וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסקר 2014: האם דיקפריו שוב יושפל?

9.1.2014 / 16:01

הסרט הפלסטיני ייכנס לחמישייה? הסרט הלסבי מצרפת יפתיע בקטגוריית המשחק? והאם יזכרו את ג'יימס גנדולפיני? כל השאלות הגדולות לקראת הכרזת המועמדויות לאוסקר

עונת הפרסים הארוכה והמתישה מתקרבת לקו הסיום שלה: בלילה שבין ראשון לשני שעון ישראל, יחולקו פרסי גלובוס הזהב. ביום חמישי בצהריים בשעון המקומי שלנו יוכרזו המועמדויות לפרס האוסקר - שייערך ב-2.3 ויינעל סופית את התקופה העמוסה והבלתי נגמרת הזו.

לכל הפחות, אפשר להתנחם בכך שהעונה הנוכחית היתה עמוסה, עשירה, מעניינת ובכלל לא צפויה, כך שלקראת ההכרזה נותרו שלל שאלות - הנה כמה מהבולטות שבהן.

"12 שנים של עבדות": הטריילר

מי ישתחלו לקטגוריית הסרט הראשי?

הנבואה תמיד ניתנה לשוטים בכל הקשור לאוסקר, אבל עד לפני כמה שנים, לפחות היו כמה דברים בטוחים – למשל, שבקטגוריית הסרט הטוב ביותר יהיו חמישה מועמדים. אך אז שינו מקבלי ההחלטות את חוקי המשחק, וקבעו כי הכמות תהיה דינמית בהתאם לבחירת המצביעים מדי שנה.

אז כמה יהיו מועמדים השנה לפרס הסרט הטוב ביותר – שבעה? עשרה? שמונה? לכו תדעו, אבל בכל זאת יש בה כמה הימורים בטוחים.

למשל, אפשר לשים מיליון דולר על כך ש"12 שנים של עבדות" יהיה מועמד. אחרי הכל, הוא כרגע הפייבוריט לזכייה, אז בתור התחלה ודאי שיקבל מועמדות. יחד איתו, סביר להניח שנמצא בקטגוריה גם את שלושת הסרטים שלפי החזאים השונים, דולקים מאחוריו בקרב על הכתר – "חלום אמריקאי", "כוח משיכה" ו"להציל את מיסטר בנקס".

נוסף לכך, סביר להניח כי גם "הזאב מוול סטריט", "קפטן פיליפס" ו"נברסקה" יהיו מועמדים, אם כי זה לא בטוח במאה אחוז. בצדם, לא פחות משבעה סרטים נוספים ינסו להשתחל פנימה. מדובר, בסדר סיכויים פוחת, ב"היא", "מועדון הלקוחות של דאלאס", "פילומניה", "בתוך לואין דיווייס", "המשרת", "יסמין הכחולה" ו"אוגוסט: מחוז אוסייג'".

תחזית: המועמדים יהיו "12 שנים של עבדות", "חלום אמריקאי", "כוח משיכה", "להציל את מיסטר בנקס", "נברסקה", "הזאב מוול סטריט", "מועדון הלקוחות של דאלאס", "קפטן פיליפס" ו"היא".

"הזאב מוול סטריט": הטריילר

האם מרטין סקורסזה יהיה מועמד בקטגוריית הבמאי?

בקטגוריות האחרות, אין דינמיות: יש חמישה מקומות וזהו, כך שהתחרות כמובן הרבה יותר צפופה, ולפעמים פרועה ובלתי אפשרית. כתוצאה מכך, בקטגוריית הבמאי הטוב ביותר, אפילו קולנוענים שכבר מזמן שייכים לפנתיאון ההוליוודי עלולים למצוא עצמם בחוץ.

אבל קודם כל, מי בטוח בפנים? אלפונסו קוארון, שזוכה להערצה על פריצות הדרך הטכנולוגיות ב"כוח משיכה", וגם ניצב כפייבוריט לזכייה; דיוויד או.ראסל, יוצר "חלום אמריקאי", שכיאה לשמו של הסרט נחשב כרגע למאמי הרשמי של הוליווד; וסטיב מקווין, במאי "12 שנים של עבדות" – הוא אמנם עדיין נתפס כבריטי צעיר ואלמוני, אוונגרדי ואאוטסיידר, אבל ההשתפכות על סרטו מספיק גדולה כדי לשריין את מקומו.

כל זה משאיר שני מקומות, וקצרה היריעה למנות את כל מי שמתמודד עליהם, כך שנציין רק שישה בולטים: אלכסנדר פיין, במאי חביב על אנשי הוליווד שהשנה עשה סרט אהוב במיוחד – "נברסקה"; פול גרינגראס, היוצר הבריטי של "קפטן פיליפס", שנהנה מהערכה רבה בגלל סגנון האקשן המהפכני והמשפיע שהנחיל; ספייק ג'ונז, הבמאי המתוחכם והממזרי שמאחורי "היא", וזה שכל מי שרואה בעצמו מגניב יצביע בשבילו; וכמובן, האגדות החיות – וודי אלן ("יסמין הכחולה"), האחים כהן ("לואין דיווייס") ומרטין סקורסזה ("הזאב"); שלושה שבשנה נורמלית מבחינת העומסים, היו כבר משריינים את הלימוזינה לטקס עם עיניים עצומות וידיים קשורות מאחורי הגב.

התחזית: סטיב מקווין ("12 שנים של עבדות"), דיוויד או. ראסל ("חלום אמריקאי"), אלפונסו קוארון ("כוח משיכה"), מרטין סקורסזה ("הזאב מוול סטריט") ופול גרינגרס ("קפטן פיליפס").

"קפטן פיליפס": הטריילר

מי ישרדו את מרחץ הדמים של קטגוריית השחקן הראשי?

מאז ומעולם, מרבית הסרטים ההוליוודיים מעמידים במרכזם דמויות גבריות חזקות. לכן רוב התפקידים הטובים הולכים לשחקנים וקטגוריית השחקן הראשי היא מהתחרותיות בנמצא. בכל זה אין חדש, ובכל זאת השנה צפיפות האוכלוסין חריגה.

בתוך כל זה, אפשר לסמן כמה פייבוריטים: צ'יווטל אג'יפור מככב ב"12 שנים של עבדות" וכיוון שהסרט הכי חזק במירוץ,
ברור כי גם הוא אמור לקבל מועמדות; מתיו מקונוהיי הוא אחד השחקנים הפורים בהוליווד בשנים האחרונות, מה שכבר שם אותו בפוזיציה טובה, וב"מועדון הלקוחות של דאלאס" מגלם חולה איידס – תפקיד מהסוג שבאקדמיה תמיד אוהבים; טום הנקס הוא כבר עשרים שנה אחת הדמויות האהובות בתעשייה, ואם לא די בכך, הרי שב"קפטן פיליפס" מגלם את הגיבור האמריקאי האידיאלי.

אז בהנחה שכל השלושה אכן ייכנסו, לחברי האקדמיה יישארו בדיוק שני כרטיסים. האם יבחרו לראות במועמדות גם סוג של הוקרה על מפעל חיים, ויעניקו אותם לברוס דרן ("נברסקה") ורוברט רפורד ("הכל אבוד")?; האם יעדיפו שחקנים צעירים יותר בהופעות מחוספסות יותר – כריסטיאן בייל ("חלום אמריקאי") וחואקין פיניקס ("היא")?; או שמא יילכו על מי שבתפקיד שלו יש את המסר "החשוב" ביותר – כלומר, פורסט וויטאקר ב"המשרת" האנטי-גזעני?; ומה לגבי ליאונרדו דיקפריו, האם בדיוק כמו בשש השנים האחרונות, שוב יושפל בידי חברי האקדמיה על אף שב"הזאב" הוא מנפיק את ההצגה הגדולה בחייו עד כה?

התחזית: טום הנקס ("קפטן פיליפס"), צ'יווטל אג'יפור ("12 שנים של עבדות"), מתיו מקונוהיי ("מועדון הלקוחות של דאלאס"), ברוס דרן ("נברסקה") וכריסטיאן בייל ("חלום אמריקאי").

"כחול הוא הצבע החם ביותר": הטריילר

האם תהיה הפתעה צרפתית בקטגוריית השחקנית הראשית?

בגלל הדומיננטיות הגברית בסרטים האמריקאים, קטגוריית השחקנית הראשית תמיד דלילה יחסית. וכך, אפילו בשנה פרועה כזו, היא זו שהכי קל להמר עליה. מזה כמה שבועות כבר, כל החזאים בהוליווד מהמרים על אותם חמש שמות. מרגע שיצא "יסמין הכחולה" היה ברור שקייט בלנשט תהיה מועמדת, ודברים אלה אמורים גם לגבי סנדרה בולוק ב"כוח משיכה". בצדן, האובססיה ארוכת השנים של חברי האקדמיה לשחקניות בריטיות אמורה לבוא לידי ביטוי במועמדויות לשתי נציגות של הממלכה המאוחדת – אמה תומפסון מ"מיסטר בנקס" וג'ודי דנץ' מ"פילומניה". את הרשימה אמורה לחתום מריל סטריפ, שככל הנראה די לה לצאת מהבית כדי לקבל מועמדות לאוסקר, והשנה זה יקרה לה בפעם ה-18, במקרה זה הודות ל"אוגוסט".

בעיקרון, נראה שכל אחת מהחמש יכולות להיות רגועות, ובכל זאת יש פנטזיונרים שמעזים לחלום על הפתעה בניחוח צרפתי – מצד אדל אקסרקופולוס מ"כחול הוא הצבע החם ביותר" או מצד ז'ולי דלפי מ"לפני חצות", שתיים שיש כלפיהן הרבה סימפטיה ואם היו שבעה מקומות, הן לבטח היו בפנים. דלפי, לכל הפחות, אולי תתנחם במועמדות בקטגוריית התסריט המעובד.

טיפוסים חולמניים עוד יותר יבקשו אולי לתת סיכויים גם לאיימי אדמס על "חלום אמריקאי" ולברי לרסון מלהיט האינדי "Short Term 12", אבל אף שיש בהוליווד הערכה רבה כלפי שתי אלה, יהיה להן קשה לדחוק יריבות בסדר הגודל של בלנשט וסטריפ.

התחזית: קייט בלנשט ("יסמין הכחולה"), סנדרה בולוק ("כוח משיכה"), אמה תומפסון ("להציל את מיסטר בנקס"), מריל סטריפ ("אוגוסט: מחוז אוסייג'"), ג'ודי דנץ' ("פילומניה").

"דיברנו מספיק": הטריילר

האם יוקירו את זכרו של ג'יימס גנדולפיני בקטגוריית שחקן המשנה?

כמו קטגוריית השחקן הראשי, גם בזו של שחקני המשנה רבים מידפקים על הדלת. גם כאן, למרות התחרות הקשה יש בכל זאת כמה מועמדים בטוחים ב-99 אחוז: ג'ארד לטו על "מועדון הלקוחות של דאלאס", כי זה סרט שעוסק בנושא "חשוב" בסדר הגודל של איידס, וכי האקדמיה אוהבת קאמבקים מהסוג שלו; מייקל פאסבנדר על "12 שנים של עבדות", כי לדרמה הזו יש מומנטום אדיר וכי בהוליווד אוהבים בריטים; וברקד אבדי הסומלי על "קפטן פיליפס", כי גם זה סרט אהוד, וכי התעשייה הפטרונית והקולוניאליסטית תיהנה לאמץ לחיקה אלמוני מן העולם השלישי ולפרגן לו.

כל זה משאיר שתי משבצות פנויות. מרבית המתחרים עליהן לא מעוררים התרגשות מיוחדת – ברדלי קופר על "חלום אמריקאי", טום הנקס על "מיסטר בנקס", ג'ונה היל על "הזאב" ודניאל ברוהל על "Rush" אך יש אחד, שאם יקבל את המועמדות, הדבר יהפוך לאחד הסיפורים החזקים של הטקס. מדובר כמובן בג'יימס גנדולפיני המנוח, שהספיק לפני מותו בטרם עת להופיע ב"דיברנו מספיק".

על פניו, נראה שהאקדמיה הרגשנית לא תוותר על סיפור יפה כזה, אבל צריך לזכור משהו: גנדולפיני, כוכב "הסופרנוס", עשה לעצמו שם בעיקר כאיש טלוויזיה, בעולם הקולנוע יש לו הרבה פחות מוקירים. נוסף לכך, ההופעה שלו ב"דיברנו מספיק" רחוקה מלהיות זו של הית לדג'ר ז"ל ב"האביר האפל", שכזכור קיבל גם כן את האוסקר בקטגוריה לאחר מותו.

גנדולפיני עשה תפקיד יפה בדרמה מקסימה, אבל לא משהו בלתי נשכח. לכן, בניגוד לשמו של הסרט, זה עלול לא להספיק.

תחזית: ג'ארד לטו ("מועדון הלקוחות של דאלאס"), מייקל פאסבנדר ("12 שנים של עבדות"), ברדלי קופר ("חלום אמריקאי"), ברק אבדי ("קפטן פיליפס"), טום הנקס ("להציל את מיסטר בנקס").

"היא": הטריילר

האם סקרלט ג'ונהסן תקבל מועמדות חסרת תקדים בקטגוריית שחקנית המשנה?

כמו בזו הראשית, גם בקטגוריית שחקנית המשנה העסק נראה סגור. מצד אחד, מסתמן כי שלוש מן המועמדות יהיו מן הנשים המפורסמות בעולם – ג'ניפר לורנס על "חלום אמריקאי", ג'וליה רוברטס על "אוגוסט" ואופרה ווינפרי על "המשרת". בצדן, נראה כי את החמישייה ישלימו שתי שחקניות אלמוניות למדי – לופיטה ניונגו מ"12 שנים של עבדות" וג'ון סקוויב מ"נברסקה".

אבל תמיד יש הפתעות בחיים, ואם אחת מן החמש תאבד את מקומה, זה עשוי להיות לטובת הפתעה מרעננת במיוחד – סקרלט ג'והנסן מ"היא". בניגוד לכל האחרות, היא אינה משחקת בסרט בבשרה ובדמה, אלא רק תורמת לו את קולה, ומדבבת את מערכת ההפעלה בה מתאהב הגיבור. לפיכך, אם תזכה במועמדות, תהיה זו פעם ראשונה שאיזשהו שחקן או שחקנית רשמו את ההישג הזה בלי להיות נוכחים פיזית על המסך.

אך מה הסיכוי שהאקדמיה המקובעת והשמרנית תפגין קצת תעוזה ותקבע את התקדים הזה? בואו נאמר, שלא כדאי לכם לשים על כך את הז'יטונים.

התחזית: ג'ניפר לורנס ("חלום אמריקאי"), ג'וליה רוברטס ("אוגוסט: מחוז אוסייג'"), אופרה ווינפרי ("המשרת"), לופיטה ניונגו ("12 שנים של עבדות"), ג'ון סקוויב ("נברסקה").

"בית ספר למפלצות": הטריילר

האם פיקסאר שוב יישארו מחוץ לקטגוריית סרט האנימציה הארוך?

הלהיט "לשבור את הקרח" לא רק שבר קרח, אלא גם את הקופות, ובמידה כזו שהפכה אותו לחבר של כבוד במועדון הקלאסיקות של דיסני. ההצלחה הזו אמורה להבטיח לו גם מועמדות לאוסקר, בקטגוריית סרט האנימציה הארוך הטוב ביותר, שם הוא צפוי למצוא את עצמו יחד עם "הרוח נושבת", יצירתו האחרונה לפני הפנסיה של המאסטר היפני הייאו מיאזאקי.

היו שנים, שאפשר היה להמר בוודאות גם על מועמדות לסרט החדש מבית היוצר של פיקסאר. אך המותג המנצח איבד קצת מחסינותו בשנים האחרונות. לפני שנתיים, כשעשה פרק שני ב"מכוניות", אפילו לא נכנס לחמישייה, ובהחלט ייתכן שזה יקרה גם הפעם להמשכון "בית ספר למפלצות", שנהנה מקבלת פנים ביקורתית וקופתית סבירה בלבד.

ובמידה ופיקסאר אכן יישארו בחוץ, מי יכולים לתפוס את שלושת המקומות הנותרים? הבלוקבסטרים הממוחשבים "גנוב על הירח 2", "הממלכה הסודית" ו"הקרודים", ו/או "ארנסט וסלסטין", שנעשה בצרפת ובאנימציה ידנית.

התחזית: "לשבור את הקרח", "הרוח נושבת", "הקרודים", "גנוב על הירח 2", "ארנסט וסלסטין".

"עומאר": הטריילר

האם "עומאר" הפלסטיני יהיה מועמד לסרט הזר הטוב ביותר?

לא תהיה נקודת אור ישראלית השנה – לא בקטגוריה העלילתית ולא בזו התיעודית, ואפילו נטלי פורטמן לא מועמדת לכלום. עם זאת, ואף שגם סעודיה ואיראן הודחו במפתיע מן המירוץ לסרט הזר, בכל זאת עשויה להיות נציגות למזרח התיכון בקטגוריה הזו – "עומאר" הפלסטיני הוא אחד מתשעת המועמדים הסופיים שנבחרו להתחרות על מקום בחמישייה שלה.

יחד עמו נבחרו, בין השאר, "ניצוד" הדני, "The Great Beauty" האיטלקי, "The Grandmaster" ההונג-קונגי ו"The Broken Circle Breakdown" הבלגי, ולאור המוניטין הבינלאומי שצברו השנה בפסטיבלים ו/או בכלי התקשורת/בקופות, נראה שהם ייכנסו גם לחמישייה.

כלומר, נשאר מקום אחד, עליו יתחרה "עומאר" מול הנציגים של בוסניה, גרמניה, הונגריה וקמבודיה, וההערכה שלי היא כי יגבור עליהם. למה? כי הבמאי שלו, האני אבו-אסעד, מקושר היטב בהוליווד; כי מדובר בסרט מעולה, שמשלב את כל מה שאוהבים באקדמיה – עשייה ז'אנרית, נושא טעון פוליטית וסיפור אהבה; וכי הסכסוך, מה לעשות, מוליד מועמדויות לאוסקר. פעם ישראל מרוויחה מזה, ופעם השכנים. לזה קוראים דו-קיום.

התחזית: "עומאר" (הרשות הפלסטינית") "ניצוד" (דנמרק),
"The Great Beauty" (איטליה), "The Grandmaster" (הונג-קונג) ו"The Broken Circle Breakdown" (בלגיה).

השיר מ"לשבור את הקרח"

האם ביונסה וקולדפליי יהיו בטקס?

לאחר שנים של קיפאון שכמעט הובילו לביטול שלה, קטגוריית השיר המקורי התעוררה לחיים בשנה שעברה הודות לאדל, שזכתה בפסלון הודות לזמרתה ב"סקייפול". על פניו, גם השנה יש פוטנציאל לאקשן דומה, כזה שיגרום גם לשוחרי המוזיקה להצטרף לחסידי הקולנוע בזמן הצפייה בטקס.

וכך, מבין 75 השירים שכשירים להתמודד בטקס, כמה וכמה בוצעו בידי אמנים בעלי שם – יו 2, פארל וויליאמס, M83, לנה דל ריי, ביונסה, טיילור סוויפט, קולדפליי, קארן או, קינגז אוף ליון ועוד ועוד.

עם זאת, אין צורך להתרגש יותר מדי: האוסקר הוא לא הגראמי, וחברי האקדמיה לא ידועים בטעמם המוזיקלי האנין. רובם גם לא מתרגשים מהשמות העדכניים, פשוט כי אין להם מושג במה מדובר. לכן, מכל אלה, נראה רק כי רק יו 2, טיילור סוויפט ולנה דל ריי יכולים להתיימר למקום בחמישייה, וגם להם שום דבר לא מובטח.

למעשה, השיר היחיד שמקומו מובטח בטקס הוא "Let it Go" מ"לשבור את הקרח" בביצועה של אידינה מנזל, והוא גם מי שכמעט בוודאות יזכה בסופו של דבר. אם כבר צפויה לו תחרות, היא מצד קטע הראפ ב"Short Term 12" ולא מצד אחד הקליברים.

ועוד כמה שאלות

- בשנים האחרונות לאחים כהן תמיד היה מקום של קבע אצל חברי האקדמיה, אך נראה שסרטם החדש "בתוך לואין דייוויס" לא הצליח לתפוס את הממסד. האם ייתכן שיתגלה כלוזר הגדול של הכרזת המועמדויות, ולא יקבל כמעט אף איזכור – אפילו לא בקטגוריית התסריט?

- גם המפיק הארווי ווינסטיין שלט בטקס בשנים האחרונות, הודות ל"הארטיסט", "נאום המלך" וכדומה. השנה הסתער על עונת הפרסים עם "המשרת", "אוגוסט: מחוז אוסייג'" ו"תחנת פרוטוייל", ועושה רושם שיישאר מחוץ למירוץ על הסרט הטוב ביותר, ובכלל יקבל מספר מועט של מועמדויות. האמנם זו אכן תהיה אחת השנים הגרועות בחייו המקצועיים?

- מספר רב של יצירות מדוברות מתמודדות על מקום בקטגוריית הסרט התיעודי – למשל "בלאקפיש", שטילטל את כל מי שראה אותו ב-yes דוקו. הבעיה היא, שהאקדמיה נוהגת להשתטות בעת החמישייה הדוקומנטרית. האם גם הפעם תעשה בושות ותפסח על המועמדים הראויים?

- עם שוברי קופות כמו "כוח משיכה" ו"לשבור את הקרח", יש השנה לאוסקר פוטנציאל לרגש מחדש את הקהל הרחב. האמנם הכרזת המועמדויות תיצור סביבו דיבור כמו בימים היפים והטובים?

  • עוד באותו נושא:
  • אוסקר 2014

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully