וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוני לוין, בסיסט להקת קינג קרימזון, בראיון מיוחד לקראת ההופעה בארץ

אורי זר אביב

20.2.2014 / 0:06

האיש שניגן עם וויטס, לנון ופינק פלויד יגיע בקרוב להופעה בישראל, יחד עם שלושה מחברי להקת קינג קרימזון. בראיון מיוחד לוואלה! תרבות הוא מספר על האבולוציה של הלהקה

טוני לוין. GettyImages
טוני לוין/GettyImages

ג'ון לנון, פינק פלויד, פיטר גבריאל, לו ריד וטום וויטס הם רק כמה משמות הנפילים שאיתם ניגן הבסיסט טוני לוין (67). הנגן המבוקש חתום על מעל ל-500 אלבומים, אך לא הסתפק בכך וגם הפך לאחד מחלוצי השימוש ב"צ'פמן סטיק" (בס חשמלי אנכי בעל עשרה מיתרים). אך יותר מכל, לוין מוכר בזכות היותו בסיסט להקת הרוק המתקדם פורצת הדרך, קינג קרימזון. ב-4 במרץ יגיע לוין יחד עם שני חברים נוספים מקרימזון, הסולן והגיטריסט אדריאן בלו והמתופף הקבוע של הלהקה בשנים האחרונות, פאט מסטולטו. יחד עם שלושה מוזיקאים נוספים הם יופיעו בהיכל התרבות תחת השם "הקרימזון פרוג'קט" וינגנו חומרים של להקת האם המיתולוגית. בראיון לקראת ההופעה מספר לוין לוואלה! תרבות מהו בדיוק הקרימזון פרוג'קט, מה הכוונה לדעתו ב'מתקדם' כשאומרים "רוק-מתקדם", ומה קורה היום עם קינג קרימזון המקורית.

אז טוני, מה זאת המוטציה הזאת?

"קרימזון פרוג'קט היא שילוב שתי להקות, הפאוור טריו של אדריאן בלו והטריו שלי – סטיק מן (שני נגני צ'פמן סטיק ומתופף). מישהו העלה רעיון לעשות טור הופעות של שתי הלהקות, שיורכב מסט נפרד של כל אחת מהן, ובסוף סט משותף שמורכב רק מחומרים של קינג קרימזון וזה עבד די טוב, עשינו כמה סיבובי הופעות כאלה. היה ממש כיף לנגן את החומרים החדשים שלנו, ואז לחזור יחד למוזיקה של קינג קרימזון, שהיוותה עבורנו השפעה גדולה בימים שהופענו איתה. ועכשיו, בשישה נגנים, יש לנו את האפשרות לבחור חומרים מתקופות שונות של הלהקה הוותיקה, כולל את התקופה של שנות התשעים, בה היו אז שני מתופפים".

ומה תנגנו בהופעה?

"אנחנו עוד לא לגמרי סגורים על הסט שננגן בתל אביב, אבל מה שבטוח הוא שנבצע יצירות מתוך כמה אלבומים קלאסיים של הלהקה כמו 'Red' ו'Larks' Tongues In Aspic'', וכמובן גם קטעים מתוך האלבומים שבהם אדריאן היה סולן הלהקה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
טוני לוין. GettyImages
"קינג קרימזון היא על אמת להקה של רוק-מתקדם"/GettyImages

אדריאן בלו, שעבד עם דיוויד בואי, פרנק זאפה ו-Talking Heads הצטרף לקינג קרימזון בגלגול השני שלה, באלבום "Discipline" מ-1981. כיצד אתה מצאת את עצמך בו?

"זה פשוט, התבקשתי להצטרף ללהקה. בעצם במחשבה שניה, אולי זה לא כל כך 'פשוט'; הלהקה שאליה התבקשתי להצטרף לא התכוונה לקרוא לעצמה 'קינג קרימזון' באותו זמן. פגשתי את רוברט פריפ (הגיטריסט המייסד של קינג קרימזון והיחיד שמעולם לא התחלף בהרכב הלהקה - א.ז.א) ב-1976, כשניגנו יחד בהקלטות אלבום הסולו הראשון של פיטר גבריאל. אני גם ניגנתי באלבום הסולו של רוברט, ' Exposure'. הוא חשב שאשתלב היטב בלהקה חדשה שהוא הקים אז, שלה הוא תכנן לקרוא Discipline, אבל אחרי סיבוב ההופעות הראשון שלנו, בחרנו לשנות שם הלהקה לקינג קרימזון, ולאלבום שהוצאנו קראנו 'Discipline'".

מדברים עכשיו על איחוד קרב של קינג קרימזון ועל מסע הופעות. זה לא מתנגש שיש את הלהקה ויש גם את הפרויקט באותו זמן?

"האמת שזה יצא קצת מוזר. מסע ההופעות של 'קרימזון פרוג'קט' כבר נקבע בזמן שהליינאפ הנוכחי של קרימזון התגבש. אבל נראה שקינג קרימזון תופיע השנה רק בתוך ארצות הברית, בזמן שהפרויקט מתוכנן להופעות מחוץ לה. כך שמבחינת מפיקי ההופעות לא תהיה בעיה. אבל יכול להיות ש'קרימזון פרוג'קט' תצא להפסקה בזמן שקינג קרימזון תהיה בסיבוב הופעות. לא ממש חשבנו על זה עדיין".

נשמע כמו מהלך די הגיוני, הרי אתה והמתופף פאט מסטולטו נמצאים בליינאפ החדש של "קינג קרימזון". מה אתה יכול לספר על קינג קרימזון גרסת 2014?

"שהיא תהיה עוצמתית. תחשוב, זה הולך להיות הרכב עם שלושה מתופפים בו זמנית".

כיצד אתה תופס את הלהקה וחשיבותה?

"אני לא חושב עליה במונחים של חשיבות לעולם המוזיקה או לז'אנר מסוים. זה תפקידם של אחרים לקבוע את ההשפעה של הלהקה. עם זאת, אני יודע שעבורי זאת להקה מאוד חשובה. היה לי מזל גדול להיחשף בתחילת שנות השמונים לנגינה של רוברט פריפ, אדריאן בלו וביל ברופורד (מתופף שניגן עם קינג קרימזון, יס וג'נסיס). הלהקה, והגישה האינדיבידואלית של כל אחד מהחברים בה הייתה יצירתית מאוד, מאוד 'מחוץ לקופסה'. אני חושב שמאז ניכרת ההשפעה הגדולה שלה על הדרך שבה אני מנגן בס. עד היום אני תמיד מחפש טכניקות שונות, ודרכים אחרות לסגנן את תפקיד הבס במוזיקה שאני מנגן. עבורי זאת דרך פרוגרסיבית להסתכל על המוזיקה שאתה עושה, ואני חושב שקינג קרימזון היא על אמת להקה של רוק-מתקדם".


תלכו ל(כמעט)הופעה של קינג קרימזון בארץ? שתפו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully