וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכת מומחה: "אף אחד לא יתעניין עכשיו ביצירות של עליזה אולמרט"

13.5.2014 / 15:30

האם גזר הדין של אהוד אולמרט יזיק למכירות יצירותיה של אשתו עליזה? לוסיאן קריאף, בעל בית המכירות מצארט, מעריך: "זה יפגע בגדול, תרד מאלפי דולרים למאות בלבד ליצירה"

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) עם אשת ראש הממשלה דאז עליזה אולמרט, דצמבר 2006. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
עליזה אולמרט עם בעלה אהוד אולמרט ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

"הברושים לא ידעו אם לצחוק או לבכות", כתב ושר פעם שלמה ארצי בלהיטו "תרקוד". בניגוד לברושים של שלמה ארצי, הברושים שציירה האמנית עליזה אולמרט ידעו לבכות, כי הבוקר (שלישי) בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר שש שנות מאסר בפועל על בעלה, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. זאת לאחר שהורשע במרץ האחרון בפרשת הולילנד בשתי עבירות של קבלת שוחד בסך מאות אלפי שקלים בהיותו ראש העיר ירושלים. בנוסף, השופט גזר על ראש הממשלה לשעבר קנס בסך מיליון שקלים וחילוט של 560 אלף שקלים מכספו, וקבע כי העבירות שבהן הורשע אולמרט נושאות עמן קלון.

עליזה אולמרט מתוך הסרט "אשת ראש הממשלה". מתוך הסרט "אשת ראש הממשלה", צילום מסך
לוסיאן קריאף, בעל בית המכירות מצארט: "ברור שההצלחה של עליזה אולמרט באה מזה שהיא היתה מקושרת לכל השמנת. עכשיו היא עלולה להשכח"./צילום מסך, מתוך הסרט "אשת ראש הממשלה"

כמה גורמים בעולם האמנות אומרים לוואלה! תרבות כי שווי יצירותיה של עליזה אולמרט להערכתם יירד עכשיו באופן משמעותי, בעקבות ההרשעה וגזר הדין הקשה של בעלה אהוד אולמרט. אחד מהם הוא לוסיאן קריאף, אמן ובעלים של מצארט מכירות והערכות של יצירות אמנות, אחד מבתי המכירות הפומביות המובילים בישראל. "אף אחד לא יתעניין עכשיו ביצירות של עליזה אולמרט בגלל ההרשעה של בעלה, זה ייפגע בה בגדול. היא יכולה גם להישכח לגמרי", מעריך קרדיאף. "זה ברור שמה שמוכר אותה זה השם שלה, זה ידוע. יש מלא מלא אמנים הרבה יותר טובים ממנה והם לא מצליחים להמריא בגלל שאין להם את השם שיש לה. לצערי יש אמנים שיש להם מזל ויש אמנים שאין להם, ולה היה מזל, בגלל שיש לה את השם הזה. חבל שיש אמנים שאולי לא מתו מרעב, אבל ממש קרובים לזה. זה ברור שההצלחה של עליזה אולמרט באה מזה שהיא היתה מקושרת לכל השמנת. כל עוד שאהוד אולמרט היה פעיל, היה בסביבה, היו לו קשרים והיו לו אנשים, זה בא לידי ביטוי במכירות".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
עליזה אולמרט מתוך הסרט "אשת ראש הממשלה". מתוך הסרט "אשת ראש הממשלה", צילום מסך
אריה ברקוביץ', מנהל "בית האמנים": "ירד המעמד של אהוד – ירד הערך של היצירות של עליזה". עליזה אולמרט, מתוך הסרט "אשת ראש ממשלה"/צילום מסך, מתוך הסרט "אשת ראש הממשלה"

כבעליו של בית מכירות פומביות מוביל, מה להערכתך היקף הירידה בשווי יצירותיה של עליזה אולמרט בעקבות ההרשעה וגזר הדין שספג בעלה?

"היצירות שלה נמכרות במכירות פומביות בכמה אלפי דולרים ליצירה. שמעתי שמועות שיש אנשים ששילמו עשרות אלפי דולרים. אני לא יודע אם אנשים קנו יותר בשביל לרצות את אהוד או בשביל לקבל משהו, אני לא יודע מה הסיבות שאנשים שילמו. אבל אני משוכנע שאנשים גם קנו באטרף בגלל הנסיבות האלה. במכירות הפומביות נמכרו יצירות שלה בכמה אלפי דולרים ליצירה. עכשיו זה ישפיע לרעה. אני חושב שזה יירד עכשיו לכמה מאות דולרים בלבד".

"אגב, אם קדישמן היה מורשע במשהו לדעתי המכירות יעלו במאתיים אחוז", מוסיף קרדיאף, "כי ברגע שקדישמן יפסיק לצייר יחסרו המון תמונות שלו בשוק. עליזה אולמרט היא לא כוכבת. אם היא היתה אמנית ברמה גבוהה מאוד אז ההרשעה וגזר הדין של בעלה לא היה משמעותי".

עליזה אולמרט מתוך הסרט "אשת ראש הממשלה". מתוך הסרט "אשת ראש הממשלה", צילום מסך
יעקב גילדור, בית המכירות "מונטיפיורי": "לא תהיה שום השפעה להחלטת בית המשפט". עליזה אולמרט, מתוך הסרט "אשת ראש ממשלה"/צילום מסך, מתוך הסרט "אשת ראש הממשלה"

עם זאת, יש גם מי שמעריכים אחרת, ולדעתם החלטת בית המשפט לא תוריד את ערך יצירותיה של אולמרט. "לדעתי זה לא ישפיע", אומר יעקב גילדור, אמן, מומחה ויועץ אמנות בבית מכירות יצירות האמנות "מונטיפיורי", "מפני שהאשה הזאת מאוד מתרחקת מאור הזרקורים. האנשים שקנו את היצירות שלה לא עשו זאת בגלל שהיא היתה אשת ראש הממשלה, לא היה בהם צורך ראוותני, הם קנו את היצירות שלה בגלל שהם אוהבים את האמנות שהיא עושה, בגלל שהיא אמנית טובה. אילו היא היתה רוצה לעשות מזה הון של יחסי ציבור היא היתה פועלת אחרת לגמרי. אבל היא תמיד פעלה באופן מאוד צנוע ולא נגררה לסיפור הזה של הון ושלטון. אני מכיר אותה אישית, והיא אשה כל כך עדינה וכל כך צנועה, ולדעתי אף אחד מהאנשים שבאמת מעריכים את מה שהיא עושה לא מעז לחשוב על הקשר הזה שלה, שבעלה היה ראש הממשלה לשעבר".

עליזה אולמרט, רעייתו של אהוד אולמרט ואמה של עורכת הספרות דנה אולמרט, היא אמנית ומחזאית, ילידת 1946. היא סיימה לימודי תואר ראשון בעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, שם פגשה את אהוד. משנת 1985 ועד 1987 היא למדה באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל בירושלים במגמת עיצוב סביבתי. היא עוסקת בציור שמן על בד או עץ, בצילום ובמיצבים. לאורך השנים היא הציגה מעבודותיה במוזיאון לאמנות ישראלית, במוזיאון ארץ ישראל ועוד, ולקחה חלק בתערוכות קבוצתיות שרבות מהן היו בעלות גוון חברתי. מעבר לים היא הציגה ביפן, אורוגוואי, ארגנטינה, איטליה ובריטניה. היא הוציאה בשנת 2001 את הרומן "פרוסה של ים" בהוצאת זמורה-ביתן, ובשנת 2007 את הספר "שפת קיר", אלבום ציורי גרפיטי בהוצאת ידיעות אחרונות בשיתוף עם גיל הראבן, כתבה מחזות (בהם "פנטזיה לפסנתר" שהועלה בתאטרון הקאמרי ובתאטרון היילברון בגרמניה) ודרמות טלוויזיוניות ("מבחן מגן" ו"שם נרדף").

עליזה אולמרט מתוך הסרט "אשת ראש הממשלה". מתוך הסרט "אשת ראש הממשלה", צילום מסך
ציור הברוש בכה מאוד, הקונה לא רוצה בי עוד. עליזה אולמרט, מתוך הסרט "אשת ראש ממשלה"/צילום מסך, מתוך הסרט "אשת ראש הממשלה"

אריה ברקוביץ', אמן, אוצר ומנהל "בית האמנים" בתל אביב, מעריך בפני וואלה! תרבות שהירידה בערך יצירותיה החלה כבר כשאהוד אולמרט עזב את כסא ראש הממשלה. "ברור שמרגע שאהוד אולמרט לא בעמדת כוח, הערך של היצירות של עליזה אולמרט ירד, כי אני מניח שהיו מי שרכשו אותן בגלל שהיא אשת ראש עיר או אשת ראש ממשלה. העבודות שלה לא נמדדו בערכים ריאליים אמנותיים, אלא בערכים צמודי מעמד. ירד המעמד – ירד הערך", אומר ברקוביץ', "יש את הסיטואציה הזאת, שאת אשת ראש עיר או אשת ראש ממשלה, אז הערך של העבודות עולה. אבל הוא לא עולה במקומות הנכונים. הוא לא עלה במכירות פומביות או משהו כזה. הערך עלה למשל בתערוכות האיידס למיניהם, בהם אנשים עשירים קונים עבודות הזויות ב-20 אלף דולר. העבודה שלה נמכרה כנראה במחירים גבוהים, אבל זה לא הערך האמיתי של העבודות. כשאהוד היה בפוזיציה חשובה, אז אני מניח שהיו אנשים מקורבים, עשירים, חברים, שקנו אז את העבודות אולי בשביל למצוא חן, גם אם העבודות מצאו חן, במחירים כאלה וכאלה. אני מתאר לעצמי שהיום המחירים ירדו, כי המחיר שלה צריך להיות ריאלי למעמד שלה בעולם האמנות. והמעמד שלה בעולם האמנות הוא לא קדישמן ולא תומרקין. עליזה אולמרט לא היתה אף פעם בשורה הראשונה של האמנית הישראלית, היא בינונית, באמצע".

במאי 2008 פירסמו נעמה לנסקי וגידי וייץ תחקיר בעיתון "הארץ" תחת הכותרת "עליזה אולמרט, אמנית יקרה". התחקיר חשף כי מאז בחירתו של בעלה לראשות הממשלה נסקו מחירי עבודותיה של אשתו האמנית במאות אחוזים והן נמכרו באלפי דולרים. בנוסף, נטען כי להצלחה הכלכלית תרם אהוד אולמרט עצמו, שבעת כהונתו כשר התמ"ת גייס את עובדת לשכתו כדי לקדם תערוכה של עליזה בארצות הברית, והזמין את קונדוליזה רייס, רודי ג'וליאני ועשרות אח"מים ובעלי ממון. המדינה מימנה הוצאות אבטחה וטיסה בעלות של עשרות אלפי שקלים. להנחה הנדיבה במלון הפנינסולה היוקרתי דאגו אנשי לשכתו של הידיד והבעלים, מייקל כדורי, ואת החשבון הסופי שילמה עמותה הממומנת בין היתר בכספי איש העסקים רון לאודר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully