וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחין יעקב הולנדר הלך לעולמו

2.4.2014 / 14:44

המלחין יעקב הולנדר, מאבני הדרך במוזיקה הישראלית, נפטר בגיל 85. הולנדר הלחין בין השאר את "אהבתיה", "אהבה פשוטה" ו"שיר לערב חג". מירי אלוני: "הוא הוריש לנו מורשת גדולה"

יעקב הולנדר. Creative Commons
יעקב הולנדר ז"ל/Creative Commons

המלחין יעקב הולנדר, מאבני הדרך במוזיקה הישראלית, הלך לעולמו בגיל 85. הולנדר, ניצול שואה, הלחין שירים רבים, בהם "אהבתיה" ("פתאום עכשיו, פתאום היום") בביצועו של שלמה ארצי, "אהבה פשוטה" של הפרברים, "תנו לנו יד ונלך" של עירית דותן, "כל העיר מרכלת עלינו" של יהורם גאון, "ילדתי אמרי", "מי יודע כמה", "שיר לערב חג" ועוד. הוא זכה שלוש פעמים במקום הראשון בפסטיבל הזמר והפזמון, ושימש כמעבד קולי ומנצח של הרכבים קוליים.

הולנדר נולד בקרקוב שבפולין בשנת 1928. בתקופת השואה הוא התגורר עם משפחתו בגטו קרקוב ובהמשך היה אסיר במחנות שונים, ביניהם פלאשוב, אושוויץ ומאוטהאוזן. בעת ההעפלה לארץ נתפסה האניה עליה שהה על ידי כוחות המנדט הבריטי, והוא נכלא עם חבריו במחנה המעצר בקפריסין. שם, בין השאר ניהל את מקהלת המחנה. לאחר שחרורו נקלט בקיבוץ משמר השרון, ומשם נשלח ללמוד את יסודות הניצוח וההלחנה. לפני 60 שנה זכה השיר הראשון שהלחין, "ילדתי אמרי" (שכתב משה דור וביצעו בני אמדורסקי ונחמה הנדל) במקום הראשון בפסטיבל הזמר לשנת 1964. הוא זכה במקום הראשון באותו פסטיבל בשנים לאחר מכן גם עם השירים "פתאום עכשיו פתאום היום" ("אהבתיה") שכתבה תרצה אתר וביצע שלמה ארצי, ו"מי יודע כמה" שכתבה רימונה די-נור וביצע מייק בורשטיין. שירים נוספים שהלחין: "תנו לנו יד ונלך" שביצעה עירית דותן, "שיר לערב חג" ששרה מירי אלוני, "אני אוהבת באך" שכתב שמוליק רוזן ועוד.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

הולנדר שימש כמעבד קולי וכמנצח של ההרכבים הקוליים "הרעננים", "אדם לאדם", "שירן" ו"זמר לך". הוא היה נשויי לדבורה ואבא לשני ילדים. הוא הדליק משואה במהלך העצרת הממלכתית ביד ושם ביום הזכרון לשואה ולגבורה במאי 2007. ובמאי 2011 הוענק לו אות הוקרה על תרומה לזמר העברי בפסטיבל ימי הזמר בר-אילן.

מירי אלוני אמרה לוואלה! תרבות: "אני קיבלתי מיעקב הולנדר את אחת המתנות הגדולות שקיבלתי בחיי מהיוצרים שעבדתי איתם, והמתנה היא 'שיר לערב חג', שהוא הלחין ותרצה אתר כתבה את המלים לזכרו של נתן אלתרמן אביה. אני שרתי את השיר הזה בפסטיבל הזמר 1973, הוא לא זכה באותו פסטיבל אבל כן זכה להכנס לפנתאון של הזמר העברי, אולי בעשירייה הפותחת. הוא שיר שאני שרה אותו מאז ועד היום בכל ההופעות שלי, אחד השירים הגדולים שנכתבו פה. הקהל אוהב אותו מאוד ותמיד מתרגש לשמוע אותו. הוא נולד ב1973 ממש זמן קצר אחרי זה פרצה מלחמת יום הכיפורים. אני אז כבר לא הייתי חיילת. ביקשתי להופיע בהתנדבות ללוחמים. כבר אז בדיונות של סיני שרתי אותו ללוחמים, והקדשתי אותו לנשים שמחכות להן בבית. שיר נוסף של הולנדר שהקלטתי הוא פרודיה על קליאופטרה, שיר פחות ידוע, שכתב יואל ריפל. יעקב הוא אחד המלחינים הגדולים שחיו פה, אני חושבת שהוא הוריש לנו מורשת גדולה וחשובה, שתישאר לנו לנצח. הוא הלחין שירים שהפכו לשירי עם וילוו את עם ישראל תמיד".

יוסי חורי מהפרברים אומר לוואלה! תרבות: "הוא היה בנאדם חייכן, מאוד נחמד, וכמו שחווה אלברשטיין היתה כינתה אותו: כותב שירים סווינגים".

שלמה ארצי מסר: "מאוד ציער אותי לשמוע על מותו של יעקב הולנדר. הוא היה מלחין גדול! הוא האיש שהלחין לי את אחד השירים האהובים עלי "אהבתיה" למילותיה של תרצה אתר
אותו ביצעתי בפסטיבל הזמר, ואני מבצע עד היום בהופעות".

אקו"ם מסרה הודעת תנחומים: "אקו"ם מרכינה את ראשה בצער, על פטירתו של היוצר, המוסיקאי והמלחין יעקב הולנדר. הוא נולד בפולין בשנת 1929 והיה ניצול שואה, עלה לישראל בסוף שנות הארבעים ונקלט בקיבוץ משמר השרון. לאורך השנים הרבה לשתף פעולה עם יוצרים רבים ביניהם: תרצה אתר, משה דור ועוד. לחניו היפים זכו שלוש פעמים במקום הראשון בפסטיבל הזמר השונים, בשירים : 'ילדתי אמרי', 'מי יודע כמה' ו'אהבתיה' (פתאום עכשיו פתאום היום). יהי זכרו ברוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully