וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערה גולשת 40: הפרק של "הומלנד" לא הספיק לכם? קבלו צ'ופר לעלילה

הילית וולברג

15.10.2013 / 0:59

עולם התכנים המשלימים תופס תאוצה: החל מקטעי אודיו שישלימו לכם את ההתרחשויות ב"הומלנד" ועד לדמויות שענק הקומיקס סטן לי נותן לכם במתנה כדי שתוכלו לכתוב להן תסריט

היעלמותה המצערת של "שובר שורות" מהמסך והסוף המתקרב של סדרות איכותיות אחרות מזכירים לנו שוב ושוב שתוכן טוב הוא לנצח מצרך נדיר. אפילו בתקופה של שפע טלוויזיוני ותור הזהב של השנים האחרונות, החיפוש אחרי הדבר החדש הבא לא נפסק והתדירות בה מופיעה סדרת מופת שמצליחה להישאר כזאת גם במהלך העונות הבאות שלה הולכת ופחתה.


עבור יצרני התוכן והרשתות הגדולות האינטרנט הוא ים מלא דגיגים קטנים ובלתי מנוסים עם פוטנציאל להיות הדג הגדול, השמן והרווחי שהרשת תוכל לשים עליו את כל הקופה. חשבונות טוויטר הפכו לספרים ואז לסדרות, כוכבי יוטיוב קיבלו מענקים ליצירת סדרות רשת, חלקם אף הצליחו לזלוג אל המסך הקטן, אך לרוב היה מדובר בחצאי הצלחות או בהצלחות מקומיות מדי, בתפקידי אורח או בפיילוטים שלא צלחו. העובדה בסופו של יום היא שלמרות תרומה תרבותית אדירה ונוכחות מוגברת בכל אייטם בתכניות הבוקר העולמיות, הרשת עדיין לא הצליחה להחליף את הסדרות המתוסרטות של הטלוויזיה. תוכן גולשים, כבודו במקומו, מתמקד ברובו הגדול סביב סרטוני חתולים ותינוקות ופחות בעלילות מקבילות ודמויות עגולות.


האינטראקטיביות שחזו אנשי הטלוויזיה בתחילת שנות ה-2000, זו שקיוותה שלקהל יהיה את הכוח לקבוע את קו העלילה, הסתכמה בסופו של דבר ביכולת שלו להצביע על הכוכב הבא, או במקרה הטוב להצביע בשלט ולעבור ערוץ. החזרה של מגמת האינטראקטיביות הזאת בסוף השבוע האחרון עם שיתוף הפעולה של תוכנת פלוטגון עם אגדת הקומיקס, סטן לי, מסקרנת לבדה בשל איבוד הכיוון של השיטה בעשור הקודם, אבל גם מעניקה תקווה חדשה ליצירת תוכן חדש בשפה מעט אחרת.

פלוטגון היא תוכנה ששפועלת על מערכות הפעלה של ווינדוס ואפל, המאפשרת לכל משתמש להנפיש סרטון משלו כשהתוכנה מעניקה לו את הבסיס והמשתמש יוצק את התוכן לתוכה. סטן לי משתלב ברעיון כחלק ממערך השיווק של החברה כחלק מגיוון ההיצע שלה בחנות המקוונת. בגרסתה החינמית מגיעה התוכנה עם חמש דמויות וששה מיקומים לסצנות אבל מודל הרווח הוא ברכישת מיקומים נוספים או דמויות שונות, כמו אלו של גיבורי העל החדשים שייצור לי במיוחד עבור החברה או דמויות מסיפורים כמו "אליס בארץ הפלאות", "גאווה ודעה קדומה" ועוד.

"אנשים לא רוצים רק לצרוך בימינו", הסביר מייסד החברה כריסטופר קינגדון. "הם רוצים ליצור, לקחת חלק. עם התוכנה שלנו הם חלק מהאקשן". בעוד תפישתו של קינגדון את העולם המשתנה מתקדמת בכיוון הנכון, לא בטוח שהנסיון הזה יהיה זה שישנה את העולם הישן. אפליקציות כמו Vine ו-Mobli שמספקות אף הן פלפורמות יצירה חדשות - ושלא נדבר על יוטיוב - קיימות בשוק כבר שנים ושינו בעיקר את שפת היצירה והצורה שלה, לאו דווקא את התוכן הטלוויזיוני הקיים. בעזרת השיווק הנכון והתזמון הנכון, יכול להיות שפלוטגון תתפוס בקרב הקהל ואכן תספק מאגר חדש של תכנים מקוריים שעתידים למצוא את עצמם על שולחן בכיר ברשת טלוויזיה או אולפן הוליוודי. זאת גם לא תהיה הפעם הראשונה שרעיון הקדים את זמנו ובוצע אחר כך בצורה טובה יותר (מייספייס, צוקרברג מסר ד"ש). וזו בטח לא סיבה להפסיק ולנסות להציע כלים שישפרו את חווית התוכן שלנו ויעניקו דריסת רגל ראויה עבור מי שלא בהכרח נולד בגבעות הוליווד.

על בסיס התפישה הזאת, הרעיון של עטיפה מחודשת של דרכי צריכת תוכן שעל פניו נס ליחן הוא מבורך והנסיון לייצר תוכן חדש יכול להסתיים גם ביצירת תוכן משלים לתוכן קיים. ב"הומלנד" מבית Showtime השכילו לעשות כך לרגל עלייתה של העונה החדשה. שם, הלכו היוצרים רחוק יותר אחורה ובמקום לנסות ולפצח את העולם הדיגיטלי מחדש, בחרו להשלים את חווית הצפיה בסדרה בעזרת הקלטות אודיו של סיפורים משלימים מפי דמויות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם הפרק לבד לא הספיק לכם. "הומלנד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרעיון מתקיים הודות לשיתוף פעולה עם אתר audible.com של אמזון המציע ספרים מקוריינים לרכישה ובמקרה של "הומלנד", סיפורים משלימים לעלילה מקוריינים על ידי הדמויות עצמן. הסיפור הראשון למשל שמוצע בחינם, "Phantom Pain" הוא מכתב שמקריאה הדמות של דמיאן לואיס, ניקולס ברודי, לקרי, מיד בתום העונה השנייה, אז - אזהרת ספוילר - היא עזרה לו לברוח מחוץ למדינה. הומלנד ואודיבל נוקטים בגישה קצת שונה במקרה הזה, עם שימוש בטכנולוגיה כדי להחזיר עטרה ליושנה - ימי הרדיו העליזים. דווקא המדיום המיושן יותר מקבל בזכות הטכנולוגיה גוון רומנטי שמשלב בין התוכן לדרך הצריכה שלו כדי לייצר אפקט חדש-ישן וכל זאת מבלי לאבד את התוכן, הלב של היצירה.

בין אם זו תוכנת אנימציה פשוטה להפעלה, או סיפור המסופר על ידי שחקן מוכר, בשני המקרים הריכוז האמיתי הוא בתוכן עצמו, אך גם בדרכים חדשות לספר אותו שהופכות בעצמן לסוג של תוכן חדש. לתסכית יש את הקסם שלו, לסרטון אנימציה יש את היכולת להעביר מבע וכך או כך, אפשר להשתמש בפלטפורמות הללו כדי ליצור עלילה חדשה מאפס, כזו שאולי תככב על המסך הקטן שלכם בקרוב, או כדי לייצר עולם תוכן משלים שיספק לנו חוויה גדולה יותר. כך או כך אנחנו מקבלים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully