך מבנה מיוחד. בין המורים שילמדו בבית הספר יהיו גם אלי לוזון, ננסי ברנדס, דוד קריבושי, קובי אשרת ומישל עמר. הלימודים בו יתקיימו בתכנית תלת-שנתית, שלוש פעמים בשבוע, בשעות אחר הצהריים. רועה אומר כי "זה חלום שלי כבר הרבה מאוד שנים, ועכשיו הוא מתגשם. אנחנו כבר עובדים עליו חמש שנים".

איציק קלה.
חלום חייו קם לנגד עיניו. איציק קלה

זה מתחרה ל"רימון" ו"הד"?

"זה בית ספר נוסף שנועד לענות על הביקוש הגדול. יש ממש דרישה עצומה ואנחנו מגיעים כדי לענות לדרישה הזאת דרך בית ספר נוסף, בנתניה, לא בתל אביב, שיהיו לו דברים ייחודיים. בין היתר זה לימודי הפייטנות, תורת המקאמים, איך לעבור ממקאם למקאם, כל המתמטיקה של המוסיקה הזאת שהפכה לסוג של תורה שבעל פה. בבית הספר 'אקורד' זה יהיה מסודר. מעבר לכך אני רוצה שגם התלמידים ירחיבו את תחומי הידע שלהם במוסיקה. זה הרי תחום מאוד קשה ולא תמיד יש עבודה לכולם. לכן צריך לתת אפשרות תעסוקה למוסיקאים שנמצאים בין הפקות. לדוגמא, נגן בס שילמד גם להיות טכנאי אולפן, או גיטריסט שירכוש את הידע על המחשב".

ואם עכשיו ב"רימון" יעשו דברים דומים?

"אומרים שקנאת סופרים תרבה חוכמה, אז מעולה".

יוני רועה. נמרוד סונדרס
צפוי לנהל את בית הספר. יוני רועה/נמרוד סונדרס

הלימודים יהיו אקדמאיים? אפשר יהיה לצאת עם תואר?

"בשלב הראשון לא, אבל מרים פיירברג, ראש עיריית נתניה, הבטיחה לי שאם הכל יעבוד כמו שצריך, נגיע גם לזה ונהפוך להיות שלוחה של מכללת נתניה".

זה יפגע לך בתפוקה כיוצר וזמר?

"בוא נגיד ככה שבחודש אוקטובר יהיה לי קשה להיות פנוי, אבל לאחר מכן, הכל כרגיל. סיימתי ממש עכשיו עבודה מאוד מאומצת על אלבום שמוקדש כולו לאבא שלי. זה הוציא ממני המון".

נקמת הטרקטור, "מה לאהובי"

לא משנה שנקמת הטרקטור לקחו משיריו של משה אבן עזרא, מגדולי משוררי יהדות ספרד. לא משנה שהמוסיקה היא אנדלוסית. לא משנה שהקטע שסוגר את האלבום הוא "אל נורא עלילה" המוכר מסידור התפילה. עדיין האלבום של נקמת הטרקטור, "מה לאהובי", מוגדר "מוזיקה מזרחית" וכדי להוסיף כבוד כאילו, אומרים שמדובר ב"מוזיקה מזרחית קלאסית". יש דברים שגם העובדות היבשות לא ישנו אותם.

נקמת הטרקטור - "אל נורא עלילה"

הכוכב הבא

אחרי שנים ארוכות שבהן התעקשו אנשי "כוכב נולד" שמדובר בתכנית מקורית ישראלית ולא חיקוי דהוי של "אמריקן איידול", מגיעה התכנית "הכוכב הבא". גם הפעם הבטיחו שמדובר במשהו מקורי וחדשני. בניגוד לפעם הקודמת, ב"הכוכב הבא" יש כיסוי. כל ההסברים המפותלים והמסורבלים ששודרו לפני עליית התכנית, נראו מאוד מאולצים - עד שהתכנית עצמה עלתה לאוויר ובשורה התחתונה, מבחינה טלוויזיונית, זה פשוט עובד. המתח, הדרמה, ההתרגשות. הכל שם. "הכוכב הבא" הצליחה לתת מענה מצוין לאלמנט הדרמתי של הכסא המסתובב ב"דה וויס".

תירשמו ל"אקורד"? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully