וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה מתארח בתוכנית האינטרנט הכי מגניבה שיש

18.3.2014 / 0:00

בכהונה השנייה שלו, פחות אכפת לברק אובמה שיבקרו אותו על היחס החופשי מול התקשורת. עכשיו שהוא התראיין לתוכנית הרשת של הקומיקאי זאק גליפיאנקיס, כבר ברור שהוא שולט

אובמה: "מגבשים עוד סנקציות נגד רוסיה". רויטרס
ברק אובמה/רויטרס

במסע הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-1980 השחקן ההוליוודי לשעבר רונלד רייגן היה מטרה קלה עבור מתנגדיו הפוליטיים. כבר אחרי שנבחר למושל קליפורניה וניסה את מזלו במרוץ לנשיאות ב-1968 הוא זכה לכינוי "פוליטיקאי טפלון", כזה ששום דבר לא ידבק בו ושינצל את המניפולציות שלמד כשחקן קולנוע על מנת להוליך שולל את הציבור האמריקאי. לימים היו גם פרשנים פוליטיים שניתחו את כהונת רייגן בבית הלבן כתקופה מנומנמת בה ארה"ב הלכה שבי בדפי ההיסטוריה אחר נשיא שלכל היותר העמיד פניי נשיא.

אם רייגן עשה הסבה מקצועית מחיי הזוהר ההוליוודים אל עבר וושינגטון הבירה, הרי שברק אובמה שועט בבטחה במסלול הנגדי. אחרי שעשה היסטוריה כנשיא השחור הראשון עם דמותו האייקונית על כרזת הבחירות המפורסמת של האמן שפרד פיירי כרגע מכונן בתרבות הפופ, ההופעה שלו בתכנית האינטרנטית של זאק גאליפיאנקיס "Between Two Ferns" בשבוע שעבר סימנה סופית את מעמדו כגיבור תרבות מזן חדש.

לפני חמש שנים אובמה עורר סערה כשהתארח בתכנית הלילית של ג'יי לנו ובכך פרץ מחסום פסיכולוגי של נוכחות של נשיא מכהן בלייט נייט אמריקאי. מאז הספיק להפציע בין היתר בדיילי שואו של ג'ון סטיוארט, תכנית הבוקר "The View" עם ברברה וולטרס ו-וופי גולדברג, זימרר סלואו ג'אם חדשות אצל ג'ימי פאלון ונתן ראיון לכדורסלן העבר צ'ארלס בארקלי. אובמה הוא שיאן ההופעות התקשורתיות יותר מכל נשיא מכהן בעבר, קל וחומר כעת עם ההופעה בראיון ויראלי לגאליפיאנקיס. רוצים נשיא? חפשו ביוטיוב.

קדנציה שנייה של נשיא ארה"ב ידועה בכך שהיא נטולת התנצלויות, אין עוד גישה זהירה כדי להבטיח ארבע שנים נוספות, הפאתוס האישי מאפיל על הנאמנות למפלגה שעומדת מאחוריו וכעת על מנהיג העולם החופשי להותיר את חותמו כפי שהוא אישית רוצה להיזכר. במקביל, הופעות של נשיאים במסגרות בידוריות כמו תכניות אירוח ליליות, אירועים נוצצים לצד כוכבי קולנוע ומוזיקה ואפילו דמויות ב"משפחת סימפסון" הם מקרים שאנחנו נתקלים בהם יותר ויותר. אולם בשני המאפיינים הללו של נשיאות אובמה, הוא כבר בספרה משל עצמו. ספק אם בכלל הדי אלו שבזים לו על זילות ערך הנשיאות בכלל נשמעים אי שם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
להגיע לקהל שלא יטריח עצמו לקלפי אבל כן ילחץ על סרטון חדש. מתוך "Between Two Ferns"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעבר לכוח כנשיא בקדנציה שנייה או כזה שהפך לוויזואלי ביותר כדוגמאות לאינטרסים של אובמה ואנשיו להתעסק לא מעט בתיאומים לחלטורה הבאה של הנשיא, משל היה זמר המדלג מבימת בידור אחת לשנייה בערב יום העצמאות – אובמה בוחר להפיץ שפה חדשה. ההסבר הרשמי נותר שאובמה הגיע לתכנית האינטרנטית כדי להגיע באמת לקהל הצעיר, האדיש והמנותק בארה"ב, שיגיע לסרטון בתוך שניות הרבה לפני שיטריח עצמו אל הקלפי, ולהסב את תשומת ליבם לרפורמת הבריאות שלו ObamaCare. כזכור, אתר האינטרנט הממשלתי של היוזמה לא תיפקד מההתחלה והפך במהירות למושא לעג שהשליך על הממשל כולו. כך שאובמה מחזיר באותה מטבע כשהוא מופיע בסרטון ויראלי, ציני, מתוסרט וקוריוזי ככל שיהיה.

אבל הרפורמה שפורש אובמה, לא רק לציבור בוחריו ביבשת האמריקאית אלא לעולם כולו, היא המכניזם שלו לפנות אל העם. לא בפנייה נרגשת במהדורות החדשות, לא במסיבות עיתונאים מעונבות ואפילו כבר לא בראיונות לבביים עם הכלבלב המשפחתי במדשאת הבית הלבן. הדור הבא צורך מדיה כזו שמחייבת מסרים מהדרג העליון גם באינטרנט או באפליקציות. קח ימינה בקאנדי קראש ותקליק על לחצן הבירוקרטיה. אובמה הוא זה שמנצח ביד רמה על שינוי התפיסה, משחרר עניבה ושולף בדיחות כדרך להעביר את עיקרי הנעשה בחזית הפוליטית. תוכן שיווקי-פוליטי אם תרצו.

ולמה דווקא "Between Two Ferns"? הבחירה של אנשי אובמה היתה יכולה להיות על פניו כל פלטפורמה אינטרנטית מקבילה, לרבות בממד החשיפה הקיים, וזו של גאליפיאנקיס לא התבלטה כיוצאת דופן. אבל רוח הסרקזם לסיטואציה הגרוטסקית בה מראיין לא נחמד מחליף העלבות עם האורח קרצה כנראה לאלמנט ההיתולי והחתרני במידה אליו כיוונו במחנה אובמה. קדמו לו על אותו כס מרואיין אושיות עולם הבידור דוגמת ג'ון האם, ג'ימי קימל, ג'סטין ביבר, נטלי פורטמן ושון פן.

התכנית היא למעשה קונספט סאטירי שהובא לאתר ההומור הכבר-לא-ממש-חתרני Funny Or Die שהקימו לפני שבע שנים השחקן וויל פארל וחבריו הבמאים אדם מק'קיי ("והרי החדשות") וג'אד אפאטו ("הדייט שתקע אותי") עם היזם רנדי אדמס, בו גאליפיאנקיס מגלם מנחה בסיטואציה דמוית ערוץ מקומי. שם התכנית "בין שני עציצי שרך" הוא בעצמו פרשנות פשטנית לבנאליות של דלות התקציב לסט כזה, בו לצד כסאות המראיין והמרואיין ניצבים עציצים כתפאורה ותו לא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרק נוסף בהשפעה של אובמה דרך אפיקים מודרניים. מתוך "Between Two Ferns"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמות הצפיות של הקטע עוד תהיה נכבדה, הרבה מעבר לנתונים המפורסמים בימים שחלפו מאז עלה לרשת הסרטון. ההאפינגטון פוסט פרסם בסוף השבוע סקר לפיו 28 אחוזים מהאמריקאים אהבו את הסרטון, לעומת 33 אחוזים שהתנגדו ו-38 אחוזים שהיו אמביוולנטיים. ראיון בעקבות פרסום הקטע העניק אובמה ללא אחר מאשר מנחה "אמריקן איידול" ריאן סיקרסט, בתכנית הרדיו שלו המועברת בסינדיקציה מעבר לגבולות ארה"ב. וזוהי לא הפעם הראשונה שאובמה משוחח בשידור עם סיקרסט, להלן אחד מתופעות תרבות הריאליטי הבולטות ביותר והכוח ההפקתי המוביל מאחורי קים קארדשיאן וחבורת הזבל המשפחתית שלה.

המהלך הוא בשורה התחתונה פרק נוסף בהשפעה של אובמה דרך אפיקים מודרניים; בין אם בתמונה שהפיץ ברשתות החברתיות בה הוא נראה נושק לרעייתו בערב הבחירות 2012 לאחר היוודע נצחונו או באייטמים חובקי עולם על כך שבחשבון הטוויטר שלו הוא התלהב מעליית העונה החדשה של "בית הקלפים" (ציוץ שהתברר כלא שלו אלא החברה שאינה למטרות רווח שמנהלת את הטוויטר הנשיאותי). זה לא האבא המזדקן שמחפש להיות גזעי כמו החבר'ה הצעירים, אלא מנהיג שמיישר קו עם הפלטפורמה החדשה לדיון ציבורי. דחילק, תעשו לו לייק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully