וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיון מיוחד עם גרג דולי מהאפגן וויגס

אורי זר אביב

13.4.2014 / 10:35

סולן להקת האפגן וויגס רצה להגיע לארץ יחד עם להקתו, אבל אז ניל יאנג תפס את התאריך. אורי זר אביב בראיון מיוחד עם גרג דולי על האלבום החדש, היחסים עם ישראל ופרנק אושן

דייב רוסר וגרג דולי. Jordi Vidal, GettyImages
גרג דולי/GettyImages, Jordi Vidal

לפני כשנתיים להקת האפגן וויגס התאחדה ויצאה לסיבוב הופעות עולמי, שבמסגרתו אף הגיעה לשתי הופעות בלתי נשכחות בתל אביב. עם זאת, סולן הלהקה גרג דולי התעקש אז כי הלהקה לא מתכוונת לעבוד על חומרים חדשים. אך ב-24 בינואר השנה ידיעה על צאת אלבום חדש החלה להתפשט בטוויטר. ומי אחראי להדלפה? לא אחר מאשר סול גודמן הנאלח מהסדרה "שובר שורות". כן, מסתבר שמי ששיחק את גודמן בסדרה, בוב אודנקירק, פגש את דולי במקרה על מגרש גולף, שמע את החדשות ולא הצליח להתאפק, וזאת למרות שדולי אמר לו מפורשות שחברת התקליטים רוצה להיות זו שמודיעה על כך ראשונה. אז כעת, בניגוד מוחלט להצהרתו של דולי מלפני שנתיים, האפגן ויגס מוציאה את "Do To The Beast" - אלבום חדש, כולו חומרים מקוריים, לראשונה מזה 16 שנים.

באותה שנה שהאפגן ויגס ביקרו בישראל, הלהקה גם הקליטה שתי גרסאות כיסוי מוצלחות. האחת ל-"See And Don't See", ששרה במקור זמרת הסול מרי ליונס, וגרסה ל-"Lovecrimes" של זמר הR&B וההיפ הופ פרנק אושן. הבחירות של דולי לבצע גרסאות כיסוי לשירים שנחשבים למוזיקה שחורה תואמות את רוחה של הלהקה. שכן, על אף שהיא פעלה ברוב שנותיה מבירת הגראנג' סיאטל ואף הוחתמה בחברת התקליטים "סאב פופ", שבה היו חתומות נירוונה וסאונדגרדן, האפגן ויגס דווקא לא הושפעו מפוסט-פאנק קשוח מהאייטיז, אלא מאר-אנ-בי נוטף זימה מהסבנטיז. יצרים חסרי רסן לצד תיעוב עצמי תמיד אפיינו את שירי הלהקה שחתומה על "ג'נטלמן", אחד מאלבומי הרוק הגדולים ביותר שיצאו בשנות התשעים.

"בשנה שעברה הופענו יחד עם אשר (Usher) בפסטיבל SXSW באוסטין", מספר גרג דולי לוואלה! תרבות בראיון מיוחד לרגל יציאת האלבום. "לילה לאחר מכן", הוא מוסיף, "החלטנו להיכנס שוב לאולפן ולראות מה ייצא מזה".

מה היה בהופעה כל כך עוצמתי שגרם לכם להיכנס שוב לאולפן?

"היו לנו רק יומיים להתכונן להופעה הזאת. הלחץ שבלהתכונן להופעה מול המון אנשים תוך 48 שעות הזכיר לי משהו מהנעורים. לא עשיתי דבר כזה במשך שנים וכל כך נהניתי מהאדרנלין שבסיטואציה, מהפקטור של לא לדעת איך זה יהיה בסוף. החוויה הזאת גרמה לי לרצות לעשות את זה שוב. רציתי שוב את ההרגשה של לא לדעת מה ייצא בסוף, ולהתרגש בתהליך. זה מה שהוביל למחשבה על הוצאת אלבום חדש עם האפגן וויגס. 40 יום אחרי אותו לילה כבר היינו יחד באולפן".

ומה לכם ולכוכב פופ ענקי כמו אשר? לא מעט אנשים מצאו את שיתוף הפעולה הזה תמוה משהו.

"אשר שמע את הקאבר שלנו ל-" Lovecrimes" של פרנק אושן ואהב. הוא תהה איך זה יהיה להופיע אתנו. כך סיפר לי חבר ממגזין פיידר, שתמיד מחפש ליצור שיתופי פעולה מפתיעים. הוא זה שחיבר ביננו, הכל היה מאוד חשאי. דיברתי עם אשר שלוש פעמים בטלפון, שבוע לאחר מכן נפגשנו בטקסס ובסוף זו היתה חוויה מדהימה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

למרות שהאפגן וויגס לא הוציאו אלבום מאז 1998, דולי ממש לא נח על זרי הדפנה מאז שהתפרקה. מעריציו הרבים בישראל יודעים זאת טוב מאוד, שכן הוא ביקר פה גם עם להקת הטווילייט סינגרז, שאיתה הוציא עד כה 5 אלבומים, וגם עם הגאטר טווינז שהקים יחד עם מארק לנגן. עם כל כך הרבה שעות אולפן וניסיון בעבודה עם מוזיקאים, מעניין לדעת אם היו קשיים או מכשולים לא צפויים בעבודה על "Do To The Beast".

"האמת היא שזה האלבום שהיה לי הכי קל להקליט ", אומר דולי ומוסיף ש"הכל עבד חלק ובאופן מאוד טבעי. עם זאת, הדבר היחיד שהיה לו קשה לסיים זה את כתיבת המילים לשירים. "זה דבר שאני תמיד משאיר לסוף והמוזיקה מגיעה קודם", הוא מסביר ומוסיף כי "יצא שהיו לנו את כל הלחנים והעיבודים מוכנים והייתי חייב מנובמבר עד סוף השנה לכתוב את כל המילים. זה היה הקושי היחיד כי חוויית הכתיבה עבורי היא מאוד בודדה, לעומת מה שהיה קשור בעבודה עם הלהקה שהלך חלק והיה מאוד מהנה".

הרכב הלהקה כיום הוא זהה לזה שזכינו לראות בשתי ההופעות בתל אביב, פרט לריק מקולום, הגיטריסט וממייסדי הלהקה שעזב. דולי מסרב בתוקף להרחיב על הסיבות שהובילו לפרידה ממקולום. "לריק יש בעיות אישיות. אני מקווה שהוא יצליח לטפל בהן בקרוב". כשניסיתי ללחוץ קצת, דולי חרץ בפשטות "אתה לא מצפה שאדון בבעיות אישיות של חבר שלי עם אדם זר, נכון?".

שמו של הסינגל הראשון שיצא מתוך האלבום החדש הוא "Algiers", על שם כפר השוכן בניו אורלינס, על הגדה המערבית של נהר המיסיסיפי. "שם כתבתי את השיר", מספר דולי ומוסיף ש"הייתי צריך לתת לו שם לפני שיצאתי מהסטודיו, אז קראתי לו על שם המקום".

כשאני אומר לו שהשיר נשמע כמו משהו שיכול היה להשתלב בקלות בפסקול הסדרה "בלש אמיתי" (שעלילתה מתרחשת באותו אזור), הוא מתלהב: "אני לוקח את זה כמחמאה ענקית", הוא אומר ומוסיף "זאת סדרה גדולה. ותשמע קטע, אתה יודע, יש לי בית שם, אז השכרתי אותו לבמאי הצילומים של הסדרה בזמן שהיא הופקה. נשבע לך. קטע שאתה מזכיר את זה".

"1965", אלבומכם הקודם, הוא לטעמי אחד האלבומים הכי סקסיים שיצאו בניינטיז. אתה מרגיש שיש משהו שממשיך אותו באלבום החדש?

"(צוחק) תלוי אם אתה חושב שהאלבום החדש סקסי או לא. האלבומים שאני מוציא בדרך כלל מתכתבים עם אלבומים קודמים שלי, אבל הוצאתי מאז '1965' לא מעט אלבומים עם הגאטר טווינז ועם הטווילייט סינגרז. עם זאת, באלבום החדש שלנו ניסיתי להתעלם מכל מה שעשיתי עד כה וליצור משהו חדש".

מה למשל ניסית לעשות באלבום החדש ומעולם לא נגעת בו בעבר?

"למשל השיר 'Lost In The Woods' שבו יש סגנון קברטי שמעולם לא ניסיתי קודם. הסטייל של נגינת הפסנתר בו היא משהו שמעולם לא הקלטתי בעבר. היא באה לי משום מקום והזכירה לי קטע של דיוק אלנגטון. לא שאני ג'אזיסט או משהו כזה, אבל לרגע הפכתי לאחד ומצאתי את עצמי באזור לא מוכר".

בביקורת שקראתי על האלבום החדש נכתב שהוא ידבר לכל מי שחובב סמים זולים, שיפוט לקוי וסקס שהוא בגדר טעות. האם אתה מחשיב את עצמך בקהל היעד של האלבום על פי הקריטריונים האלה?

"(צוחק) בהחלט הייתי מחשיב את עצמי בעבר, אבל לא עכשיו. בוא נגיד שאלו לא חוויות שזרות לי".

יש יותר התעסקות בנושא המוות באלבום החדש מאשר בקודמיו.

"כן, מוות הוא לא משהו שחשבתי עליו כשהייתי בן 25 כמו שאני חושב עליו היום. זה לגמרי קשור לעובדה שאני מבוגר יותר, אבל אני ממש לא חושב שזהו אלבום מורבידי".

הטוויילייט סינגרז בהופעה. נמרוד סונדרס
מתוך ההופעה של הטווילייט סינגרס בישראל/נמרוד סונדרס

יש סיכוי שתחזרו בקרוב להופעה בישראל עם החומרים החדשים?

בקרוב? לא. הניחוש שלי הוא שנגיע בינואר או פברואר בשנה הבאה כי עד אז אנחנו כבר סגורים למלא הופעות. חשבנו לבוא בקיץ, אבל אז ראיתי שניל יאנג מופיע אצלכם באותו תאריך שיכולנו להגיע וניל יאנג הוא לא מישהו שצריך להתעסק איתו. שתדע לך שיצאנו עם ניל לסיבוב הופעות ב-1996 והוא כזה בן אדם מגניב, אתם הולכים ליהנות. אבל אנחנו מבטיחים שנגיע שוב, ישראל היא אחד המקומות האהובים עלי".

"Do To The Beast" מיובא לישראל החל מהשבוע על ידי חברת קמע מיוזיק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully