וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג "משחקי הכס": הגדול מכולם

ניב שטנדל

13.5.2014 / 9:51

ניב שטנדל מוריד את הכובע בפני טיריון, הגמד הלאומי – ומסכם את ההתרחשויות בפרק הטרי של "משחקי הכס"

שאי

"אל נא תלך דומם אל תוך הלילה הזה הטוב" (דילן תומאס).

זה היה יום של תחנונים ב"משחקי הכס". תושבי מירין התחננו לצדק מידיה של דאינריז; יארה גרייג'וי התחננה בפני תיאון שיעזוב את השבי ויחזור הביתה; תיאון התחנן לרחמים מידי אדונו ראמזי סנואו; דאבוס התחנן בפני מנהלי בנק הברזל שישחררו את ידם הקפוצה בפני סטאניס. רק אחד סירב להתחנן, ודווקא האיש שאמור להתחנן יותר מכולם – להתחנן על חייו. אבל אם ציפיתם לתחנונים ולבקשות רחמים, אתם כנראה לא מכירים את טיריון לאניסטר.

החצי השני, והמרתק באמת, של הפרק הביא אותנו סוף סוף למשפטו של טיריון, שנרקב בכלא מאז החתונה הסגולה בפרק השני. וכצפוי, ובניגוד למה שחלק מגיבוריו אולי חשבו, המשפט הזה לא היה המחזה המבוים של טייווין או סרט הנקמה של סרסיי. זו היתה ההצגה של טיריון.

בתחילה, זה לא היה נראה כך. זה היה נראה, אם להשתמש במילותיו של ג'יימי, כמו פארסה. השפלה קרקסית שבה ניצב הגמד בכלובו וההמונים זורקים עליו עגבניות. בסך עברו נפגעי טיריון לדורותיהם: סר מרין, המלומד פייסל, האחות סרסיי. אפילו ואריז היה שם. ואז הגיעה שיי.

שיי – הפילגש הזנוחה – חזרה עם נקמה, אבל לא היתה נקמה בעיניה. היא היתה פגועה, עצובה ומפוחדת. כשטיריון זרק את שיי, הוא קרא לה זונה. כעת היא ניצבה על דוכן העדים ועשתה את אותו הדבר, דורכת על אהובה לשעבר ומשפילה אותו בפומבי. במחי עדות הפכה הנבגדת לבוגדת.

ואת זה טיריון לא יכול היה לשאת עוד. העם הגמדי סבל מספיק. רק דקות קודם לכן הספיק ג'יימי – שממשיך את תהליך הפיכתו לאחד מהגיבורים הטובים של הסדרה – לסגור דיל חלומי עם טיווין: טיריון יבקש רחמים, יקבל חנינה וישלח למשמר הלילה; ובתמורה ג'יימי יהיה ילד טוב, ילך לצוק קאסטרלי, יישא אישה שאינה אחותו ויהיה ליורש העצר של שושלת לאניסטר.

אבל טיריון, מושא לעג כל חייו, לא מוכן. הוא יצעק, הוא יקלל, הוא יבוז לכולם. הוא יתחרט שלא הניח למעלה המלך ליפול בידיו של סטאניס באראתיאון. הוא ייתן להם את המפלצת שהם רואים בו. הוא לא ילך בשקט אל (משמר) הלילה. הוא לא יילך בלי קרב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
טיריון

ברגע ההוא היה טיריון גדול מכפי מידותיו, גדול מכפי שהיה בסדרה אי פעם: חזק, חסר פחד, נקמני ומטיל אימה. שיי השפילה אותו כשסיפרה איך ביקש ממנה לקרוא לו "האריה שלי", אבל ברגע הזה הוא היה אריה אמיתי. סעיף האישום הפך מהרעלת המלך ג'ופרי להיותו גמד, אות קלון חי לנגד עיני אביו ויצור נלעג בפני העולם כולו. בחברה שחיה על חרבה, ושבה גיבורים נראים כמו נד סטארק וג'יימי לאניסטר, להיות טיריון פירושו לא להיות.

טיריון הפך את המשפט על חייו למשפט שהוא באמת על חייו – על מי שהוא. רגע אחרי שהלאניסטרים סגרו ביניהם עסקה, רגע לפני שג'יימי הופך ליורש העצר, טיריון הזכיר שהוא לאניסטר, והוא לא הולך לשום מקום. בסדרה הזו, שבה ככל שאתה יותר קטן ("אצבעון", דאינריז "הילדה") אתה יותר גדול, טיריון הוא הגדול מכולם.

ועוד כמה עניינים על הפרק:

1. אז מי יליחם הפעם למען טיריון? הדעת נותנת שיהיה זה ג'יימי, האח הטוב והמיטיב. רק שג'יימי עדיין מתאמן על הסיוף ביד שמאל. וחוץ מזה, אם סרסיי תבקש ממנו להילחם עבורה, איך הוא יוכל לסרב? אני לא רוצה להיות ג'יימי ברגע הזה.

ג'יימי

האפשרות השנייה היא ברון, שכבר הציל את טיריון בעבר. מצד אחד, יהיה מעניין לראות את המאמן (ברון) והחניך (ג'יימי) מתייצבים זה מול זה בקרב לחיים ולמוות. מצד שני, איפה ברון? הוא היה אמור להבריח את שיי, והנה היא חזרה לנעוץ את המסמר האחרון בארון הקבורה של טיריון. האם ברון בגד, או סתם התרשל?

ואולי יהיה זה אוברין שירים את החרב, סתם כי משעמם לו? ואולי בכלל טיריון, מבודד מאי פעם, ייאלץ להילחם למען עצמו? מה שלא יקרה, זה הולך להיות דו קרב שיירשם בהיסטוריה של מעלה מלך.

2. האם טיווין תכנן את הכל? התשובה המהירה שלו להצעה של ג'יימי – "מסכים" – מלמדת שזו בהחלט אפשרות. ייתכן שטיווין ביקש לנצל את המשפט המבוים כדי להעמיד לעצמו, סוף סוף, יורש ראוי. כמו דאבוס, גם הוא מבין שימיו על האדמה לא ארוכים עוד, ואין בנמצא מי שימלא את מקומו. הוא צריך את ג'יימי. חבל רק שהוא, כרגיל, הקל ראש בטיריון.

3. אחרי שבפרק הקודם לורד בייליש התגלה כאדם הכי ערמומי בווסטרוז, מתברר שהוא לא היועץ היחיד שמלכסן מבטים חשודים לכס הברזל. העכביש – כמה שהוא חסר לנו העונה – הוא תחבולן לא פחות מאצבעון. ואם תוסיפו אליהם את סר דאבוס, שממשיך להציל את המלך הכושל שלו, ואת טייווין, שמתפקד באופן פורמלי כימין המלך, תגלו שהדבר הכי טוב ב"משחקי הכס" הוא בכלל להיות היועץ.

4. בין ווסטרוז לאסוס עומדים היום לפחות שלושה מלכים בעיני עצמם, וכל אחד מהם טורח להדגיש שהוא "מלך האנדאלים וראשוני האדם, אדון שבע הממלכות". ואם זה המירוץ כרגע, אז זה לא ממש כוחות. טומן לאניסטר הוא לא באמת פקטור, וסטאניס, עם עזרה מבנק הברזל ובלעדיה, עדיין לא נראה כמו מי שמתמודד על האליפות, אלא כמו מי שנלחם נגד הירידה. וזה משאיר לנו, כרגיל, בחורה אחת עם שלושה דרקונים.

5. אותה בחורה, דני, לומדת לשלוט, לפני שתעשה זאת מכס הברזל. במקרה הראשון שמובא לשיפוטה, רועה שכבשיו נצרבו באש דרקונים מבקש פיצוי, ומקבל אותו פי שלושה. אם זה לא צדק חברתי, אני לא יודע מה כן. במקרה הבא שיובא לפניה, היא תאפשר לבנו של אחד מאצילי העיר המתים להביא את אביו לקבורה. לפניה יהיו עוד 212 תיקים, אבל לדני יש זמן. היא התיישבה על הכס הגבוה במירין כדי למשול.

6. עצוב מה שקרה לתיאון. הוא חי בין הכלבים, עונה רק לשם הגנאי שהוצמד לו ("סרחן"), ולא מוכן לחזור הביתה אפילו כשבאים להציל אותו. בפרפרזה על גולדה מאיר: לעולם לא אסלח לראמזי סנואו על כך שגרם לי לרחם על תיאון גרייג'וי.

7. שמתם לב שבראאבוס הצטרפה לסיקוונס הפתיחה?

פורסם במקור ב-yes blog

אוהבים את "משחקי הכס"? בואו לדבר על זה בעמוד הפייסבוק של yes Oh. משחקי הכס – ימי שני, 05:00 ו-22:00, ערוץ yes Oh HD -וב-yesVOD.

  • עוד באותו נושא:
  • משחקי הכס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully