וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל עיצומי משרד החוץ: ביקורה של קולנוענית אירנית בסכנת ביטול

27.3.2014 / 16:00

הקולנוענית האירנית מניה אקבארי נענתה להזמנה לבקר בפסטיבל קולנוע דרום בשדרות, אבל ביקורה המתוכנן לחודש יוני בסכנת ביטול בשל עיצומי הדיפלומטים במשרד החוץ

הקולנוענית, השחקנית והאמנית האיראנית מאניה אקברי. Creative Commons
השחקנית והבמאית האיראנית מניה אקבארי/Creative Commons

בשל עיצומי משרד החוץ, עומד בסכנת ביטול ביקורה המתוכנן בארץ של הקולנוענית האירנית המוערכת מניה אקבארי. אקבארי נענתה להזמנה לבקר בפסטיבל קולנוע דרום שיתקיים זו השנה ה-13 בין 8 ל-12 ביוני בסינמטק שדרות. כעת, בשל העיצומים שנוקטים הדיפלומטים הישראלים באחרונה, עשויה ישראל להפסיד ביקור שהוא אירוע תרבותי חשוב.

אקבארי, בת 39, היא קולנוענית, שחקנית, אמנית וכותבת אירנית, עצמאית ומוערכת. היא ברחה מאירן בשנת 2011 מחשש שתיאסר על ידי השלטונות וחיה באנגליה. עבודותיה עוסקות במידה רבה בנושאים כמו זהות מינית, נשיות, נישואין, הפלות, בגידות ולסביות. סגנונה האמנותי, האוונגרדי והחזותי שונה מאוד מהמסורת המלודרמטית בקולנוע האירני. אקבארי, בשל הנושאים הטעונים בהם היא עוסקת ובשל התנגדותה לצנזורה, נחשבת לאחת מהיוצרות השנויות ביותר במחלוקת באיראן. סרטיה הוצגו בפסטיבלים רבים ברחבי העולם.

"הגעתה לישראל של אקבארי אמורה להיות אירוע תרבותי, אבל כרגע המהלכים להבאתה הוקפאו לצערי בגלל עיצומי משרד החוץ", אומר לוואלה! תרבות ארז פרי, מנהל אמנותי של פסטיבל קולנוע, "אקבארי היא במאית מעניינת, רדיקלית ואמיצה, שיוצרת סרטים הדנים בסוגיות כמו נשיות, פמיניזם, יחסים בין המינים כמשקפים את המאבקים הפוליטיים. הצעתי לה לבוא לפסטיבל, היא חשבה וחשבה, והביעה את הסכמתה להגיע לארץ, אבל לא התקבל האישור ממשרד החוץ. התחלתי מהלך עם שגרירות ישראל בלונדון. זה לא פשוט בגלל שאין לה דרכון אירופאי והיא באישורי הגירה, היא צריכה להכנס לארץ עם דרכון אירני, ומשרד החוץ צריכים לאשר את כניסתה. כרגע זה נעצר בגלל העיצומים. אם היא תגיע זאת בשורה תרבותית אמיתית, והחשיבות של ההגעה שלה גדולה, כדי לחשוף את החברה הישראלית לנקודת המבט הפנים אירנית על מורכבותה. וזאת מתוך נקודת מבט נשית".

"להביא במאית אירנית לכאן, לאיזור מלחמה, זה ביקור חשוב לאמנות, לתרבות ולישראל", מוסיפה מוסיפה לינור אללוף, המפיקה בפועל של פסטיבל קולנוע דרום, "יש לה תעודת מהגר, פספורט בריטי כחול, היא מאוד רוצה להגיע ומודעת לחשיבות ביקורה. אבל בואה לארץ תקוע בגלל עיצומי משרד החוץ".

יגאל פלמור, דובר משרד החוץ, מסר בתגובה: "צר לי מאוד על המצב. העקשנות של משרד האוצר כפתה את השביתה במשרד החוץ, וזו אחת התוצאות. אני מקווה שהשביתה תסתיים בקרוב, ויתאפשר לטפל בהגעתה של הבמאית האירנית. כרגע זה בלתי אפשרי לטפל בזה".

הטריילר לסרט From Tehran To London של מניה אקבארי

אקבארי נולדה בטהרן, ופריצתה בקולנוע התרחשה ב-2002 בזכות משחקה המרשים בסרט "10" של הבמאי האירני עבאס קירוסטמי, שנחשב ליצירת מופת. הסרט המחאתי, המשלב בין דרמה לתעודה, מציג עשרה קטעים מחייהן של שש נשים באיראן, מתרחש כולו במונית של נהגת גרושה ואם לילד (אותה שיחקה אקבארי וזכתה לשבחים) והוקרן גם בארץ. שנה לאחר מכן היא ביימה את סרט הבכורה שלה, היצירה הדוקומנטרית "קריסטל". בשנת 2004 היא כתבה, שיחקה וביימה את סרטה העלילתי באורך מלא הראשון, "20 אצבעות" שמו, ששבר טאבויים חברתיים באיראן ועסק בנושאים כמו גירושין והומוסקסואליות. הסרט לא קיבל אישור להקרנה בלתי מצונזרת באיראן אבל הוקרן במעל ל-40 פסטיבלי סרטים ברחבי העולם.

בשנת 2007, כשהיתה בשיא יצירתה, אובחנה כחולה בסרטן השד. מאבקה בסרטן בא לידי ביטויי ביצירותיה, והיא תיארה את ההתמודדות שלה עם המחלה כאקט פוליטי. הסרט שיצרה באותה שנה, "10+4" שמו (השם מתכתב עם שם הסרט "10" של קירוסטמי), בוחן את התחושה לחיות "עם החיים ועם המוות ביחד", והוקרן במספר פסטיבלים בינלאומיים.

בשנת 2011, במהלך הפקת סרטה האחרון, "מטהרן ללונדון" (שנקרא במקור Women Do Not Have Breasts), חברי צוות שלה נעצרו על ידי השלטונות האירניים בשל צילום ללא אישור רשמי. מתוך פחד להאסר, אקבארי ברחה מטהרן ללונדון.

פסטיבל קולנוע דרום החל את דרכו כיוזמה של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה במכללה האקדמית ספיר בשנת 2002. עם השנים הפך לפסטיבל קולנוע בינלאומי, הנותן במה לקולנוע הישראלי ולקולנוע בינלאומי איכותי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully