וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסי האמי 2013: מוות לטלוויזיה שהכרנו

טקס פרסי האמי ה-65 היה מדכדך – אווירת נכאים של סדרות שלא קיבלו את הכבוד הראוי, הספדים לכוכבים מתים, ובעיקר פרידה מהטלוויזיה שהכרנו. וואלה! תרבות בדיווח בלעדי

רבות נכתב אודות פניה המשתנות של הטלוויזיה; דרך פורמטים פורצי הדרך בכבלים, התוכן המשובח שמאפיל על זה שעל המסך הגדול ומושך אליו יותר ויותר כוכבי קולנוע, ומעל הכל הפלטפורמות החדשניות לצפייה, החל מ-VOD, זמינות בסמארטפון וטאבלטים ועד צפייה בשרשרת בסדרות של נטפליקס כמו "בית הקלפים", ש... ובכן - טרפו את הקלפים. נדמה כי הרשתות הוותיקות בארה"ב דועכות על רקע החדשנות והאיכות וטקס האמי ה-65, שאופיין השנה באווירת דיכאון מתמשכת, נתן את הרושם שמדובר בטקס אשכבה לטלוויזיה שהכרנו עד היום.

טקס האמי 2013: כל הזוכים

לא פחות מחמישה הספדים מיוחדים ניתנו השנה בקטעים אינדיבידואלים ששזרו המפיקים לאורך שלוש שעות ו-11 דקות של טקס האמי 2013, בין היתר עבור כוכב "הסופרנוס" ג'יימס גנדולפיני, השחקנית ג'ין סטייפלטון הזכורה בתור אדית באנקר מ"הכל נשאר במשפחה" וכן כוכב "גלי" קורי מונטית' שהלך לעולמו כתוצאה ממנת יתר לפני חודשיים. האחרון עורר לא מעט תרעומת מצד בני משפחותיהם של השחקן ג'ק קלוגמן, שזכור מהסדרות "קווינסי" ו"הזוג המוזר" ולארי הגמן, ג'יי אר יואינג מ"דאלאס", שנעלבו מכך שיקיריהם המנוחים נשארו בחוץ והזכירו את המציאות הלא נוחה בהוליווד בכל הקשור ללובי של משפחות הנאלצות להתחרות על עשרות ספוטים בלבד בוידאו ההנצחה של אותם אלו שנפטרו בשנה החולפת. קלוגמן והגמן כן נכללו בקטע הוידאו המאוד פשטני וטפל בו הוזכרו אנשי תעשייה נוספים שהלכו לעולמם, במה שנראה כמו מצגת פאואר פוינט פשוטה מידי.

אבל הדיכאון לא עצר שם כאשר השחקן דון צ'ידל עלה במחווה נוספת לציון 50 שנה להתנקשות בחייו של הנשיא ג'ון פ' קנדי וכן נאומו ההיסטורי של מרטין לותר קינג הבן ("יש לי חלום") כרגעים שעוצבו בזכות שידורם הטלוויזיוני. והאווירה העגומה אף גלשה בחיבור מלאכותי לחלוטין של אותו קטע לפלישת הביטלס לארה"ב ב-1964, מה שהוביל לכוכבת הקאנטרי קרי אנדרווד שביצעה את השיר “Yesterday” להשלמת מצב הרוח העגום. ולפני שהוא ישכח, צ'ידל הזכיר שאנדרווד זכתה ב"אמריקן איידול", כדי שבכל זאת תהיה קונוטציה פלסטית מאולצת לעידן הטלוויזיה בן זמננו. האמי לא אמור להיות החגיגה השנתית הצוהלת של תעשיית הטלוויזיה?

מי שהופקד השנה על הנחיית האמי הוא השחקן ניל פטריק האריס, שרק לפני ארבעה חודשים עשה עבודה פנומנלית כשהנחה את טקס פרסי התיאטרון, הטוני, וזכה לשבחים לפיהם אולי בקרוב ינחה את האוסקר. כדרך להיבדל מהופעתו בטוני, פתח האריס את הערב בקטע מצולם של דיאלוג העתק-הדבק עם שורות של דמויות שונות מסדרות טלוויזיה ועלה לבמה למונולוג בו שיווע לגלגל הצלה ממנחי עבר – שלפחות מישהו פה יציל את העסק, אבל לא אם זה תלוי בפרנק אנדרווד מ"בית הקלפים" (קווין ספייסי שגם נכלל במערכון). הגדילו לעשות איימי פוהלר וטינה פיי המבריקות שישבו בקהל עם פופקורן ומשקפי תלת מימד, נתנו ביקורת להאריס, אמרו לו להתפשט והוכיחו שהכימיה שלהן, שעבדה מצוין בטקס גלובוס הזהב בינואר האחרון, בקלות משכיחה את העבודה המפוזרת של האריס בהמשך הערב, אז בכל זאת הפציע בנאמבר מוזיקלי - מעט מידי ומאוחר מידי

איימי פוהלר וטינה פיי. Kevin Winter, GettyImages
עסקת חבילה. איימי פוהלר וטינה פיי/GettyImages, Kevin Winter

חוסר האחידות הוא המוטיב השני שאפיין את אמי 2013, חוץ מאווירת האבל שנשמח לשים מאחורינו. הזוכים בפרסים היו מאוד לא צפויים, לעתים אף הפתעות מאכזבות. בקטגוריות כמו שחקן ראשי בדרמה, בה התחרות על הנייר הייתה בין קווין ספייסי מ"בית הקלפים" לבין בריאן קרנסטון מ"שובר שורות" הוכרז בכלל ג'ף דניאלס מ"חדר החדשות" כזוכה. מאחורי הקלעים הודה דניאלס כי "בקלות יכלו להיות בקטגוריה עוד 10 מועמדים ראויים אחרים", ושיתף כי הוא "עומד לחגוג עד אור הבוקר, לפני שאני ממריא לסט צילומים של סרט ההמשך ל'טפשים בלי הפסקה', סוג של צניחה אינטלקטואלית, אולם לצד אגדת קומדיה (ג'ים קרי)".

בריאן קרנסטון. Jason Merritt, GettyImages
שברו לו את הרצף. בריאן קרנסטון/GettyImages, Jason Merritt

שחקן המשנה בדרמה, בובי קנאבלה מ"אמפריית הפשע" הצליח במפתיע לגבור על פייבוריטים כמו ארון פול מ"שובר שורות" ופיטר דינקלג' מ"משחקי הכס" ומאחורי הקלעים היה מאוד נונשאלנט כשניגש לבופה, הניח את הפסלון בצד וחיפש משהו לאכול. זוכי קטגוריות שחקני המשנה בקומדיה, טוני הייל מ"Veep" ומריט וויבר מ"האחות ג'קי" היו גם הפתעות, כשהאחרונה אמרה בנאומה "תודה, אני מוכרחה ללכת" ועזבה את הבמה. בחדר העיתונאים התנצלה והסבירה כי פשוט נתקפה פאניקה על הבמה: "אני מצטערת שלא הודיתי לאף אחד, בייחוד אידי פאלקו. נורא פחדתי כי לא ציפיתי שאזכה. לפחות יש לי פגישה עם הפסיכולוגית בשבוע הבא".

חוסר האחידות המשיך כאשר "הומלנד" זכתה בפרס על הכתיבה לדרמה, נוסף לזכייה המתבקשת והראויה של קלייר דיינס על תפקידה זו השנה השנייה ברציפות, ומאידך "בית הקלפים" זכתה בפרס על הבימוי, אבל בפרס סדרת הדרמה הטובה ביותר זכתה דווקא "שובר שורות", ברגע שזכה לתשואות אדירות ברחבי אולם נוקיה בלוס אנג'לס. אמנם השחקנית אנה גאן זכתה בפסלון על שחקנית המשנה על תפקידה כסקיילר ווייט בסדרה, שהפרק האחרון שלה ישודר בראשון הבא בארה"ב, אולם צוות הסדרה כולה קיווה לניצחון בקטגוריה הנחשקת ביותר של הערב ולו כדי שסוף כל סוף יוענק ליוצר וינס גיליגן הכבוד הגדול.

קלייר דיינס. Kevin Winter, GettyImages
הגיע הזמן. קלייר דיינס/GettyImages, Kevin Winter

ההפתעות המשמחות כוללות גם את סטיבן קולבר, שתכניתו זכתה לראשונה בפרס תכנית האירוח ושברה את הרצף של "הדיילי שואו" אחרי עשור. קולבר ביקש להבהיר מאחורי הקלעים שהוא המעריץ מספר אחת של סטיוארט והזכיר כי "אולי התכנית של ג'ון לא זכתה, אבל הוא אחד המפיקים הראשיים שלנו, כך שאיך שלא תסתכלו על זה הוא עדיין עדיין זכה בפעם ה-11". הפתעה נוספת היתה מצד "דה וויס" האמריקאית, ששברה את הדומיננטיות של "המירוץ למיליון" בקטגוריית הריאליטי והשיגה את מה ש"אמריקן איידול" מעולם לא הצליחה לעשות. "בניגוד אליהם, אצלנו לא משפילים אנשים ואין צורך בזה, הצופים רוצים מוזיקאים טובים", אמר מפיק העל מארק בארנט מאחורי הקלעים. "'דה וויס' זה כמו להפיק משדר אמי פעמיים בשבוע וכל פעם עלינו להעלות את הרף מחדש, כך שזה כבוד גדול שהאקדמיה מעריכה זאת בפרס שהוענק לנו".

סטיבן קולבר. Kevork Djansezian, GettyImages
הפרס נשאר במשפחה. סטיבן קולבר/GettyImages, Kevork Djansezian

בחלק האמנותי בטקס הופיע גם אלטון ג'ון במחווה לאמן הראוותני ליברצ'ה, שהעיבוד של הבמאי סטיבן סודברג בסרט על חייו ששודר ברשת HBO זכה ב-8 פסלונים, יותר מכל סדרה או משדר אחר, בין היתר גם עבור הכוכב הראשי מייקל דאגלס, שבנאומו לא פספס את ההזדמנות לזרוק בדיחות לעברו של מאט דיימון, שגילם את בן זוגו הגאה בסרט. טינה פיי היתה שותפה לזכייה על הכתיבה הטובה ביותר לקומדיה על "רוק 30" שהסתיימה בשנה החולפת והכריזה כי חרף רצון המעריצים הפרק הזה בחייה הושלם. "פרק איחוד? על מה אתם מדברים", היא אמרה לעיתונאים. "אולי נעשה סרט IMAX באורך דקה, אבל הוא רק יוקרן במוזיאונים היסטוריים".

מייקל דאגלס. Kevin Winter, GettyImages
שכחו לספר לו שהשנה הבדיחות הן על חשבון ג'יימס פרנקו. מייקל דאגלס/GettyImages, Kevin Winter

"רוק 30" נותרה פייבוריטית של חברי האקדמיה, כמו גם הזוכים החוזרים בקטגוריות השחקנים הראשיים, ג'וליה לואי-דרייפוס על "Veep" וג'ים פרסונס מ"המפץ הגדול", שזכיותיהם היו מתבקשות ומעייפות. לואי-דרייפוס כבר הייתה מוכנה למתקפת נגד בחדר העיתונאים וניסתה להצטדק באופן לא משכנע כי "חשוב לזכור שהייתי מועמדת הרבה בעבר ולמעשה יש לי רקורד של עשרה הפסדים, אבל לנצח זה מעורר תיאבון כל פעם מחדש".

ג'וליה לואי דרייפוס. Kevork Djansezian, GettyImages
כבר פחות לוזרית. ג'וליה לואי-דרייפוס/GettyImages, Kevork Djansezian

גם "משפחה מודרנית", שזכתה בפעם הרביעית ברציפות באמי לסדרת הקומדיה הטובה ביותר, התקבלה באנחות של חוסר שביעות רצון, בייחוד משום שהקטגוריה כללה סדרות עתירות באזז כמו "לואי" ו"בנות". בכך היא כעת זכייה נוספת בלבד מלשחזר את ההישג ההיסטורי של "פרייז'ר" שלזכותה חמש זכיות בקטגוריה בין השנים 1994-1998. מי שהצליחה לעקוף את "פרייז'ר" בנתון אחר מאמש היא תכנית המערכונים "סאטרדיי נייט לייב", שבמוצאי השבת הקרובה תצא לדרך עונתה ה-39, וכעת אוחזת בשיא של מספר הזכיות הגדול ביותר עבור תכנית – 40 בסך הכל ("פרייז'ר" נדחקה למקום השני עם 37).

הישגים מונומנטליים טכניים בצד, טקס האמי ה-65 כלל מעט מידי רגעים מיוחדים - אם בכלל. גם הניסיון של המפיקים לרגש את הקהל בנוכחותם של כוכבי עבר מזדקנים כמו דיאן קארול ובוב ניוהארט, המוכרים יותר עבור הקהל האמריקאי, לא הותירו חותם ולמרבה הצער ייזכרו בקונוטציה של האבל הכבד שירד על הטקס הנוצץ. כך שלקראת הצפייה שלכם בשידור החוזר, זיכרו להכין את הממחטות.

הטקס הערוך והמתורגם ישודר ביום שני (23/9) בשעה 21:00 בערוץ yes Oh ויהיה זמין גם ב-VOD

  • עוד באותו נושא:
  • אמי 2013

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully