וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אקס פקטור" בישראל משמיעה נעימה של מלחין נאצי

29.12.2013 / 16:59

פאנל השופטים של ריאליטי השירים כנראה לא ידע זאת, אך מבדיקה של וואלה! תרבות מתברר כי הוא מתקבל בתוכנית על רקע יצירתו של מלחין ששיתף פעולה עם המשטר הנאצי

בתכנית הריאליטי של הזכיינית רשת, "אקס פקטור", מבוצעות גרסאות כיסוי לשירים נושנים על-ידי מתמודדי התכנית. אך דווקא השיר המקורי היחיד שמככב בתכנית הינו יצירה של המלחין הגרמני קארל אורף, ששיתף פעולה עם המשטר הנאצי.

התכנית הפופולארית משמיעה במהלכה לפחות פעמיים את אחת היצירות המוכרות ביותר של אורף, "Carmina Burana": פעם אחת מושמע השיר כאשר המנחה בר רפאלי מזמינה את פאנל השופטים לאולפן ובפעם השניה מושמע השיר לקראת סוף התכנית, כאשר מוכרז על תוצאות ההדחה.

אורף, שהלך לעולמו בשנת 1982, התפרסם בזכות תרומתו הגדולה לעולם המוזיקה בכלל ולעולם המוזיקלי של ילדים בפרט, אך עברו כולל גם היסטוריה אפלה: אורף שיתף פעולה עם השלטון הגרמני בימי הרייך השלישי שאפשר לו חופש יצירתי ואף ניתן לו פטור משירות צבאי מידי משרד התעמולה הנאצי שהונהג כידוע בזמנו על-ידי יוזף גבלס. בשנת 1938 הלחין אורף לבקשת המשטר הנאצי מוזיקה חדשה ליצירה "חלום ליל קיץ", לאחר שהנעימה המקורית מאת המלחין היהודי יעקב לודוויג פליקס מנדלסון-בארתולדי (נכדו של הפילוסוף היהודי הנודע משה מנדלסון, נ.ה) הוחרמה על-ידי הנאצים.

יש לציין כי השמעת השיר הדרמטי ברקע אינה החלטה של קברניטי רשת או של מפיקי התכנית, אלא פסקול שנעשה בו שימוש גם במסגרת הפורמט המקורי של "אקס פקטור" בחו"ל (שמעונה לעונה משנה את השיר הדרמטי שילווה את כניסת השופטים לבמה, נ.ה). לצד זאת, מדובר במצב אבסורדי למדי בו בישראל עדיין מתנגדים להשמעת שירים של המלחין הגרמני ריכרד ווגנר בטענה שהיה נאצי, אך מוכנים להאזין ליצירתו של יוצר שנוי במחלוקת.

מ"רשת" טרם נמסרה תגובה.

  • עוד באותו נושא:
  • אקס פקטור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully