וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסת אייל גולן: השמעה אחת בלבד בגלי צה"ל ובגלגלצ מתחילת הפרשה לשלושת שיריו החדשים

7.4.2014 / 0:00

צניחה בהופעות גולן באמריקה: יופיע במסעדת גריל בפני מאות בלבד; ירידה של 70 אחוז בהשמעות בתחנות גל"צ. גורם בכיר בתעשיה: "אולי הכי טוב היה לאייל לשתוק איזו תקופה?"

מערכת וואלה!

ירידה בהשמעות שירים של אייל גולן. וואלה! NEWS, עיבוד תמונה
בנחיתה. אייל גולן/עיבוד תמונה, וואלה! NEWS

עד שפרצה פרשת הקטינות של אייל גולן, צירופי המלים "מספר אחת" ו"אייל גולן" התחברו בתודעה בדרך חיובית: אייל גולן נתפס כזמר מספר אחת במוזיקה הים תיכונית. מספר אחת בכמות ההשמעות, ברווחיות, בהופעות ובמיתוג שלו בז'אנר המסתלסל. מאז שפרצה פרשת הקטינות המלים "מספר אחת" ו"אייל גולן" מתקשרים אל המלך במיל' בדרך לא ממש מזהירה. שלושת הסינגלים האחרונים שגולן הוציא מאז שפרצה הפרשה ("מתפלל", "צללים של דמותה" ו"הלילה תרקדי") הושמעו בגלי צה"ל ובגלגלצ ביחד פעם אחת בלבד במשך קרוב לחמישה חודשים (מדידת ההשמעות החלה ב-14 בנובמבר 2013, עם הפרסום הראשון כי אייל גולן הוא "הזמר המפורסם" בבלוג של עמרי חיון, ועד לפני מספר ימים, 2 באפריל 2014. הנתונים נמסרו לבקשתנו מחברת "מדיה פורסט"). השמעה אחת בלבד לשלושת שיריו החדשים במשך חמישה חודשים בגלגלצ (אף שיר לא נכנס לפלייליסט) ובגלי צה"ל זוהי קריסה טוטאלית וחסרת תקדים. החלטת הפרקליטות לסגור את התיק לא שינתה את היחס של גלי צה"ל וגלגלצ - גם השיר שיצא אחרי שנסגר התיק, "הלילה תרקדי", לא הושמע בתחנה.

לשם השוואה, וואלה! תרבות בדק את השמעות הסינגלים שהוציא גולן בתקופה מקבילה שנה קודם לכן, להלן בין 14 בנובמבר 2012 ל-2 באפריל 2013. גם בתקופה זאת הוציא גולן שלושה שירים מקוריים ("הלב על השולחן", "סטטוס מאוהב" ו"לבדי"), והם זכו ל-110 השמעות. התרסקות טוטאלית מ110 ל-1, או במלים אחרות: ירידה של 99.1 אחוז בהשמעות. בדקנו עם חברת "מדיה פורסט" תקופה מקבילה נוספת שנתיים קודם לכן, בין 14 בנובמבר 2011 ל-2 באפריל 2012. מתברר שגם בתקופה זו הוציא גולן שלושה שירים חדשים ("מנגינה", "נגעת לי בלב" ו"לבדי"). הם קיבלו 144 השמעות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ירידה בהשמעות שירים של אייל גולן. וואלה! NEWS, עיבוד תמונה
ירידה בהשמעות שירים של אייל גולן/עיבוד תמונה, וואלה! NEWS

בנוסף, מדדנו גם את השמעות כלל שיריו של גולן בתחנות הארציות, גלי צה"ל וקול ישראל, בחמשת החודשים שחלפו מאז שצצה פרשת הקטינות. וואלה! תרבות גילה כי חלה צניחה אדירה של 70 אחוזים בהשמעות כלל שיריו של גולן בתחנות אלו לעומת התקופה המקבילה שנה קודם לכן. כלל שיריו של גולן הושמעו 329 פעמים בין 14 בנובמבר 2012 ל-2 באפריל 2013. שנה לאחר מכן, לאחר הפרשה – 99 השמעות בלבד.

גלי צה"ל וגלגלצ סרבו להגיב. גורם בכיר בתעשיית המוזיקה אמר לוואלה! תרבות על אי השמעתו של גולן: "בוודאי שזה קשור לפרשה. השירים החדשים שלו לא נכנסו לפלייליסט. אגב, לפני שפרצה הפרשה, היה לאייל גולן שיר אחר בפלייליסט. וודאי שיש ירידה בהשמעה של כלל שיריו, הירידה היא לא רק בגלגלצ. לפעמים צריך עוד קצת זמן. האם אייל לא חזר מהר מדי? אולי הכי טוב היה לו לשתוק איזה תקופה? פשוט לשתוק".

הצניחות הקיצוניות ביותר בהשמעות של אייל גולן מאז הפרשה הן בתחנות המיינסטרימיות הגדולות, גלי צה"ל, גלגלצ ותחנות קול ישראל, מה שסדק את ההגמוניה שלו. עם זאת, לא רק צה"ל ירד מהגולן. מנתונים שהגיעו לידי וואלה! תרבות עולה כי בחמשת החודשים האחרונים הושמעו כלל שיריו של גולן 323 פעמים בכל תחנות קול ישראל (רשת א'/ מורשת, רשת ב', רשת ג' ו-88FM), וזאת ירידה של 35 אחוזים לעומת התקופה המקבילה שנה קודם לכן בה הושמע גולן 499 פעמים בתחנות אלו. הצניחה בתחנות קול ישראל חדה יותר כשמודדים את הסינגלים החדשים שהוציא מאז שפרצה הפרשה – 44 השמעות לשירים "הלילה תרקדי", "צללים של דמותה" ו"מתפלל". זוהי התדרדרות של 57 אחוזים בתחנות אלו לעומת 104 השמעות של הסינגלים החדשים שהוציא בתקופה מקבילה שנה קודם ("הלב על השולחן", "סטטוס מאוהב" ו"את"). בהחלט, הלב על השולחן. מקול ישראל נמסר בתגובה: "עורכי המוסיקה של רשת ג' ויתר תחנות הרדיו של 'קול ישראל' פועלים על פי מקצועיותם".

ירידה בהשמעות שירים של אייל גולן. וואלה! NEWS, עיבוד תמונה
ירידה בהשמעות שירים של אייל גולן/עיבוד תמונה, וואלה! NEWS

המגמתיות בירידה בהשמעות נמשכת גם כשמודדים את כל תחנות הרדיו ביחד ומתייחסים לכלל שיריו. מאז 14 בנובמבר עד סוף השבוע שעבר אייל גולן הושמע 23 אחוזים פחות פעמים מאשר בתקופה המקבילה קודם לכן (מ-6111 השמעות ל-4726); ובמדידת ניגונים בכלל תחנות הרדיו של הסינגלים החדשים התגלתה התדרדרות של 35 אחוז, מ-1797 השמעות ל-1172 פעמים מאז פרוץ הפרשה בעלת השם הנוראי "משחקי חברה" ועד 2 באפריל.

הספק על מעמדו של גולן כסטאר, כמיינסטרים, מתחזק גם לאור התרסקות בכמות ההופעות. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות בסוף החודש שעבר, חלה צניחה גדולה של גולן בכמות ההופעות מאז הפרשה. שני נגנים קבועים של גולן גילו לנו כי נכון ל-27 במרץ "נקבעו לאייל רק 2 הופעות לאפריל".

"מאז הפרשה, יש לאייל פחות הופעות", אמר אחד הנגנים לוואלה! תרבות. "העליהום התקשרותי פגע בו. יש ירידה שבין 30 ל-40 אחוז בכמות ההופעות מאז הפרשה. העבודה ירדה, יש ועדים שהופענו בפניהם ולא מזמינים אותו עכשיו, כי הם מפחדים מהתקשורת. אייל היה בפיק של השיא, והוא כבר לא שם". נגן אחר אמר: "לצערי אנחנו עובדים עם אייל מעט מאוד. במרץ היו פחות הופעות מאשר בפברואר, ובאפריל נקבעו פחות הופעות מאשר במרץ. נכון לעכשיו – שני תאריכים בלבד באפריל. מה שנשאר לי לעשות זה לחפש עוד עבודה בחוץ, ואני אעשה את זה. ברוך השם עבדנו לפני אייל, נעבוד גם אחרי אייל".

תגובת ליאם הפקות היתה: "לא היה ולא נברא, שקר וכזב. אנו דוחים את כל הנסיונות להמשיך לחבל ולהזיק". וראו זה פלא, לאחר שנציגו של גולן טענו כי הפרסום הראשוני של וואלה! על הירידה בהופעותיו הוא "שקר וכזב", שבוע לאחר מכן מתראיין גולן לאחד העיתונים בשישי האחרון ומודה שבעצם זה לא שקר. "עשרות הופעות בוטלו בועדי עובדים, עיריות", הודה גולן באותו ראיון.

אייל גולן. וואלה! NEWS, דניאל בוק
מי מספר אחת? השמעה אחת בלבד בגלי צה"ל וגלגלצ לשלושת הסינגלים החדשים שהוציא אייל גולן בחמשת החודשים האחרונים/דניאל בוק, וואלה! NEWS

מקורב לגולן הגיב על הידיעה ההיא על הצניחה בהופעותיו של גולן, בין השאר באמירה ש"אפריל הוא חודש חלש, ובמאי גולן אמור לצאת להופעות בארצות הברית". זה נשמע טוב יותר מהמציאות. לוואלה! תרבות נודע על החלשות גם בזירת ההופעות בארצות הברית ביחס לשנים קודמות, מבחינת גודל המקומות והקף המכירות. אם בעבר אייל גולן היה מופיע בארצות הברית באולמות גדולים, מול קהל של אלפים בהופעה אחת – בחודש הבא גולן יצטמק להופעות בשלושה מקומות שאינם כוללים יותר מ500 מושבים, ובהם מסעדת הגריל "בי בי קינג" בניו יורק. שמעתם נכון – אייל גולן עבר מהופעות באולמות גדולים להופעה במסעדת גריל. ההופעה המתוכננת במסעדת הגריל פורסמה כבר בפברואר, אבל לדברי גורם המצויי בפרטים, עד כה "נמכרו רק כ-40 אחוזים" ממקומות הישיבה המועטים גם בתפוסה מלאה.

מליאם הפקות נמסר בתגובה: "מסע ההופעות של אייל גולן בארצות הברית של אמריקה בחורף האחרון היה מהמוצלחים ביותר בכל הקריירה שלו. עקב כך הוחלט לקיים הופעות קטנות יותר באביב, בסמיכות למסע ההופעות של החורף. זאת הצלחה גדולה בכל קנה מידה".

בנוסף, פורסם היום כי בעיריית חיפה ביטלו סיכום על הופעה של אייל גולן בערב יום העצמאות בעיר, בעקבות לחצים שהפעיל חבר המועצה אורי גרינברג המייצג את סיעת "יש עתיד". הוא פנה לראש העיר יונה יהב וכתב כי רבים הזדעזעו מפרשת הקטינות, כי מעל ראשו של גולן עוד עומדות שאלות מוסריות וכי לא ראוי שהציבור יממן הופעה של גולן מכספי המסים. מעיריית חיפה נמסר: "ארגוני נשים פנו אלינו ונעננו לרחשי ליבם".

בראיון ביום שישי האחרון החליט גולן לשלוף את השד העדתי ולתקוף את האשכנזים. "רוב אלה שרקדו ליד הדם לא היו מזרחים. אשכנזים בתקשורת פחות הגנו עליי, הלשון עדינה. הרחוב הגן עליי, התקשורת קרעה אותי ומי שקרע אותי בתקשורת היו יותר אשכנזים מאשר מזרחים".

אחד מאנשי הרדיו הבולטים במוזיקה הים תיכונית אמר דברים אחרים לגמרי לוואלה! תרבות. לדבריו חלה פגיעה גדולה בתדמיתו של אייל בקרב בני עדות המזרח. "שלושת השירים האחרונים של אייל לא הצליחו לו", אמר איש הרדיו, "אני חושב שהפרשה של אייל פגעה בו ציבורית ותדמיתית. אני פוגש הרבה אנשים מבוגרים שהיו מתים על אייל וכבר מדברים פתאום אחרת. אני אתן לך דוגמה, בא אליי הביתה איזה שיפוצניק, ובגלל שזה אני הוא פותח בשיחה. הוא אומר לי: 'אני יש לי שתי בנות, ואני פעם הייתי אוהב אותו, היום לא!'. יש מלא סיפורים כאלה. אייל לא באותו מקום היום. אייל נגע במקום הכי רגיש בציבור המזרחי. זה נתפס בקהל כמשהו איום ונורא. וזה באמת באמת משהו איום ונורא".

מליאם הפקות נמסר: "אייל גולן יופיע ביום העצמאות בבית שמש ובשדרות. מאז סגירת התיק על ידי פרקליטות המדינה והמשטרה, בנוסף הוכח כי כל המתלוננות נחקרו על עדות שקר בכלל והתנצלותו של אייל בפרט שלא משתמעת לשתי פנים, אנו מקבלים הזמנות מעיריות נוספות להופיע ביום העצמאות. אין בכוונתינו להתייחס לשמועות זדוניות כאלה או אחרות. אנו מאחלים חג שמח לבית ישראל".


נתוני ההשמעות ברדיו הופקו על ידי מחלקת מחקרי מדיה של חברת Media Forest, המספקת דיווחי השמעות ומחקרי מדיה עבור תעשיות המוסיקה והפרסום בארץ ובעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully