וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המעגל השבור": ראיון עם הבמאי פליקס ואן גרוניגן, המועמד הפחות צפוי לאוסקר

25.2.2014 / 0:10

"המעגל השבור" הבלגי מועמד לאוסקר, אך נגנז בישראל. לקראת הקרנתו הטלוויזיונית, הבמאי פליקס ואן גרוניגן מסביר איך הוליווד מחבקת ומקיאה אותו בו בזמן

יח"צ - חד פעמי

מבין הסרטים העלילתיים הארוכים שישתתפו בטקס האוסקר ביום ראשון הקרוב, הרוב כבר הופצו בישראל, ואלה שלא – יגיעו בקרוב. אך יש גם כאלה שדינם נגזר לגניזה. כזה הוא "המעגל השבור", פרי עטו של פליקס ואן גרוניגן, דרמה בלגית המועמדת בקטגוריית הסרט הזר. היא הוקרנה באופן חד פעמי בסינמטקים של חיפה וחולון, אך בהמשך דילגה על האולמות ומגיעה היום (שליש) היישר לשידור טלוויזיוני בערוץ yes 3 המשובח, שתמיד מיטיב לספק גלגלי הצלה שכאלה.

אפשר להבין מדוע המפיצים המקומיים התנכרו ל"מעגל השבור". אם לא די בכך שהסרט דובר פלמית, הוא גם שזור בשירי בלוגראס – לא בדיוק ז'אנר פופולרי בארץ. חשוב מכך, עלילתו עוסקת בחומרים עצובים וקשים לעיכול. גיבוריו הם שני מוזיקאים שנפגשים דרך אמנותם, מתאהבים ומביאים לעולם ילדה. ההרמוניה של אהבתם ושל נגינתם מושלמת, אך היא נשברת כשמלאך המוות קופץ לבקרם, ועושה זאת יותר מפעם אחת. בקיצור, מי שמחפש צחוקים, שיילך ל"זאב מוול סטריט".

המעגל השבור.
"סרט משגע! אבל בחיים לא היינו עושים אותו". מתוך "המעגל השבור"

אז האמת היא, שאין משהו מפתיע במיוחד בגניזה של הסרט כאן. אם כבר, מה שמוזר הוא כי חברי האקדמיה האמריקאית, שבדרך כלל מעדיפים את הקפה הקולנועי שלהם מתקתק בהרבה, חיבקו את הדרמה הבלגית המחוספסת בכזו אהבה.

גם ואן גרוניגן יודע שההישג שלו לא מובן מאליו. אני תופס אותו לשיחה טלפונית בעת שהוא מתרוצץ בלוס אנג'לס בהכנות לטקס, והוא מספר כי החוויה ההוליוודית הבהירה לו עוד יותר עד כמה "המעגל השבור" רחוק מלהיות מה שמפיקים הוליוודיים חולמים עליו כשהם הולכים לישון.

"זה קטע מה שהולך פה", אומר ואן גרוניגן, המקפיד שלא להשתמש בשפה פורמלית ומצוחצחת מדי. "אנשים בתעשייה אומרים לי שהם משוגעים על הסרט שלי, ובאותה נשימה מוסיפים שבחיים הם לא היו מאשרים אותו להפקה. איזה אבסורד זה".

לאור כל זה, עד כמה הופתעת כשהתבשרת על המועמדות לאוסקר?

"תראה, מתחילת הדרך היה לי ברור שאני לוקח כאן סיכון. זה לא סרט מובן מאליו, גם לא בקנה מידה של הקהל הבלגי. אבל מהרגע שהסרט עלה בארצות הברית בסתיו האחרון, התחלתי לקבל המון תגובות חיוביות, קלטתי שאנשים מבינים אותו בדיוק כמו שהייתי רוצה, ושמתי לב שיש סביבו דיבור. אז בשלב הזה, הייתי חייב להתייחס למועמדות שלו כאפשרות".

ואיך הגבת כשנודע לך שזה אכן קורה?

"האמת שבשעת הכרזת המועמדויות, העדפתי להתנתק מהכל. יצאתי לרוץ, וכשחזרתי, הלכתי להתקלח. הטלוויזיה היתה סגורה וגם הסמרטפון. רק כשיצאתי מהמקלחת, פתחתי את המחשב וראיתי שבאמת הלכנו עד הסוף. אמרתי לעצמי שזה רגע שהרבה אנשים חולמים עליו כל החיים, והנה זה קורה לי. זה היה רגע גדול. הייתי לבד, אבל אלה היו שניות בלתי נשכחות".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
פליקס ואן גרוניגן. פסקל לה סגרטן, GettyImages
בחור יפה עם נפש יפה. פליקס ואן גרוניגן/GettyImages, פסקל לה סגרטן

ואן גרוניגן יפה התואר בן 36, ושומר על חן נעוריו. הסרט שביים אינו קליל, והשבוע שלפני האוסקר בטח אינו מהקלים בחייו, ובכל זאת הוא מחצין טון מבודח לאורך כל השיחה ומרבה לפרוץ בה בפרצי צחוק. הוא עושה זאת גם כשאנו חוזרים אחורה ודנים כיצד בא לעולם הסרט מלא ההשראה אך גם מלא העצב הזה, הרביעי בפילמוגרפיה של הקולנוע הבלגי.

"'המעגל השבור' התחיל כהצגה של חבר שלי, השחקן יוהאן הלדנברג", מספר הבמאי. "בפעם הראשונה שראיתי אותה, התחלתי לבכות אחרי עשרים דקות, ומשם והלאה לא הצלחתי להפסיק להזיל דמעות עד הסוף. חשבתי לעבד אותה לקולנוע, אבל גם פחדתי, כי חששתי לקחת את ההצגה הנהדרת הזו ולעשות ממנו סרט גרוע. אז ירדתי מזה, אבל ההצגה לא יצאה לי מהראש, והבנתי שהדרך היחידה להוציא אותה משם זה לקחת על עצמי את מלאכת העיבוד שלה".

הלדנברג מככב גם בעיבוד הקולנועי, אבל מי שבאמת מדהימה זה וירלה באטנס שבצדו. היא היתה אלמונית לפני כן אבל עכשיו הפכה לשם חם בהוליווד וכמוך הוחתמה באחת מהסוכנויות השוות בעיר. איך מצאת אותה?

"מבין כל השחקניות שבאו למבחני הבד, היא זו שהתבלטה. העמדתי אותה מול המצלמה עם יוהן ואמרתי לה שהיא צריכה לגלם את התשוקה שבמערכת היחסים שלהם, אז היא פשוט התחילה להרביץ לו, כל כך חזק עד שהוא פחד ממנה. אמרתי לעצמי שהיא מושלמת לתפקיד אם היא יכולה לגרום לבחור רחב-ידיים כמו יוהן לפחד מהמכות שלה. היא באמת יודעת להראות איזה אמוציות אהבה וזוגיות יכולות לעורר בך".

היא ויוהן גם גורמים לבלו-גראס להישמע עוצמתית במיוחד. היה לך איזשהו קשר למוזיקה הזו לפני שראית את ההצגה?

"כמו הרבה אנשים, גם אני הכרתי את הסגנון המוזיקלי הזה רק דרך 'אחי, איפה אתה?' של האחים כהן. למעשה, כשראיתי את ההצגה שאלתי את עצמי 'רגע, מאיפה הסגנון הזה מוכר לי?', ואז נזכרתי שאני מכיר אותו מהסרט. אבל מעבר לזה, לא, לא היה לי מושג, והופתעתי מעוצמת הרגש שיש בה".

האמריקאים לא מופתעים מזה שדווקא במאי בלגי מקדיש סרט למוזיקה הכל-כך אמריקאית הזו? הם לא שואלים אותך "רגע, אתה בלגי או אמריקאי?"

"אני חושב שכולם מופתעים מהשימוש במוזיקה הזו, ולא משנה אם הם בלגים, אמריקאים או ישראלים. זה לא בדיוק הסגנון המוזיקלי הכי פופולרי או עדכני שיש, אז אנשים לא כל כך מבינים מאיפה זה בא פתאום".
.
ושאלה אחרונה על הסגנון של הסרט. הוא בנוי באופן לא-ליניארי ואני תוהה מאיפה הגיעה החלטה לשבור את רצף הזמן העלילתי? "המעגל השבור" קצת מזכיר את "בלו ולנטיין" באופן שבו הוא קופץ בין זמנים כדי להציג את סיפור האהבה.

"זה היה נראה לי מתבקש, כי הרי איך אנשים מספרים סיפורים? אנחנו לא הולכים מהתחלה לסוף אלא כל הזמן קופצים קדימה ואחורה. ככה זה בחיים. אז מתחילת העבודה תיכננתי שזה יהיה ככה. עם זאת, אין קשר בין המבנה של התסריט לתוצאה הסופית. כשהגעתי לחדר העריכה הבנתי שהסרט לא עובד בגרסה הראשונית שלו, אז הייתי צריך להפוך הכל. מובן שיש משהו קצת מפחיד בלקחת את הסרט שלך ולפרק אותו כדי להרכיבו מחדש, אבל גם יש בזה משהו מטורף ומשחרר. כל העסק הזה היה הימור כיפי".

אחד השירים היפים ביותר מן הפסקול של "המעגל השבור"

ההימור של ואן גרוניגן השתלם לו, ו"המעגל השבור" גבר על כמה מתחרים מדוברים, ובהם "העבר" האיראני, "וודג'ה" הסעודי ו"בית לחם" הישראלי, בדרך לקבלת המועמדות. עכשיו עליו לעבור משוכה מסובכת עוד יותר, ולעקוף את "יפה לנצח", הפייבוריט האיטלקי, כדי לזכות בפסלון. "נחמד להיות האנדרדוג", אומר הבמאי בהקשר לכך. "זה מקום טוב להיות בו. אם ננצח – בלגיה תשתגע ותהיה מסיבה גדולה, ואם נפסיד – לא קרה כלום, ממילא איש לא ציפה לזה. בכל מקרה, 'יפה לנצח' זה סרט נהדר ואני ממש שמח על כך שסרטים כמוהו זוכים להכרה. ומה תגיד על 'הניצוד' הדני שמועמד נגדו? זה גם סרט מעולה, ומאדס מיקלסן מדהים בו. גם הוא יכול לזכות וגם לו מגיע".

ומה יקרה אם תזכה? האם בהשראת הסרט תוותר על נאום ופשוט תרים את הגיטרה ותשיר משהו?

"הו, זה רעיון מעולה! אבל לא נעשה זאת".

כך או כך, גם אם לא תזכו נראה שעתידך ההוליוודי מובטח אם רק תרצה בכך, כי כמו הכוכבת שלך הוחתמת בסוכנות CAA המשובחת. לכן הופתעתי לשמוע שגם את הסרט הבא שלך תצלם במולדתך ובשפה הבלגית.

"יש לי הצעות מהוליווד ואולי באמת מתישהו אתחיל לביים כאן, אבל לא בוער לי. הרי כבר בתחילת השיחה דיברנו על כך שלא נוהגים פה לקחת סיכונים, אז אני לא בטוח שאוכל לעשות כאן את הסרטים שאני רוצה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צופים אמרו לי שאין להם מילים ופשוט חיבקו אותי". מתוך "המעגל השבור"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני סיום, הראיון הזה מתקיים לרגל הבכורה הטלוויזיונית של "המעגל השבור" בישראל, וזה מאורע משמח, אבל היה יכול להיות משמח יותר לו היה מוקרן קודם כל במקומו הטבעי – המסך הגדול. הלא כן?

"האמת היא שעד שהתקשרת, בכלל לא היה לי מושג שהסרט יוקרן בישראל, טלוויזיונית או לא. אז אני צריך לחשוב מה דעתי על זה. הממ...אני שמח על עצם העובדה שהסרט מוקרן בישראל, ולא כל כך משנה לי באיזה פורמט זה קורה. תשמע, אני מת על המסך הגדול, אבל גם אני רואה הרבה סרטים על המחשב. ברור שבזמן העבודה על סרט אני רוצה שכולם יראו אותו בסופו של דבר במסך הכי גדול שיש, אבל אני מחובר למציאות ואני יודע שרוב האנשים רואים את רוב הסרטים על המסך הקטן. ככה זה בימינו, זה המצב, ואין מה לעשות נגדו, אלא רק להשלים איתו ולהסתכל על חצי הכוס המלאה. בגלל איך שהדברים עובדים היום, מעולם לא היה כל כך קל לקולנוענים להגיע עם הסרט שלהם לכל כך הרבה מקומות, וזו תופעה חיובית בסך הכל".

לסיכום, לפני ההקרנה הטלוויזיונית הערב בישראל, הסרט כן הוקרן על מסך גדול בפני קהל אינספור פעמים – ובין השאר השתתף בהמון פסטיבלים מכובדים. אז כיוון שזו יצירה אמוציונלית, אני מניח שקיבלת תגובות מרגשות. אחת מהן זכורה לך במיוחד?

"באמת זכיתי להרבה מפגשים יפהפיים בזכות הסרט הזה. זכורים לי הרבה אנשים שבאו וסיפרו לי שהוא הזכיר להם טרגדיות דומות שהם עברו עם הילדים שלהם. אך יותר מכל, אני זוכר דווקא את מי שלא דיברו בכלל – צופים שבאו אליי אחרי ההקרנה, אמרו לי שאין להם מילים, ופשוט חיבקו אותי".

"המעגל השבור" יוקרן היום (שלישי 25.2) ב-22:00 ב-yes 3.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully