וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג "משחקי הכס": פטר הזאב

ניב שטנדל

20.5.2014 / 9:59

בייליש מסתמן כמחריב האימפריות הרשמי של "משחקי הכס", סאנסה שורדת מוות בטוח וטיריון, טיריון פשוט נשאר טיריון. ניב שטנדל משחק בכס

"אם אתה רוצה לבנות בית טוב יותר, עליך להרוס קודם את הבית הישן", לורד בייליש.

הרגע הזה היה הרגע שבו טקטיקת מיתות הפתע של "משחקי הכס" משתלמת. סאנסה סטארק, מגיבורותיה הוותיקות של הסדרה, עומדת על סף תהום, נתונה בידיה של אישה מטורפת ואחוזת קנאה. בטלוויזיה שלפני "משחקי הכס" הייתי צופה בסצנה כזו בניחותא יחסית. סדרות טלוויזיה לא משליכות את הגיבורים שלהן אל התהום באמצע העונה, או בכלל. אבל כשזה קורה ב"משחקי הכס" אני מוצא את עצמי רוכן קדימה וממלמל: "לא. זה לא יכול להיות. הם לא הולכים להרוג עכשיו גם את סאנסה".

sansa

אז לא. סאנסה שרדה. אבל מהרגע שהיא שרדה היה ברור שמישהו הולך לשלם את המחיר. הבור הפעור יתבע את קורבנו. ובייליש – שאי אפשר היה לטעות לרגע בחוסר האכפתיות שלו כלפי אהובתו הפסיכופתית – השליך את ליסה דרך דלת הירח. דינג דונג, המכשפה מתה.

לא היה לי ספק שבייליש מתכוון להבריז מהחתונה המתוכננת שלו עם ליסה, ולא בגלל שהוא לא בנוי למחויבות. השאלה היתה רק איך הוא מתכוון להיפטר מהעול הזה שיודע עליו יותר מדי ושעלול לאבד שליטה בכל רגע נתון. את התשובה קיבלנו באופן מניפולטיבי ההולם את בייליש, שלא לגמרי מבהיר לנו אם הוא עורר את קנאתה של ליסה בכוונה, אם הוא שיקר כשאמר שישלח את סאנסה מהבקעה, ואם הכל נובע מאהבה לאישה (קט סטארק) או מתאווה לכוח. וכל זאת כשסאנסה עומדת מולו – חבה לו את חייה, אך גם מפוחדת עד אימה מהמפלצת המתגלה לנגד עיניה.

זהו בייליש. הוא הורס שושלות כפי שרובין ארין מוחץ ארמונות שלג. את הארינים הוא מחק. את הסטארקים הוא סיבך במלחמה, הביא למותה של חצי מהמשפחה, בת אחת כבר נמצאת בידיו, והשנייה בדרך. הוא שידך בין הטיירלים ללאניסטרים כשהוא משטה בשני הצדדים במקביל. בייליש הוא כמו תמונת הראי של הפתיח של "משחקי הכס": הוא קובר בתי מלוכה באדמה.

אבל מה לגבי סאנסה? האם גם היא רק פיון במשחקי הכס הפרטיים שלו, או שהוא באמת אוהב אותה כפי שאהב את אמה? סאנסה מקימה את ווינטרפל בשלג, רובין רומס את הארמון, ובייליש מנחם את הנערה ומסביר שצריך להרוס בית ישן כדי לבנות חדש. האם הוא מתכוון לווינטרפל? הוא כבר קיבל את הארנהול ולקח את הבקעה. האם הוא זומם כעת על מלכות הצפון?

משחקי הכס

וסאנסה, אוי, סאנסה. סאנסה האומללה. היא לא היתה מעולם מהחביבות עלי בסדרה – היא לא דמות שעושה דברים שיחבבו אותה על הצופים – אבל היא הולכת ומתפתחת לאחת המוצלחות שבה. אי אפשר שלא לרחם על הנערה הזו, שיוצרי הסדרה מסדרים לה את בני הלוויה הגרועים ביותר שניתן להעלות על הדעת, מג'ופרי דרך ליסה ורובין ועד בייליש (ובתווך – טיריון, שדוחה אותה פיזית, אך למעשה הוא היחיד שראוי לליבה). אי אפשר שלא לרחם על הנערה הזו, שאת כל המיתות האכזריות של "משחקי הכס" היא חווה מיציע ה-VIP: מעריפת ראשו של אביה, דרך הרעלתו של ג'ופרי, ועד לסילוקה של ליסה. זה נס שהיא עדיין לא יצאה מדעתה, או לפחות הפכה לאישה אכזרית בעצמה. מספיק לראות את אחותה הצעירה והמצולקת נועצת חרב בליבו של גבר כמו מחט בבובת וודו כדי להעריך את תעצומות הנפש שסאנסה מגלה לאורך הדרך. בעולם שהולך ונעזב מגיבוריו אצילי הנפש, סאנסה היא מאחרוני נושאי הלפיד של בית אביה. היא באמת הבת של נד וקייטלין סטארק.

ועוד כמה עניינים על הפרק:

1. זה לא רעיון חכם במיוחד להחזיק פתח לתהום באמצע הסלון. זו תאונה שמחכה להתרחש. רק אומר.

משחקי הכס

2. כבר הבנתי שג'ון ארין היה אדם נעלה, אבל כל רגע במחיצת אלמנתו רק גורם לי להעריך אותו יותר.

3. בשבוע שעבר, כשחישבתי ומצאתי שקאדר האנשים שילחמו למען טיריון דליל למדי, הבנתי שאם סרסיי בוחרת בהר שיילחם עבורה, אז מולו חייב להתייצב אוברין. לא ממש ברור לי למה הוא צריך לסכן את חייו בדו קרב מסודר מול הבריון הזה במקום להתנקש בו בדרך קצת יותר מתוחכמת, אבל זה כנראה עניין של גברים מדורן. וחוץ מזה, זה נחמד לראות איך שני הנסיכים הצעירים מתאחדים סביב נקמה משותפת.

אבל מה עכשיו? אוברין לא יכול להפסיד, כי אז טיריון מפסיד – וזה, נדמה לי, בלתי אפשרי אפילו בעולם הבלתי אפשרי של "משחקי הכס". מצד שני, אם ההר יפסיד, הרי שאנחנו נפסיד – נפסיד את הקרב המיתולוגי המתוכנן בינו לבין אחיו, כלב הציד, שאפילו נתן לנו תזכורת עד כמה הוא נושא את כאבו כצלקת, תרתי משמע. הפתרון היחיד הוא טוויסט שבמסגרתו, איכשהו, גם ההר וגם טיריון שורדים את הדו-קרב. כבר ראינו ב"משחקי הכס" דברים מפתיעים מזה.

4. הנה בייליש, והנה דאינריז. הוא מחרב, והיא בונה. ההתנהלות של חאליסי באסוס ראויה לדיון בפני עצמו – שלא לומר לעבודת דוקטורט – אבל בינתיים אפשר להתרשם מהאופן שבו היא מתבגרת כאישה וכשליטה כמעט מדי פרק. בפרק 4 היא הסבירה שהיא מתכוונת "לענות על אי צדק – בצדק", ולא ברחמים. כעת היא נסוגה מהרעיון לנקום באדונים המשעבדים של יונקאי, ומוכנה להציע להם מחילה – כל עוד יישרו קו עם השלטון החדש. במלים אחרות: הדרך שלי, או הדרך המהירה אל אחד מעשרות האלילים שלכם. אני חושב שדני מגדירה מחדש את המושג "רודן נאור".

5. שתי ראיות חדשות על שולחן הדיון המגדרי של "משחקי הכס": ישבנו של דאאריו נהריס מול שדיה של מליסנדרה. נדמה לי שהם באמת משתדלים לרצות את כל הצדדים.

פורסם במקור ב-yes blog

אוהבים את "משחקי הכס"? בואו לדבר על זה בעמוד הפייסבוק של yes Oh. משחקי הכס – ימי שני, 05:00 ו-22:00, ערוץ yes Oh HD -וב-yesVOD.

  • עוד באותו נושא:
  • משחקי הכס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully