וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכתב אמנים לנתניהו: לתת מענה הוגן למבקשי המקלט

80 אמנים ואנשי תקשורת, בהם משה איבגי וגידי גוב, קראו לראש הממשלה להעניק זכויות סוציאליות למבקשי המקלט מאפריקה. ביום שלישי ידון בג"ץ בעתירה נגד החוק למניעת הסתננות

צילום: יוסי ציפקיס, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בעצרת המחאה של מבקשי המקלט בכיכר רבין, אתמול)

עשרות אנשי תרבות בהם אמנים, שחקנים ואנשי תקשורת פנו הבוקר (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו במכתב פומבי בו הם מבקשים מציאת פתרון אנושי למצוקת מבקשי המקלט בישראל, כזה שלטענתם ייטיב עם כלל החיים בדרום תל אביב ובשכונות מוחלשות. בין חותמי המכתב ניתן למנות את עמוס עוז, משה איבגי, מוני מושונוב, אהוד בנאי, ברי סחרוף וגידי גוב.

עוד בנושא:
מחאת המסתננים מתחדשת: "לא אויבים של ישראל"
עומס בלשכת ההגירה החדשה: "עושים צרכים ברחוב"
סער: עשרות מבקשי מקלט עזבו למדינה שלישית

"בשבועות האחרונים אנו עדים למאבקם של מבקשי המקלט בישראל. המסרים והעוצמה של צעקתם הפתיעה את רוב הציבור הישראלי", נכתב במכתב הפומבי. "שמענו את קריאותיהם ואיננו יכולים עוד להישאר אדישים. אנו מביטים במבקשי המקלט ורואים נשים, גברים וילדים החיים בישראל במצוקה ובפחד. כעת, כאשר בעקבות הקמת גדר הגבול עם מצרים הצטמצם מספר הנכנסים לישראל לבודדים, הגיעה העת לתת מענה צודק והוגן לצרכיהם".

הנתינים הזרים מפגינים בתל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
הפגנת מבקשי המקלט בכיכר רבין, אתמול/דרור עינב

המכתב נשלח יום לאחר הפגנה שערכו מבקשי המקלט בכיכר רבין בתל אביב במחאה על החוק למניעת הסתננות שיידון בבג"ץ ביום שלישי במסגרת עתירה שהגישו ארגוני זכויות אדם. במכתב קוראים לראש הממשלה 80 אושיות התרבות לאמץ מדיניות המתבססת על אמנת הפליטים הבינלאומית: "פסול ולא ראוי שכליאת מבקשי מקלט הוא המענה אותו אנו מספקים כאשר האתגר מונח לפתחנו. כבני אדם, אנו עדים למצוקה ויודעים שאסור לעמוד מנגד. כיהודים, אנו נושאים את זיכרון הפליטות והשערים הנעולים. כאזרחים, אנו מבקשים לארח בביתנו המשותף את מבקשי המקלט שהגיעו אל מדינתנו. אנו קוראים לך להקשיב בלב פתוח לקריאותיהם ולאפשר לנו לספק מקלט לילה עבור אלה הזקוקים לו כיום".

במכתבם התייחסו האמנים גם למצוקת תושבי שכונות דרום תל אביב ושכונות מוחלשות נוספות בהן התרכזו מבקשי מקלט, ולטענתם הדרך היחידה לפתור את מצוקתם הינה הענקת זכויות סוציאליות בסיסיות למבקשי המקלט. "התיישבותה של אוכלוסיית מבקשי המקלט דווקא באזוריה המוחלשים של הארץ רק מגבירה את צפיפותם ומכבידה על תשתיותיהם, שגם כך כורעות כתוצאה מהזנחה", נכתב, "מבקשי המקלט מתכנסים באזורים אלו מכיוון שנמנעת מהם הגישה לשירותי רווחה בסיסיים ולהעסקה חוקית. מצוקתם, הנובעת בין השאר מאי-הסדרת מעמדם, היא שדוחקת אותם לשכונות בהן הם יכולים לקיים מנגנונים של תמיכה הדדית".

רשימת האמנים ואנשי התקשורת החתומים על המכתב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

את המכתב יזמו ארגוני הסיוע אס"ף- ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל ואמנסטי אינטרנשיונל "אנשי תרבות ורוח, כמו רבים בחברה הישראלית, מתקוממים ומתנגדים נחרצות לעוולות שמדיניות הממשלה גורמת כיום בשמנו - גם לעשרות אלפי מבקשי המקלט בישראל, וגם לתושבי דרום תל אביב" אומרת עו"ד מיכל פינצ'וק, מנכ"ל ארגון אס"ף, "ישראלים רבים מסרבים לתמוך במדיניות שמטרתה להטיל טרור ומצוקה על נשים, גברים וילדים שנמלטו מארצם, לכלוא אותם ללא משפט ולהבריח אותם חזרה למקום שבו חייהם נמצאים בסכנה. לא בכדי ישראל הייתה מהיוזמות ומהחותמות הראשונות על אמנת הפליטים של האו?ם - חווית הפליטות צרובה בנו וזכורה לנו, ולא מתקבל על הדעת שדווקא אנחנו נרדוף מבקשי מקלט ונתעמר בהם. אנחנו מקווים כי ראש הממשלה יהיה נכון להקשיב לקריאת אנשי התרבות והרוח למציאת פתרון אנושי למבקשי המקלט. למענם, למען תושבי דרום תל אביב, ולמען צלם האנוש של כולנו?.

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully