וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיון עם ג'וליאן פולווז לקראת "רומיאו וג'ולייט"

ג'וליאן פלווז (יוצר "דאונטון אבי") אמנם נראה כמו מבוגר שמנמן, אבל התשוקה והנעורים שלו לא הלכו והם אלו שהופכים אותו למתווך מתאים לסיפור הקלאסי של "רומיאו וג'ולייט"

יח"צ - חד פעמי

סיפור האהבה הנצחי (זהירות, ספוילר מלפני 420 שנים) המסתיים בטרגדיה-רומנטית מוכר לכולנו מאינספור עיבודים למחזה הנודע של שייקספיר. מאז סוף המאה ה-16, "רומיאו ויוליה" הוצג בכל שפה אפשרית, בכל מדיום אפשרי ובאינספור אדפטציות קולנועיות מגוונות כולל "סיפור הפרברים", סרט האנימציה מ-2011 "נומיאו ויוליה" והגרסה המודרנית של באז לורמן, המתרחשת במיאמי, בכיכובם של ליאונרדו דיקפריו וקלייר דיינס. אפילו הטלנובלה "משחק החיים" נתנה את הטייק שלה למחזה לפני עשור.

חרף כל העיבודים הידועים יותר ופחות, הסרט החדש "רומיאו וג'ולייט", אשר עלה לאקרנים בישראל בסוף השבוע, הוא הראשון מזה 45 שנותר נאמן למקור ולמחזה של שייקספיר. לראשונה מאז סרטו של פרנקו זפירלי, ההפקה הבריטית של "רומיאו וג'ולייט" הלכה על הקלאסיקה בכל הכוח כשצילמה את הסרט באיטליה בשנה שעברה וחסכה פרשנויות מודרניות יוצאות דופן, למעט הטאץ' בתסריט של השחקן והתסריטאי ג'וליאן פלווז, שבשנים האחרונות זוכה להצלחה רבה עם הסדרה שיצר "דאונטון אבי", שצברה לה קהל צופים אדוק.

: ג'וליאן פלווז. GettyImages
מה באמת זה אומר להיות מאוהב לראשונה. ג'וליאן פלווז/GettyImages

בראיון לקידום הסרט החדש הוא מספר כמה הפרשנות המעודנת היתה חשובה ולו כדי להביא את הסיפור הנודע לדור הצעיר. "עבורי המחזה רומיאו ויוליה הוא התעמקות במה זה אומר להיות מאוהב בפעם הראשונה בחיים", אומר פלווז. "זה סיפור נצחי שלא היה שני לו באף שפה ובכתיבת התסריט לא התבססתי על דבר מלבד שייקספיר המקורי שהיה ההשראה שלי לכל אורך הדרך. דברים שבחרנו לפרש בצורה חדשה היו תוצאה של ניסיון להתאים את התוכן לקהל מודרני".

-אבל נשארת נאמן לתמה התקופתית

"דרוש אומץ לקחת על עצמך עיבוד ליצירה כה אייקונית ויש מי שהתנגד עקרונית בכלל למחשבה לעשות את הסרט הזה, וזה לא שקשה לי להזדהות עם הדעה הזו. החזון שלי היה להביא את הסיפור התקופתי כמתבקש, עם כל התלבושות מאיטליה של ימי הביניים, קרבות הסיף והמרפסות הרומנטיות, אבל גם היה רצון לגרום לקהל צעיר חיבור מיידי למה שהוא יראה על המסך".

-אז מה השתנה מאז 1595?

"זה הרבה יותר מאשר מעבר ממחזה לסרט, כי זו חווית בידור מעידן אחר. מי שבא לצפות במחזה של שייקספיר אז, למעשה הגיע לאירוע של 3-4 שעות, שכולל במהלכו גם שיחות חולין וכיבוד, כאשר בחלקים הטובים במחזה שמוצג לכל אורך הערב כולם משתתקים. עכשיו אנחנו מגיעים לאולם חשוך, יושבים בשקט ובמהלך מאה דקות עלילה שלמה מתרכזת אל מול עינינו. זה לא בהכרח מיועד למי שבקיא ביצירותיו של שייקספיר, למרות ש-80 אחוז מהסרט זה הוא. היתה לי אג'נדה כפולה לשני סוגי הקהלים".

-אילו תגובות היית רוצה לקבל מהצעירים?

"אני לא יודע, אבל קשה לחשוב על צירוף מילים אחר שמעורר תגובה עזה כמו רומיאו ויוליה".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"דאונטון אבי" לא מאוד שונה מ"רומיאו ויוליה". מתוך "רומיאו וג'ולייט"/מערכת וואלה!, צילום מסך

פלווז בן ה-64 נולד בקהיר כבן רביעי לדיפלומט בריטי, שהיה אחראי בין היתר להשבתו לכס של היילה סילאסי באתיופיה במהלך מלחמת העולם השנייה. לאחר שהמשפחה חזרה לאנגליה, פלווז התחנך במוסדות חינוך פרטיים נחשבים ובהמשך פיתח קריירה משחק, שכללה הופעות אורח בסדרות טלוויזיה (בהן פעמיים בתור ווינסטון צ'רצ'יל) ומאוחר יותר בסרטים כמו "ג'יין אייר" וסרט ג'יימס בונד "מחר לנצח". במהלך שנות ה-70 פירסם רומנים תחת שם העט רבקה גרוויל, אולם רק ב-1999 כתב את התסריט הראשון שלו עבור הבמאי רוברט אלטמן לסרט "פארק גוספורד", שזיכה את פלווז בפרס האוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר.

בהמשך לייחוס המשפחתי, פלווז חבר בבית הלורדים הבריטי מטעם המפלגה השמרנית ובשנים האחרונות היה אחראי לעיבודים כגון "יריד ההבלים" של שייקספיר שיצא ב-2004 עם ריס ווית'רספון, "התייר" עם אנג'לינה ג'ולי וג'וני דפ וכעת הוא מסיים את העבודה על עיבוד מחודש למחזמר "ג'יפסי". "רומיאו וג'ולייט" כולל בתפקידים הראשיים את השחקנית הצעירה היילי סטיינפלד, שהיתה מועמדת לאוסקר על "אומץ אמיתי" והדוגמן-שחקן האנגלי דאגלס בות', ולצידם גם בוגר "גוסיפ גירל" אד ווסטוויק, כוכב "הומלנד" דמיאן לואיס ופול ג'יאמטי.

פלווז מספר כי הוא מצא קווים מקבילים בין הטרגדיה של רומיאו ויוליה לבין הדמויות שיקיריהן נפטרו ב"דאונטון אבי". "השילוב בין אהבה ומוות הוא לא חדש, עוד בנעוריי גדלתי על שירים כמו "אמרו ללורה שאהבתי אותה" שהביאו סיפור רומנטי שהסתיים בבחור שנדרס למוות", הוא מסביר ומזמזם את השיר, "חשוב שהצעירים ידעו שסיפורי האהבה הבלתי אפשריים הללו לא התחילו בסדרת סרטי "דמדומים", רומיאו ויוליה היו שם לפניהם כשהקריבו את חייהם למען אהובם כי הם העדיפו למות מאשר לחיות בגפם".

רומיאו וג'ולייט.
"הרלוונטיות לא נעלמת כיוון שכולנו חווינו אהבה ראשונה". מתוך "רומיאו וג'ולייט"

-אז זו חזרה למקורות?

"היה צורך להביא את הרומנטיקה הלירית המקורית של שייקספיר שתגרום לקהל למחות את הדמעות. התפיסה הרווחת היא להפוך את היוצרות ולתת פרשנות מודרנית אבל אנחנו למעשה השלמנו את המהפך ב-360 מעלות חזרה לשברון הלב ששייקספיר כתב. הרלוונטיות לא נעלמת כיוון שכולנו חווינו אהבה ראשונה ונדיר שאנחנו נשארים איתה וזה מגיע לכדי חתונה, תודה לאל. אותו רגע בו אתה מביט לאחור וחושב שאם היא לא תסובב את המבט לעברך אתה תמות במקום. בהתחשב בזמן שלקח לעיבוד הזה לקרות מאז הסרט של זפירלי מ-1965, אין לי ספק שיחלפו עוד עשורים עד לפעם הבאה שזה יקרה ואני בטח כבר לא אהיה בין החיים".

-המורשת שלך היא שאתה מבשר הרומנטיקה לדור הצעיר?

"מי שרואה אותי מקבל אדם מבוגר שמנמן, אבל האמינו לי, שכן פה עד לא מזמן מאהב מלא תשוקה".

האם תלכו ל"רומיאו וג'וליייט"? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully